Terberg RT253EV är 100 % elektrisk och omdefinierar RoRo-transporter
N.C. Nielsen utökar nu sitt sortiment av elektriska terminaltraktorer med den nya Terberg RT253EV – världens första helt elektriska fyrhjulsdrivna RoRo-traktor, utvecklad för de mest krävande uppgifterna i hamnar, på färjor och inom tung industri. Modellen representerar nästa steg i den gröna omställningen av tungtransporter och kombinerar Terbergs legendariska robusthet med modern eldriftsteknik.
En hälsosammare och säkrare arbetsmiljö
Med RT253EV elimineras dieselrök, partiklar och avgaser helt från arbetsområdet. Det förbättrar hälsa och säkerhet för förare, kollegor och passagerare – både på kajen och ombord på fartyget. Samtidigt minskar buller och vibrationer avsevärt, vilket skapar en mer behaglig och produktiv arbetsmiljö.
”Det är en enorm skillnad att kunna arbeta utan buller och avgaser ombord på fartyget,” säger en av testkunderna i Skandinavien. Traktorn är otroligt stabil, har stark dragkraft och en hytt som känns som ett modernt förarhus.”
Kraftfull och driftsäker elektrisk drivlina
Hjärtat i RT253EV är den avancerade ZF CeTrax asynkrona elmotorn som levererar 250 kW toppeffekt (170 kW kontinuerlig) och ett högt vridmoment. I kombination med 4x4-drift får traktorn ett säkert väggrepp och överlägsen kontroll vid flyttning av trailers på 60-80 ton GCW, även under hala eller branta förhållanden.
Den nyutvecklade drivlinan är optimerad för RoRo-operationer, där frekventa till- och frånkopplingar ställer stora krav på precision. RT253EV utmärker sig genom att automatiskt justera moment och bromskraft så att körningen känns naturlig och stabil oavsett last.
Lång driftstid och snabb laddning
RT253EV finns med två eller tre batterimoduler på 100 kWh vardera, utrustade med Thermal Management System (TMS) som ger effektiv temperaturkontroll i både kalla och varma klimat. Med upp till 300 kWh batterikapacitet är räckvidden mer än tillräcklig för en hel arbetsdag.
Via CCS2-snabbladdare kan batteriet laddas från 20 till 80 procent på cirka 1 timme och 5 minuter (150 kW). Detta möjliggör flexibel laddning under raster och säkerställer hög tillgänglighet i dygnet-runt-drift.
Beprövad teknik och robust konstruktion
RT253EV bygger på Terbergs tredje generationens elplattform, som redan har bevisat sitt värde i modellerna YT203EV och BC203EV. Drivlina, mjukvara och styrsystem är beprövade och vidareutvecklade specifikt för RoRo-användning.
Samtidigt bygger chassi och ram på Terbergs välkända konstruktion, som i årtionden har satt standarden för hållbarhet och servicevänlighet i terminaler över hela världen. Och om det skulle uppstå driftutmaningar står N.C. Nielsens effektiva serviceorganisation redo med snabb respons och kompetent underhåll i hela Norden.
Komfort, ergonomi och sikt i en klass för sig
Hos Terberg har förarhytten som alltid fokus på förarkomfort och säkerhet:
- Låg ljudnivå och minimala vibrationer tack vare specialgummifästen
- Effektiv filtrering och klimatanläggning för en hälsosam miljö
- Ergoturn® 180° roterande förarplats, där stol, ratt, pedaler och instrument roterar som en enhet
- Luftfjädrad stol och ergonomiskt placerade kontroller
- Utmärkt sikt i båda riktningarna
Resultatet är en hytt som känns rymlig, intuitiv och bekväm – även under långa arbetsdagar.
Positiv respons från demoturnén
Under den internationella demoturnén i Storbritannien, Skandinavien och Benelux-länderna fick RT253EV överväldigande positiv respons från både förare och driftpersonal:
”En mycket bekväm och tyst körupplevelse – förarna ville inte kliva ur igen.”
”Vi blev imponerade av dragkraften och hur tyst den är ombord. En tydlig förbättring av arbetsmiljön. Den kör som en diesel, med mjuk acceleration, stark dragkraft och enkel manövrering.”
Klar för grön RoRo-drift
Med sin kombination av kraftfull prestanda, robust design, optimal räckvidd och låga driftkostnader är RT253EV det självklara valet för hamnar, färjor och industriföretag som vill elektrifiera sin RoRo-drift utan kompromisser.
Helt elektrisk. Robust. Effektiv. Framtidssäker
Läs mer på nc-nielsen.se