23948sdkhjf

Ska KTH publicera debattinlägg?

| Av Håkan Norén | Tipsa redaktionen

Håkan Norén, Nyköping, bemöter de fyra KTH-forskare som pläderar för höghastighetståg.

Varför behövs nya stambanor i Sverige? heter en ny publikation författad av fyra forskare vid KTH:s järnvägsgrupp. Men uppenbart menar författarna höghastighetsjärnväg – och inget annat. Det ska sägas redan inledningsvis att jag är för nya stambanor – men absolut inte som höghastighetsjärnväg. Det är främst för att de inte löser behovet av godstransporter. Frågan är; har det vidsträckta, men relativt glest befolkade Sverige råd med två trafiksystem?

I texten används omskrivningen "stambanor avsedda för snabba persontransporter". Längre fram skriver man att "topphastigheterna för fjärrtågen förutsätts bli 320 km/h, utom för sträckorna Järna‒Linköping och Göteborg‒Borås som förutsätts bli 250 km/h". Trots att EU-reglerna klart säger att höghastighetsbanor är järnvägar byggda för 250 km/h och uppåt använder man inte ordet höghastighetsjärnväg en enda gång om de svenska tilltänkta nya banorna.

Läs också: Trafikverket får mer tid på sig

Man kan naturligtvis fundera över valet av terminologi. Men man kan inte komma ifrån tanken på att man avsiktligt vill göra det smakligare eftersom skepsisen mot höghastighetsbanor bland de vanliga medborgarna är brett utbredd.

När det gäller godstransporter har höghastighetsentusiasterna i svepande ordalag alltid sagt att det blir utrymme på de gamla stambanorna. Utan att hänvisa till någon som helst beräkning med någon form av vetenskaplighet.

Man kunde vänta sig att få se en saklig redovisning i den KTH-märkta skriften. Men icke! I stället fortsätter ett allmänt tyckande. Rubriken på avsnittet om gods är signifikativ: "Nya stambanor ger mer än fördubblad kapacitet och godset får möjlighet att utvecklas". Hur? Och framför allt hur mycket? Den nya kapaciteten tillförs ju helt persontransporter.

Man redovisar korrekt att "godstransporterna väntas öka med 64 procent till 2040 enligt Trafikverket". Hur denna ökade trafikmängd tillsammans med dagens godståg plus det ökande tillväxten av lokal- och regionaltåg samt det gods som på lång sikt måste flytta från landsväg till järnväg ska rymmas på de gamla stambanorna – inte ett ord. Inte en beräkning. Ingen hänvisning till någon utredning.

Frågan om gods på nya banorna måste därför vara en nyckelfråga högt överordnat risken för att ett och annat persontåg skulle bli försenat av att få slå av på farten för ett godståg. Men det ska inte behöva ske.

I första hand skulle de sex timmar per natt då trafiken enligt planerna ska ligga nere helt utnyttjas för gods. Dessutom finns det visst utrymme under lågtrafiktid även på dagarna. Sverige har inte råd att bygga en järnväg som ligger oanvänd sex-åtta timmar per dygn medan godstågen köar och industrin får produktionsproblem.

Man tar upp i skriften upp byggkostnaden för själva banan på 230 miljarder plus minus 30 miljarder. Men det är bara en del av kostnaden. I och för sig nämner man en del poster som inte finns med. Men anger inte ens antydningsvis vad det skulle kosta.

Trafikverket i sin samhällsekonomiska kalkyl har kommit fram till att för enbart själva järnvägen skulle samhällskostnaden uppgå till 403 miljarder kronor om allt räknas med. Den totala samhällsnyttan beräknas till 150 miljarder kronor – alltså en samhällsekonomisk förlust på 253 miljarder kronor.

Läs också: Nytt godsspår byggs i Åby

Utgår man från en rapport från Stockholms handelskammare får man plussa ett par hundra miljarder för de kostnader som forskarna med konstiga motiveringar utelämnar. Det pekar emot 450 miljarder eller mer i samhällsekonomisk förlust.

Då har vi ändå inte med de allmänna fördyringarna som alltid uppstår. Professorerna pekar på att flera stora infrastrukturprojekt i Sverige hållit budget. Men än är det långt till slutlig budget. Vid samma tidpunkt 2017 som höghastighetsbanorna i helhet beräknades kosta 230 miljarder beräknades för delen Ostlänken, Järna-Linköping, till 52 miljarder.

Under projekteringens gång har priset stigit till 68 miljarder, enligt Riksrevisionen. Det innebär en prisökning med 30 procent. Omräknat på hela projektet skulle budgeten för enbart själva banbygget riskera att vara uppe i 300 miljarder redan innan spaden sattes i jorden.

Författarna menar att Trafikverkets kalkylmodell Sampers ger ”stort antal brister och även rena felaktigheter”. De kan ha rätt i att en annan metod skulle ge en marginell förbättring. Men tar man korrekt med alla poster, som Riksrevisionen påpekat ska finnas med, så kan ingen kalkylmodell i världen rädda det nuvarande höghastighetsprojektet.

Kalkylen skulle dock avsevärt förbättras om man kunde räkna in samhällsnyttan av att köra godståg under lågtrafiktid. Det är naturligtvis svårt att uppskatta hur mycket den kan uppgå till, men man kan inte utesluta att den kan ha lika stort plusvärde som persontransporterna.

Det här bortser de fyra författarna ifrån. Skriftens vetenskapliga värde får nog anses begränsat trots att den ges ut KTH:s namn. Den bör mer betraktas som ett långt debattinlägg. Forskarna har naturligtvis full yttrandefrihet. Men ska KTH sätta sin kvalitetsstämpel på den?

Fotnot: Rapporten Varför behövs nya stambanor i Sverige? har skrivits av Evert Andersson, Mats Berg, Bo-Lennart Nelldal och Sebastian Stichel. Läs mer om rapporten här.

Mer om: järnväg
Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (3)
Startsidan just nu

Tallink köper ropax-fartyg

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

Nyhetsbrev

DSV bygger Europas största logistikcenter

Arkiv

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Aditro växer i Vaggeryd

Veckans konkurser

Unikt samarbete kring koldioxidlagring

Jobb & Karriär
Avskedsintervju med Mats Grundius

Schenker-vdn sammanfattar sina 39 år i bolaget och håller dörren öppen för kommande uppdrag.

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Jobb & Karriär
EXTRA! Nu är det klart- han blir ny Schenker-vd

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Biltema väljer DB Schenker - och kanske vet vi nu vem som blir ny vd

Efter noggrann analys står det klart att DB Schenker blir Biltemas globala transportpartner – och det ryktas om vem som tar över vd-stolen i Schenker.

Ny tullstation invigd

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Postnord ska frakta heminredning i hela Norden

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Gordon delivery sticker ut hakan – ska bli störst i Europa

Logistikfastighet byggs i Borås

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.125