23948sdkhjf

Akut kris för Green cargo

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Green cargo är centrala för den svenska transportmarknaden men har gått med förlust under många år. Dessutom behöver bolaget investera i nya lok och vagnar. Sju av tio lok är mer än 40 år gamla och även om flera har moderniserats under 2000-talet behöver bolaget fler moderna uppkopplade lok med större dragkraft samt effektivare vagnslösningar.

Läs också: Nytt treårsavtal för tågfrakt

För att vända utvecklingen driver företaget ett transformationsprogram som ska förbättra resultatet med cirka 250 – 300 miljoner fram till 2022. Det är ett steg på vägen, men inte tillräckligt. 

Green cargos styrelse slår nu fast att bolaget behöver mer pengar för att genomföra nödvändiga investeringar och vidareutveckla verksamheten, samt vara rustade inför den gröna återstart som näringslivet behöver efter pandemin.

Pengarna behövs snabbt för att undvika en kris, rapporterar tidningen Dagens industri, och hänvisar till en hemlig rapport till näringsdepartementet som revisionsfirman KPMG har gjort. ”Utan kapitaltillskott riskerar bolaget att hamna i kontrollbalansräkning redan under fjärde kvartalet 2020”, skriver KPMG i rapporten.

I februari bad Green cargo staten om 1,2 miljarder, men enligt rapporten kan det krävas så mycket som 2,2 miljarder kronor för att få råd med det som behöver göras. Förlusten för helåret bedöms bli 370 miljoner kronor. 

För att lyckas långsiktigt krävs utöver pengar fungerande järnvägsinfrastruktur där godset prioriteras högre och en prioriterad och snabb realisering av den nationella godstransportstrategin. Kapaciteten i järnvägsanläggningen är pressad och såväl optimering av nuläget som satsningar på utbyggnad behövs, skriver Green cargo i ett pressmeddelande.

Mer om: green cargo
Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toppmodern omlastningscentral byggs i Göteborgs hamn

SOMMARLÄSNING: Gemensamt godsstråk ger många fördelar

Hållbara och effektiva godstransporter från kust till kust, är målet med Mittstråket. Nu är ett femårigt EU-projekt avslutat, men samarbetet fortsätter. Nina Loberg, samordnare för infrastruktur i Västernorrland, är involverad i den spännande utvecklingen.

Piteå får YH-utbildning inom transportledning och logistik

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Nyhetsbrev

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Arkiv

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Tallink köper ropax-fartyg

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Veckans konkurser

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.11