23948sdkhjf

Sveriges åkeriföretag: "Största aha-upplevelsen i vår historia"

Transportnet har träffat Ulric Långberg på Sveriges åkeriföretag, en av hjärnorna bakom succén Svenska truckers, som vann tv-priset Kristallen härom veckan.

Hallå där Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges åkeriföretag!

Grattis! Er produktion Svenska truckers vann tv-priset Kristallen för en liten tid sedan. Berätta om serien och priset!
– Det började med att vi pratade om att vi ville visa hur viktig åkerinäringen är, och hur många hjältar som finns på våra vägar varje dag, genom att följa riktiga människor i deras dagliga arbete. Vi testade våra idéer hos några produktionsbolag och fick napp hos Alaska. De lyssnade på våra förslag och vi gjorde ett pilotprogram som vi visade för TV3. De var väldigt tveksamma, de trodde inte att en arbetsplats är något att visa. Men vi stod på oss och det blev tio avsnitt, som blev otroligt uppskattade.

Varför blev serien så populär, tror du?
– Vi har valt att visa äkta människor, folk som är duktiga på sina jobb och har något att berätta. Både urvalet av medverkande och klippningen gjorde serien nytänkande, spännande och intressant, vilket också Kristallen-utmärkelsen bekräftar.

Vad betyder priset för er?
– Det är framför allt ett kvitto på att vår känsla var rätt; det går att göra bra tv med vanliga duktiga yrkesmänniskor. Jag skulle säga att det är en av de mest oväntade satsningarna och största aha-upplevelsen i Sveriges åkeriföretags historia.

Får vi se mer av Svenska truckers framöver?
– Ja visst! Nu filmar vi för fullt till säsong två, där vi får träffa några av de medverkande från första säsongen kombinerat med nya ansikten. Och vi har bara börjat– får man drömma lite blir det här en riktig långkörare. Åkerinäringen är hundra år, så det finns material att ösa ur. Hundra säsonger kan det nog bli!

Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109