23948sdkhjf

Flyttindustrin går under radarn

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Flyttindustrin behöver moderniseras och klimatanpassas, skriver Finn Age Hänsel, vd för Movinga.

Flyttindustrin är en relativt tumultfri industri, där saker och ting fungerar som de alltid gjort; kunden behöver flytthjälp, ringer olika flyttfirmor för att jämföra priser, för att sedan avgöra vilket bolag som används för flytten, vem som levererar packmaterialet, samt vilket företag som sköter flyttstädningen.

Precis som alla andra industrier, bör även flyttindustrin hålla fingret på pulsen. Industrin borde relativt snabbt ta itu med miljöfrågor, optimerade flyttar såväl som digitalisering av industrin samt att allmänt förbättra servicekvaliteten inom branschen.

Debatten kring miljöfrågor inom diverse transportindustrier har pågått en längre tid. Flyttindustrin har inte granskats i samma utsträckning som exempelvis flygindustrin. Det betyder dock inte att vi som verkar inom flyttindustrin skall förbli passiva och hoppas på att fokus för diskussionen inte kommer att skiftas mot oss vid något skede. Utöver miljöaspekten står vår sektor inför utmaningar som berör både digitaliseringen av sektorn samt övergripande kvaliteter inom flyttindustrin.

Det är beräknat att det inom Europa sker årligen över 80 miljoner flyttar, det vill säga cirka fem miljarder kilometer, motsvarande 124,76 varv runt ekvatorn. Av dessa fem miljarder kilometer är uppskattningsvis fyra miljarder, eller 80 procent, icke-optimerade. Icke-optimerade flyttar innebär flyttbilar som återvänder tomma efter ett uppdrag. Vad flyttbranschen måste börja implementera, och vad vi på Movinga har gjort sedan starten 2015, är att optimera flyttuppdragen, det vill säga åka direkt från en flytt till följande för att undvika långa, tomma körningar.

En annan stor utmaning för tjänsteleverantörer inom flyttbranschen är bristen på digitaliseringen av industrin. Dagens kunder kräver och förväntar sig detaljerad information snabbt tillgängligt via nätet och tjänsteleverantörerna måste kunna förse de potentiella kunderna med kompletta och detaljerade erbjudanden så att de kan fatta sina beslut på basis av servicen de är i behov av, inte erbjudanden som är skrivna i sten som inte möter kundernas behov 100 procent.

Det finns även utrymme för förbättring med service kvaliteten inom flyttindustrin. Den service som kunderna tillhandahåller varierar från en operatör till en annan, och utan några nationella servicestandarder inom flyttindustrin lämnas kunderna vind för våg med personliga rekommendationer som navigationsredskap.

Flyttbranschen bör granska och utveckla nya, innovativa samt kundcentrerade lösningar som revolutionerar branschen för det bättre. Med över 1,4 miljoner flyttar årligen inom Sverige har vi en bra möjlighet att placera kunden i centrum för vår kommersiella verksamhet och utveckla våra affärsmodeller som tilltalar den digitala och miljömedvetna kunden.

Finn Age Hänsel, vd Movinga

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wibax Malmöterminal är klar – täcker nu hela Sverige 

Strategiskt läge för södra Sverige och import från kontinenten.

Lyckad digitalisering i Göteborgs energihamn

De kör 90 ton från skogen till terminalen

Sveaskog och Volvo Lastvagnar har fått tillstånd att testa extra tunga laster.

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Inlandståg utökar godstransporterna med ellok

Vill ta sina transporter vidare ut i Sverige.

Nyhetsbrev

DHL tar Vasaloppet i mål

Arkiv

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Sortimo löser logistiken för hantverkaren

Lanserar nyutvecklad cykel som tar dig förbi köer och parkeringsbekymmer.

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Tip levererar 440 trailrar i jätteaffär

Första affären utomlands för Gordon

Skriver avtal med foodtechbolaget Simple feast.

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.171