Han blir Nordenchef för Budbee
Budbee växer snabbt, nu tillsätter man Pontus Håstlund som ny nordisk chef med omedelbar verkan. Pontus Håstlund är utbildad civilingenjör från Kungliga Tekniska Högskolan och kommer senast från rollen som engagement manager på McKinsey & Company. Vi pratade med Pontus Håstlund om hans nya roll och framtiden på Budbee.
Grattis till ditt nya jobb! Vilka erfarenheter/kunskaper tar du med dig från din tidigare roll till Budbee?
– Jag tar med min erfarenhet hela vägen från barndomen då jag är uppvuxen i en familj som drev åkeri. Men vad gäller McKinsey så har jag till stor del sett vår industri som ett sammanhängande ekosystem av konsumentbehov, e-handlare, samhälle, logistikaktörer, fordonstillverkare och optimerande digitala system. Jag har haft möjlighet att gå djupt inom respektive ämne givet min klientbas. För mig är det viktigt att utgå från behovet hos konsumenten, e-handlaren och samhället för att designa en optimerad lösning. Många företag och experter har en traditionell syn på logistik där man endast flyttar en produkt från punkt A till B.
Vilka utmaningar vad gäller sista milen-leveranser står Budbee för just nu?
– Främst ser jag många möjligheter för Budbee att fortsätta expandera, tillhandahålla konsumenterna ännu bättre produkter, hjälpa handlarna till framgång och ta ledande ansvar för frågorna kring ESG (Environmental, Social and Governance, det vill säga miljö, socialt ansvar och ägarstyrning, reds anm). Ett av mina viktigaste områden är att säkra vårt arbete med ESG, där S:et är oerhört viktigt och något jag grillade vår vd Fredrik Hamilton hårt på innan jag tackade ja. Detta för att försäkra mig om att vi delade samma syn. Vi gör redan mycket och ska göra ännu mer för att även här höja standarden i branschen.
Budbee kör sina fordon på förnybar diesel, är det planen framåt eller tar ni höjd för andra alternativ som el? Berätta kort om planen för övriga Norden.
– Det stämmer att vi kör våra fordon på förnybar diesel men också till växande grad med cykelleveranser och elfordon. Vi arbetar hårt med att förbättra oss och påverka våra leverantörer både i första och andra led, där vi exempelvis just säkrat att alla våra finska linehaul-transporter mellan terminalerna också använder förnybar diesel. Jag sitter också i diskussioner med flertalet fordonstillverkare som vill utveckla deras framtida elfordon tillsammans med oss. Vi kommer snart få se spännande nyheter. Sedan vill jag poängtera att ineffektivitet i leveranser är en väldigt stor utsläpps- och trängselbov i stan. Budbee har 3-6 gånger högre produktivitet jämfört med andra internationella spelare så redan är vi avsevärt mycket renare än många konkurrenter. Vi vill ta ett än större ansvar genom att vi ha öppnat vår lösning som "carrier agnostic" för låta andra aktörer ta del av Budbees lastmile-lösning.
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.