23948sdkhjf

Så kan Sverige lära sig av Kinas hållbara transporter

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

På flera punkter inom hållbara transporter ligger vi långt efter Kina. Det slår Mattias Goldmann och hans medförfattare fast i en rapport.

Det händer mycket i Kina, inte minst på transportområdet. På några år har man skapat världens största marknad för elektriska fordon, vilket fått tjänstemän och beslutsfattare från hela världen att åka dit för att ta reda på vad de gör rätt. En rapport från Fores och 2030-sekretariatet dyker djupare ner i frågan om Kinas hållbara transporter och det tycks som om det finns en tidpunkt när Kina insåg att de var tvungna att agera. Men det var inte främst klimatet som blev drivkraften.

– En tydlig brytpunkt blev när Beijing skulle ha OS och då hade så dålig luftkvalitet att det hotade ansökan och sedan hela spelen. Luftkvaliteten är dyr för Kina i form av sämre hälsa, minskad produktivitet och att de mest eftertraktade på arbetsmarknaden skyr kinesiska storstäder, säger Mattias Goldmann, vd för Fores och en av rapportens författare.

Läs också: Bellman group köper Stockholmsåkeri

Han framhåller att Kina är långt ifrån ett föregångsland på alla plan.

– Jag tycker att man på gott och ont ska jämföra med Kina och vad de har. För det första har de en mycket hård diktatur och det är ju också en förklaring till varför de dröjt så länge med att ta tag i luftkvalitetproblemen.

Samtidigt lägger Kina långsiktiga planer och ser till att följa dem, och detta är en av de punkter där vi har mycket att lära oss, enligt Mattias Goldmann.

– Det kan man göra i västerländsk demokrati också. Tydligast är kanske Norges elbilspolicy där alla partier var överens om att vem som än vinner nästa och nästnästa val så ska policyn se ut exakt så här tills det finns 50 000 elbilar på vägarna. Det gjorde att marknaden blev trygg och kunde ställa om.

Andra områden där vi skulle kunna ta efter är Kinas sätt att attrahera riskkapital till delningsekonomin, både på bil- och cykelsidan. Man kopplar också elfordonens subventioner till deras prestanda, så att de driver på utvecklingen för längre körsträckor.

– Och man har tydliga mål för vilken andel av de sålda bilarna som måste gå på alternativa bränslen. Men biltillverkarna betalar inte böter till staten om de inte klarar målen, utan de får deala med varandra, så att den som inte sköter sig tvingas betala till en konkurrent.

Kina låter också industrin och ytterst konsumenterna hantera kostnaderna i stället för att använda skattepengar till stora subventioner.

– Det tycker jag är väldigt klokt. Femårsplanerna är mycket mer marknadstillvända än vad man kan tro, säger Mattias Goldmann.

Läs också: Se Volvos nya spektakulära lanseringsfilm

I Kina har vissa städer blivit en viktig drivkraft för förändring. Tiomiljonersstaden Shenzhen har i dag en helt elektrifierad bussflotta med 17 000 bussar. Här finns teknik som redan konkurrerar på den europeiska marknaden.

Även för elektriska lastbilar har Kina världens största marknad. Och den domineras totalt av kinesiska konstruktörer.

– På bussidan är det bara kinesiskt och på lastbilssidan är det näst intill bara kinesiska märken. En del av dem är väldigt billiga och väldigt enkla, ofta ganska små. De skulle inte gå att sälja här. Men vi ser att det börjar komma kinesiska lastbilar till Europa.

Tack och lov finns det även områden där Kina skulle kunna lära sig något av oss. Ett exempel är inom biobränslen där man ligger långt efter, något som delvis också kan förklaras med femårsplanerna, där fokuset varit starkt på elektrifiering i stället.

– Sedan finns det också helt andra avgörande strukturer. Man har en stor befolkning, varav många är fattiga, så både jordbrukskapacitet och restprodukter används redan.

När det gäller godstransporter tycker Mattias Goldmann att det finns ett par verkligt intressanta projekt att hålla ögonen på. Dels den nya sidenvägen med tåg, som skapar ett snabbare alternativ till sjötransporter mellan Kina och Europa.

– Sedan har vi ju Teslas of the seas, med ett stort eldrivet pråmfartyg som faktiskt används för att transportera kol. Den sinnebilden är så otroligt stark med den nya tekniken som transporterar det gamla.

Mer om: Kina | Vägtransporter
Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

SOMMARLÄSNING: Gemensamt godsstråk ger många fördelar

Hållbara och effektiva godstransporter från kust till kust, är målet med Mittstråket. Nu är ett femårigt EU-projekt avslutat, men samarbetet fortsätter. Nina Loberg, samordnare för infrastruktur i Västernorrland, är involverad i den spännande utvecklingen.

Piteå får YH-utbildning inom transportledning och logistik

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Nyhetsbrev

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Arkiv

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Tallink köper ropax-fartyg

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Veckans konkurser

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Postnord ska frakta heminredning i hela Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.143