23948sdkhjf

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Green cargo är centrala för den svenska transportmarknaden men har gått med förlust under många år. Dessutom behöver bolaget investera i nya lok och vagnar. Sju av tio lok är mer än 40 år gamla och även om flera har moderniserats under 2000-talet behöver bolaget fler moderna uppkopplade lok med större dragkraft samt effektivare vagnslösningar.

För att vända utvecklingen driver företaget ett transformationsprogram som ska förbättra resultatet med cirka 250 – 300 miljoner fram till 2022. Det är ett steg på vägen, men inte tillräckligt. 

Green cargos styrelse slår nu fast att bolaget behöver mer pengar för att genomföra nödvändiga investeringar och vidareutveckla verksamheten, samt vara rustade inför den gröna återstart som näringslivet behöver efter pandemin.

Pengarna behövs snabbt för att undvika en kris, rapporterar tidningen Dagens industri, och hänvisar till en hemlig rapport till näringsdepartementet som revisionsfirman KPMG har gjort. ”Utan kapitaltillskott riskerar bolaget att hamna i kontrollbalansräkning redan under fjärde kvartalet 2020”, skriver KPMG i rapporten.

I februari bad Green cargo staten om 1,2 miljarder, men enligt rapporten kan det krävas så mycket som 2,2 miljarder kronor för att få råd med det som behöver göras. Förlusten för helåret bedöms bli 370 miljoner kronor. 

För att lyckas långsiktigt krävs utöver pengar fungerande järnvägsinfrastruktur där godset prioriteras högre och en prioriterad och snabb realisering av den nationella godstransportstrategin. Kapaciteten i järnvägsanläggningen är pressad och såväl optimering av nuläget som satsningar på utbyggnad behövs, skriver Green cargo i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093