23948sdkhjf

Coronakrisen har medfört att chaufförer utnyttjas

Transportfirmor har använt pandemin för att pressa chaufförer på europeiska vägar ytterligare. Lön och arbetsförhållanden är nu nere i botten, visar en internationell undersökning.

Transportnets danska systertidning Transportmagasinet rapporterar om en undersökning gjortd av ITF, det internationella transportarbetarförbundet, som slår fast att låg lön och usla arbetsförhållanden är vardag för många chaufförer i Europa, och coronakrisen har ytterligare förstärkt orättvisorna.

Tranportbranschen i EU lider av omfattande så kallad social dumpning där arbetskraft utnyttjas. Politikerna och branschen har länge försökt göra något åt det, bland annat genom Åkeriföretagens initiativ Fair transport och det nysss klubbade mobilitetspaketet i EU. 

Men den nya rapporten avslöjar ett chockerande missbruk av människor, som dessutom har blivit än värre under corona, skriver Transportmagasinet. 

Intervjuer med chaufförer visar att människor från främst Ukraina,Vitryssland, Uzbekistan, Turkiet och Filippinerna anställs på östeuropeiska låglönekontrakt trots att de bara kör i västeuropa, och i stort sett saknar möjlighet att ta sig därifrån. Kontrakten är skrivna på språk de inte förstår och lönen är ofta så låg som 1 000- 6 000 kr/månad. De måste vila, sova och äta i sina förarhytter under flera månader, och har varken tillgång till vatten eler toaletter. Chaufförerna hotas också så att de inte ska våga tipsa myndigheterna. 

– De här chaufförerna kör med viktiga varor; mat, medicin, möbler och kläder. Varor som är producerade av de största företagen i världen. Europeiska regeringar och multinationella företag måste sluta blunda för utnyttjandet som pågår, säger Stephen Cotton, ITFs generalsekreterare.

Källa: Fagbladet 3F

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078