Fossilfritt ny standard för alla Wasaline-kunder
Wasaline har nått en milstolpe i omställningen mot utsläppsfria transporter. Sedan sommaren drivs trafiken mellan Umeå och Vasa helt fossilfritt genom biogas, förnybar biodiesel och uppgraderade batterier, utan extra kostnad för kunderna.
När Wasaline i somras började tanka biogas och gick över till förnybar biodiesel blev det lilla rederiet från Vasa historiskt. Trafiken mellan Umeå och Vasa är nu helt koldioxidneutral – inte som tillval, utan som standard.
– Det här ingår numera i priset. Alla som fraktar gods med oss gör det koldioxidneutralt, säger Tony Ehrs, fraktdirektör på Wasaline.
Rederiets fartyg Aurora Botnia är redan välkänt som ett av världens mest miljövänliga ROPAX-fartyg. Med den nya biogasen och de uppgraderade batterierna är Wasaline nu helt fossilfritt i sin fartygsdrift.
Den tekniska lösningen bygger på en kombination av batteridrift och biogas. Batterierna används under hela överfarten och särskilt vid in- och utpassage i hamnarna, vilket minimerar både bränsleförbrukning och buller. Under 2026 ska batterikapaciteten utökas till hela 12,6 MWh – den största i sitt slag för ett ROPAX-fartyg.
– För oss är det här inte bara en teknisk lösning, utan en del av vår affärsmodell. Vi vill visa att hållbara transporter kan vara både konkurrenskraftiga och kommersiellt gångbara, säger Tony Ehrs.
Marknaden svarar positivt
Den fossilfria trafiken mellan Umeå och Vasa har redan väckt stort intresse bland transportörer och varuägare. På Wasaline har man sett en tydlig volymökning sedan sommaren, vilket troligtvis är en effekt av omställningen.
– Vi märker att marknaden vill visa sin uppskattning och att det här är ett steg i rätt riktning för hela branschen. Många vill vara med. Det är så roligt och motiverande att se, säger Tony Ehrs.
För Wasaline är satsningen inte bara en miljöfråga, utan också en strategisk investering. Genom samarbeten med Gasum och Stena Line har rederiet säkrat tillgången till certifierad biogas och skapat förutsättningar för långsiktig fossilfri drift.
Intermodala lösningar förlänger den gröna kedjan
Den gröna sjöfartskorridoren mellan Umeå och Vasa är mer än en symbol. I dag fungerar den i praktiken som en länk i ett växande intermodalt nätverk som kopplar samman sjö- och järnvägstransporter i norra Europa.
– Vi ser en stor potential. Gods kan nu gå nästintill koldioxidneutralt hela vägen från södra Sverige till Finland, säger Tony Ehrs.
Från Finland till Sverige, via Umeå hamn där elektrifierade spår leder hela vägen ut till kajen, kan trailers och containrar lastas direkt på tåg mot logistiknoder i bland annat Göteborg, Trelleborg och Stockholm. Ledtiden till exempelvis Barcelona är omkring en vecka – med utsläpp som är upp till 80 procent lägre än för en lastbilstransport.
– Jag tror att det här kommer lösa både miljöutmaningen och den chaufförsbrist som råder. När man kombinerar järnväg och sjöfart får man en hållbar transportkedja utan att kompromissa allt för mycket på tidsaspekten i leveransen, säger Tony Ehrs.
Samarbeten fortsatt nyckel till framgång
För att de intermodala lösningarna ska fungera krävs tätt samarbete mellan rederiet, hamnarna och terminaloperatörerna. I Wasalines fall samarbetar man nära med Kvarken Ports, det vill säga hamnarna i både Umeå och Vasa.
– Hamnarna spelar en avgörande roll. Det handlar inte bara om infrastruktur utan också om kommunikation, marknadsföring och gemensamma satsningar. Tillsammans kan vi visa vad som faktiskt är möjligt, säger Tony Ehrs.
Målet för 2030 redan avklarat
Wasaline hade egentligen satt målet att vara fossilfritt först 2030. Att det nu uppnåtts fem år tidigare visar hur snabbt utvecklingen går när vilja och teknik möts.
– Vi har valt att fokusera på möjligheterna snarare än kostnaderna. Det är klart att det är en investering, men också en chans att visa vägen för branschen. Vi vill visa att det här är möjligt redan i dag, säger Ehrs.
– Det är lätt att gå till jobbet när man vet att man gör något som faktiskt gör skillnad. Det här är ett steg som betyder mycket – inte bara för oss, utan för hela den nordiska sjöfarten, säger Tony Ehrs.
Klicka för att läsa mer om Wasalines hållbara fraktlösningar här