23948sdkhjf

Stockholm testar femaxlat för schaktmassor

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Lånar in en Volvolastbil från Finland för att minska transporterna.

Projektet heter Foga, Fossilfria transportkedjor för jord- och bergmassor i urban miljö. Tillsammans med Ecoloop, Luleå tekniska universitet, Volvokoncernen och Bellmans åkeri och entreprenad ska Stockholms stads exploateringskontor och trafikkontor försöka öka lastkapaciteten per ekipage från 13 till 24 ton, för att få ner antalet transporter och öka säkerheten i stadens trafik. 

För ändamålet har man nu lånat in en femaxlad Volvolastbil från Finland.  

Läs också: Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

– Vi är mycket glada att lastbilen nu är på plats och redo att börja testas, säger Ann Segerborg-Fick, Ecoloop, projektledare för Foga, i ett pressmeddelande. 

Volvon går på förnybart bränsle och ska köra jord- och bergmassor från masslogistikcentret i Frihamnen där det finns en kross för att ta hand om Norra Djurgårdsstadens massor. Man kommer att analysera hur de tyngre frakterna påverkar logistiken, men också göra mätningar av marktrycket, då bilen med last blir betydligt tyngre än vad vi vanligtvis ser i Stockholms trafik. 

– I Sverige är 25 procent av alla laster för den tunga trafiken förflyttning av jord- och bergmassor. Att återanvända byggmassorna och hantera dem nära byggprojekten är nödvändigt eftersom det avlastar vägarna från tunga transporter med minskade emissioner som följd. Att använda en lastbil med större lastkapacitet är ännu ett steg mot ett effektivare transportarbete och vi hoppas kunna halvera antalet transporter med bättre anpassade lastbilar, säger Ann Segerborg-Fick. 

Fogas syfte är att skapa effektiva transportkedjor med flera transportslag inblandade. Förutom den finska bilen är sjötransporter en del, även där med målet att kunna köra på fossilfria bränslen. 

– Foga-projektet utreder lösningar som ska inspirera beställare av transporter runt om i landet. För att uppnå ett hållbart transportsystem är det viktigt att ha en helhetssyn. Att lösningar demonstreras är viktigt för framtida kunder men ger också underlag till förändringar av regelverken”, säger Lena Larsson, ansvarig för high capacity transport, HTC, på Volvokoncernen.  

Varken de tyngre lastbilarna eller lösningen med att styra schaktmassor till ett logistikcentrum är vanligt i Sverige. 

– Delar av tekniken finns men inte i storskalig tillämpning, främst då man talar om fossilfria lösningar för sjöfarten. HCT-lösningar med tyngre lastbilar med högre lastkapacitet finns i andra länder men har inte testats i svensk stadsmiljö. Att styra jord- och bergtransporter till ett masslogistikcenter som sker i Norra Djurgårdsstaden är unikt och finns endast i ett fåtal exploateringsprojekt, målet är en framtida allmän tillämpning, säger Ann Segerborg-Fick. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Karlstad airport byter vd

Hon efterträder Hans Wennerholm, som går i pension.

Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Volvo siktar på eldriven regionaltrafik

Volvo presenterar eldrivna konceptlastbilar för anläggningstransporter och regionala transporter.

Intervju
Vätgasdrift på gång för godset

Alstom har gjort succé med sitt vätgasdrivna passagerartåg. Nu har man planer på att bygga lok för godstrafiken.

Prologis bygger nytt på spekulation

Jobb & Karriär
Inzile knyter teknisk chef till sig

Har arbetat med elbilen som konsult i två års tid.

Nyhetsbrev

Cervera flyttar till Arlandastad

Tar med sig hela centrallagret till ny e-handelsfokuserad anläggning.

Arkiv

Best transport får nya ägare

Intervju
Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Nytt logistiksamarbete på 120 000 kvadrat i Staffanstorp

Schenker bygger bro mellan Asien och Europa

Startar nya verksamheter i åtta länder. 

Jobb & Karriär
SLP fortsätter växa

Rekryterar ekonomiansvarig.

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.244