23948sdkhjf

LÄSARKRÖNIKA: Chaufförsbristen leder till kaos

Transportnet fick ett brev från en engagerad läsare i Jönköping, vilket vi här publicerar. Vad tycker du? Kommentera gärna!

Läste er artikel gällande chaufförsbristen och att åkerierna planerar att anställa upp till 3 000 chaufförer de närmaste sex månaderna. Men jag tror att behovet kommer att vara betydligt större, om man tittar på branschen under de kommande 15 månaderna. Det beror på de nya EU-reglerna.

Ett exempel: godstrafiken som går mellan Sverige och Norge bedrivs i dag till större delen av utländska åkerier. När de nya EU-reglerna träder i kraft och börjar tillämpas om 15 månader kommer de inte längre att kunna köra som de gör i dag. Det innebär att alla dessa lastbilar måste ersättas med svenska och norska bilar.

Jag minns vilket kaos det blev för några år sedan när Elgiganten bytte speditör från Kuehne Nagel till Kingsrød, och skrev i avtalet att alla leveranser inom Norden skulle göras av nordiskspråkiga chaufförer.

Kingsrød jagade febrilt efter svenska, danska, finska & norska dragbilar men efter några veckor fick avtalet skrivas om, då de inte fick tag i tillräckligt många dragbilar från Norden och var tvungna att ta in dragbilar från länder utanför Norden.

Detta gällde bara Elgigantens godsflöde till Norge. Lägg då till alla andra som regelbundet har stort godsflöde till Norge från Sverige, som Jula, Huskvarna, Volvo med flera, och där transporter till stor del bedrivs av dragbilar från östeuropa. Vem ska köra när de nya EU-reglerna börjar tillämpas?

Sedan har vi alla svenska åkerier som i dag ”hyr” in utländska chaufförer för att slippa svenska arbetsgivaravgifter och skatter.

Från och med i dag den 20 aug skall dessa chaufförer ha lön efter svenska kollektivavtal och det ska registreras på Arbetsmiljöverket att de arbetar för ett svenskt åkeri som inhyrd eller anställd.

Åkeriet måste betala arbetsgivaravgifter, skatter och avtalsenlig lön till chaufförerna och bekosta resorna till och från chaufförens hemland, samt boende under veckovilan. Det innebär att dessa chaufförer blir dyrare än en svensk chaufför vilket kommer att öka efterfrågan på svenska chaufförer.

Så 50 000 nya chaufförer inom de närmaste tio åren  – nej. Mer relevant borde vara att säga att de behövs inom två år. 

Tyvärr är det väldigt svårt att få fram statistik på detta då inte många svenska åkerier vill lämna ut uppgifter om att de har utländska förare, och det är nog inte många speditörer som går ut med att de systematiskt utnyttjar åkerier från östländerna

Men vi som är i branschen vet hur verkligheten ser ut och politiker och myndigheter har inte riktigt förstått hur många utländska chaufförer/åkerier det finns som enbart kör i Norden.

Vi står inför en spännande utveckling men samtidigt som det är efterlängtat finns det stor oro för hur man ska kunna ersätta dessa transporter. Risken är stor för kaos i branschen.

 Anders Johansson, lastbilschaufför i Jönköping

 

 

Kommentera en artikel (2)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078