23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Kempowers hemlighet bakom framgångarna i Sverige

Elektrifieringen av tunga transporter är redan verklighet. Enligt Robert Hägg på Kempower handlar nyckeln till framgång om att snabbt kunna bygga smart och skalbar laddning – och att få stöd hela vägen från planering till drift: Många börjar med två fordon i en flotta på tio. Då ska investeringen vara rimlig från start och kunna skalas upp utan att man behöver riva upp och göra om nästa dag. Det är precis så vi har designat vår arkitektur.

Att ställa om till eldrivna fordon kan upplevas som en rejäl utmaning – men så behöver det inte vara. För Kempower har framgångarna legat i ett så kallat distribuerat system där kraftskåpen placeras skyddat och ladduttagen, de så kallade dispensrarna monteras där förarna faktiskt kopplar in sina fordon.

– Att separera kraftskåpen från själva dispensrarna gör att vi kan bygga lösningar som passar platsen, inte tvärtom. På så vis blir det inte bara säkrare och enklare att serva. Det ser också estetiskt bättre ut på terminaler, lastkajer och depåer, säger Robert Hägg, försäljningschef för Sverige på Kempower.

Martin & Servera visar vägen mot elektrifierad distribution

Ett tydligt exempel på hur Kempowers lösningar fungerar i praktiken finns hos Martin & Servera på företagets stora distributionsanläggning i Norrköping. Med laddutrustning som är monterad på armar ovanför kajerna, och kablar som är lätta att dra ned till fordonet, slipper chaufförerna tunga lyft. Utrustningen riskerar inte heller att köras på då effektskåpen står skyddat vid sidan av byggnaden. Men viktigast av allt enligt Martin & Servera: kraften fördelas automatiskt och exakt utifrån vilka fordon som står inne för laddning.

– På det sättet som Kempower har byggt kraftskåpet och molntjänsten ChargEye underlättar för oss. Vi kan styra effekten till olika laddplatser, och det fungerar väldigt bra i vår miljö, säger fordonschef Håkan Ekmyr, som vidare berättar att systemet inte bara levererar effekt utan även stödjer ett mer kontrollerat arbetssätt där laddningen anpassas efter körscheman och verkliga behov.

– Vi vill kunna begränsa laddningen så att vi inte laddar fullt om bilen ska gå först om sex timmar. Det styr vi i Kempowers system, både tidsmässigt och effektmässigt, säger han.

Håkan Ekmyr berättar också att Martin & Servera började sin elektrifieringsresa med en enklare, flyttbar Kempower-laddare – Kempower Movable Charger, ett steg som gjorde övergången till eldrivna fordon smidig.

– Initialt köpte vi en av Kempowers flyttbara laddare. Den har varit förvånansvärt bra. För ett mindre åkeri som laddar över natten räcker den alldeles ypperligt. Med Kempowers distribuerade system kan man fylla kraftskåpet med så mycket man vill från början och komplettera när man växer. På så vis blir modulbygget både flexibelt och skalbart, avslutar Håkan Ekmyr.

Kempowers programvara styr effektfördelning och minimerar energispill

Att Kempowers system är byggda för möjligheten att börja smått och växa har varit en viktig framgångsfaktor. Ett kraftskåp kan exempelvis installeras med så lite som 50 kilowatt från start och sedan byggas ut stegvis när fler el-lastbilar ansluter.

– Våra effektsteg på 25 kilowatt gör att kunderna bara använder den effekt de faktiskt behöver. Det minskar kostnaderna och gör att man slipper betala för effekt som står och går till spillo.

Han lyfter också att skalbarheten är central för den effektfördelning som bland andra Martin & Servera uppskattar. Rent tekniskt är detta en del där Kempower särskiljer sig från många branschkollegor genom att bygga sina system i moduler om 25 kilowatt. Effekten kan fördelas exakt mellan fordon, vilket gör att laddningen alltid sker i rätt takt – utan varken energispill eller höga effekttoppar.

– Vi kan anpassa laddningen efter fordon, rutter och elpris – allt styrs i Kempowers programvara ChargEye, vilken fungerar som systemets hjärna och styr hur effekten fördelas mellan fordonen. På så sätt laddas rätt lastbil vid rätt tidpunkt, till lägsta möjliga kostnad. Det ger både flexibilitet och kostnadseffektivitet, eftersom kunden slipper betala för outnyttjad effekt i abonnemanget, förklarar Robert Hägg.

Rätt stöd för att komma igång

Så hur kommer man som transportör eller åkare igång i praktiken? På Kempowers hemsida finns information om stödprogram för lastbilselektrifiering och till exempel ett webinarium om planering av laddinfrastruktur. Här kan företag läsa om de statliga programmen Klimatklivet och Elektrifieringspiloterna, få koll på hur mycket stöd man kan söka och vad som krävs för att få det.

Robert Hägg berättar att hans kollegor dessutom hjälper till hela vägen – från att räkna ut vilken lösning som passar bäst, till att sätta den i drift. Även den som redan har skickat in en ansökan kan ta hjälp av Kempower för att uppfylla de tekniska kraven och få ut mesta möjliga klimatnytta av sin investering.

Blicken framåt trots låga dieselpriser

Så hur ser framtiden ut för Sveriges elektrifieringsresa? Trots att utmaningar såklart finns i att så snabbt som möjligt ställa om  är Robert Hägg optimistisk inför framtiden. 

– När fler ser att ekonomin går att räkna hem, att tekniken är pålitlig och att stöden finns – då kommer utvecklingen att ta fart på riktigt. Vår uppgift är att göra resan konkret, trygg och enkel, avslutar Robert Hägg.

Klicka här för att läsa mer

Commercial Insights Sweden AB
Rudsjövägen 58
131 47 Nacka
Nacka kommun
Sverige
VAT nummer: SE5594793399
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|