23948sdkhjf

Flyttindustrin går under radarn

Flyttindustrin behöver moderniseras och klimatanpassas, skriver Finn Age Hänsel, vd för Movinga.

Flyttindustrin är en relativt tumultfri industri, där saker och ting fungerar som de alltid gjort; kunden behöver flytthjälp, ringer olika flyttfirmor för att jämföra priser, för att sedan avgöra vilket bolag som används för flytten, vem som levererar packmaterialet, samt vilket företag som sköter flyttstädningen.

Precis som alla andra industrier, bör även flyttindustrin hålla fingret på pulsen. Industrin borde relativt snabbt ta itu med miljöfrågor, optimerade flyttar såväl som digitalisering av industrin samt att allmänt förbättra servicekvaliteten inom branschen.

Debatten kring miljöfrågor inom diverse transportindustrier har pågått en längre tid. Flyttindustrin har inte granskats i samma utsträckning som exempelvis flygindustrin. Det betyder dock inte att vi som verkar inom flyttindustrin skall förbli passiva och hoppas på att fokus för diskussionen inte kommer att skiftas mot oss vid något skede. Utöver miljöaspekten står vår sektor inför utmaningar som berör både digitaliseringen av sektorn samt övergripande kvaliteter inom flyttindustrin.

Det är beräknat att det inom Europa sker årligen över 80 miljoner flyttar, det vill säga cirka fem miljarder kilometer, motsvarande 124,76 varv runt ekvatorn. Av dessa fem miljarder kilometer är uppskattningsvis fyra miljarder, eller 80 procent, icke-optimerade. Icke-optimerade flyttar innebär flyttbilar som återvänder tomma efter ett uppdrag. Vad flyttbranschen måste börja implementera, och vad vi på Movinga har gjort sedan starten 2015, är att optimera flyttuppdragen, det vill säga åka direkt från en flytt till följande för att undvika långa, tomma körningar.

En annan stor utmaning för tjänsteleverantörer inom flyttbranschen är bristen på digitaliseringen av industrin. Dagens kunder kräver och förväntar sig detaljerad information snabbt tillgängligt via nätet och tjänsteleverantörerna måste kunna förse de potentiella kunderna med kompletta och detaljerade erbjudanden så att de kan fatta sina beslut på basis av servicen de är i behov av, inte erbjudanden som är skrivna i sten som inte möter kundernas behov 100 procent.

Det finns även utrymme för förbättring med service kvaliteten inom flyttindustrin. Den service som kunderna tillhandahåller varierar från en operatör till en annan, och utan några nationella servicestandarder inom flyttindustrin lämnas kunderna vind för våg med personliga rekommendationer som navigationsredskap.

Flyttbranschen bör granska och utveckla nya, innovativa samt kundcentrerade lösningar som revolutionerar branschen för det bättre. Med över 1,4 miljoner flyttar årligen inom Sverige har vi en bra möjlighet att placera kunden i centrum för vår kommersiella verksamhet och utveckla våra affärsmodeller som tilltalar den digitala och miljömedvetna kunden.

Finn Age Hänsel, vd Movinga

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125