23948sdkhjf

Stockholm testar femaxlat för schaktmassor

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Lånar in en Volvolastbil från Finland för att minska transporterna.

Projektet heter Foga, Fossilfria transportkedjor för jord- och bergmassor i urban miljö. Tillsammans med Ecoloop, Luleå tekniska universitet, Volvokoncernen och Bellmans åkeri och entreprenad ska Stockholms stads exploateringskontor och trafikkontor försöka öka lastkapaciteten per ekipage från 13 till 24 ton, för att få ner antalet transporter och öka säkerheten i stadens trafik. 

För ändamålet har man nu lånat in en femaxlad Volvolastbil från Finland.  

Läs också: Smålands logistik köper 30 volvolastbilar

– Vi är mycket glada att lastbilen nu är på plats och redo att börja testas, säger Ann Segerborg-Fick, Ecoloop, projektledare för Foga, i ett pressmeddelande. 

Volvon går på förnybart bränsle och ska köra jord- och bergmassor från masslogistikcentret i Frihamnen där det finns en kross för att ta hand om Norra Djurgårdsstadens massor. Man kommer att analysera hur de tyngre frakterna påverkar logistiken, men också göra mätningar av marktrycket, då bilen med last blir betydligt tyngre än vad vi vanligtvis ser i Stockholms trafik. 

– I Sverige är 25 procent av alla laster för den tunga trafiken förflyttning av jord- och bergmassor. Att återanvända byggmassorna och hantera dem nära byggprojekten är nödvändigt eftersom det avlastar vägarna från tunga transporter med minskade emissioner som följd. Att använda en lastbil med större lastkapacitet är ännu ett steg mot ett effektivare transportarbete och vi hoppas kunna halvera antalet transporter med bättre anpassade lastbilar, säger Ann Segerborg-Fick. 

Fogas syfte är att skapa effektiva transportkedjor med flera transportslag inblandade. Förutom den finska bilen är sjötransporter en del, även där med målet att kunna köra på fossilfria bränslen. 

– Foga-projektet utreder lösningar som ska inspirera beställare av transporter runt om i landet. För att uppnå ett hållbart transportsystem är det viktigt att ha en helhetssyn. Att lösningar demonstreras är viktigt för framtida kunder men ger också underlag till förändringar av regelverken”, säger Lena Larsson, ansvarig för high capacity transport, HTC, på Volvokoncernen.  

Varken de tyngre lastbilarna eller lösningen med att styra schaktmassor till ett logistikcentrum är vanligt i Sverige. 

– Delar av tekniken finns men inte i storskalig tillämpning, främst då man talar om fossilfria lösningar för sjöfarten. HCT-lösningar med tyngre lastbilar med högre lastkapacitet finns i andra länder men har inte testats i svensk stadsmiljö. Att styra jord- och bergtransporter till ett masslogistikcenter som sker i Norra Djurgårdsstaden är unikt och finns endast i ett fåtal exploateringsprojekt, målet är en framtida allmän tillämpning, säger Ann Segerborg-Fick. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toppmodern omlastningscentral byggs i Göteborgs hamn

SOMMARLÄSNING: Gemensamt godsstråk ger många fördelar

Hållbara och effektiva godstransporter från kust till kust, är målet med Mittstråket. Nu är ett femårigt EU-projekt avslutat, men samarbetet fortsätter. Nina Loberg, samordnare för infrastruktur i Västernorrland, är involverad i den spännande utvecklingen.

Piteå får YH-utbildning inom transportledning och logistik

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Nyhetsbrev

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Arkiv

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Tallink köper ropax-fartyg

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Veckans konkurser

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.157