23948sdkhjf

Flyttindustrin går under radarn

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Flyttindustrin behöver moderniseras och klimatanpassas, skriver Finn Age Hänsel, vd för Movinga.

Flyttindustrin är en relativt tumultfri industri, där saker och ting fungerar som de alltid gjort; kunden behöver flytthjälp, ringer olika flyttfirmor för att jämföra priser, för att sedan avgöra vilket bolag som används för flytten, vem som levererar packmaterialet, samt vilket företag som sköter flyttstädningen.

Precis som alla andra industrier, bör även flyttindustrin hålla fingret på pulsen. Industrin borde relativt snabbt ta itu med miljöfrågor, optimerade flyttar såväl som digitalisering av industrin samt att allmänt förbättra servicekvaliteten inom branschen.

Debatten kring miljöfrågor inom diverse transportindustrier har pågått en längre tid. Flyttindustrin har inte granskats i samma utsträckning som exempelvis flygindustrin. Det betyder dock inte att vi som verkar inom flyttindustrin skall förbli passiva och hoppas på att fokus för diskussionen inte kommer att skiftas mot oss vid något skede. Utöver miljöaspekten står vår sektor inför utmaningar som berör både digitaliseringen av sektorn samt övergripande kvaliteter inom flyttindustrin.

Det är beräknat att det inom Europa sker årligen över 80 miljoner flyttar, det vill säga cirka fem miljarder kilometer, motsvarande 124,76 varv runt ekvatorn. Av dessa fem miljarder kilometer är uppskattningsvis fyra miljarder, eller 80 procent, icke-optimerade. Icke-optimerade flyttar innebär flyttbilar som återvänder tomma efter ett uppdrag. Vad flyttbranschen måste börja implementera, och vad vi på Movinga har gjort sedan starten 2015, är att optimera flyttuppdragen, det vill säga åka direkt från en flytt till följande för att undvika långa, tomma körningar.

En annan stor utmaning för tjänsteleverantörer inom flyttbranschen är bristen på digitaliseringen av industrin. Dagens kunder kräver och förväntar sig detaljerad information snabbt tillgängligt via nätet och tjänsteleverantörerna måste kunna förse de potentiella kunderna med kompletta och detaljerade erbjudanden så att de kan fatta sina beslut på basis av servicen de är i behov av, inte erbjudanden som är skrivna i sten som inte möter kundernas behov 100 procent.

Det finns även utrymme för förbättring med service kvaliteten inom flyttindustrin. Den service som kunderna tillhandahåller varierar från en operatör till en annan, och utan några nationella servicestandarder inom flyttindustrin lämnas kunderna vind för våg med personliga rekommendationer som navigationsredskap.

Flyttbranschen bör granska och utveckla nya, innovativa samt kundcentrerade lösningar som revolutionerar branschen för det bättre. Med över 1,4 miljoner flyttar årligen inom Sverige har vi en bra möjlighet att placera kunden i centrum för vår kommersiella verksamhet och utveckla våra affärsmodeller som tilltalar den digitala och miljömedvetna kunden.

Finn Age Hänsel, vd Movinga

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toyota lanserar solenergi

Så ska lagerarbetet bli en lek

Med gamification gör Aditro lagerarbetet till ett datorspel, något som ska gynna både arbetsgivare och lagerarbetare.

H&M testar biobränsle med Maersk

Plus

Intervju
Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Träffa Airmees vd Julian Lee på Retaildagen

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen på Epicenter i Stockholm. Temat för dagen är kundupplevelsen.

”Behåll dispenserna för BK4”

Nyhetsbrev

3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Arkiv

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Catena bygger ut åt Speed

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Köpings hamn bygger ut

Lidl Halmstad blir första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar redan nästa år.

Scanias vision: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

Transportören köper Jönköpingsåkeri

”Vårt mål är att bygga ett större fjärrnät.”

Jobb & Karriär
Plockar logistikchef från Ikea

Har haft ledande befattningar i Australien och Nederländerna.

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.144