23948sdkhjf

Så kan Sverige lära sig av Kinas hållbara transporter

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

På flera punkter inom hållbara transporter ligger vi långt efter Kina. Det slår Mattias Goldmann och hans medförfattare fast i en rapport.

Det händer mycket i Kina, inte minst på transportområdet. På några år har man skapat världens största marknad för elektriska fordon, vilket fått tjänstemän och beslutsfattare från hela världen att åka dit för att ta reda på vad de gör rätt. En rapport från Fores och 2030-sekretariatet dyker djupare ner i frågan om Kinas hållbara transporter och det tycks som om det finns en tidpunkt när Kina insåg att de var tvungna att agera. Men det var inte främst klimatet som blev drivkraften.

– En tydlig brytpunkt blev när Beijing skulle ha OS och då hade så dålig luftkvalitet att det hotade ansökan och sedan hela spelen. Luftkvaliteten är dyr för Kina i form av sämre hälsa, minskad produktivitet och att de mest eftertraktade på arbetsmarknaden skyr kinesiska storstäder, säger Mattias Goldmann, vd för Fores och en av rapportens författare.

Läs också: Gordon värvar från Axfood

Han framhåller att Kina är långt ifrån ett föregångsland på alla plan.

– Jag tycker att man på gott och ont ska jämföra med Kina och vad de har. För det första har de en mycket hård diktatur och det är ju också en förklaring till varför de dröjt så länge med att ta tag i luftkvalitetproblemen.

Samtidigt lägger Kina långsiktiga planer och ser till att följa dem, och detta är en av de punkter där vi har mycket att lära oss, enligt Mattias Goldmann.

– Det kan man göra i västerländsk demokrati också. Tydligast är kanske Norges elbilspolicy där alla partier var överens om att vem som än vinner nästa och nästnästa val så ska policyn se ut exakt så här tills det finns 50 000 elbilar på vägarna. Det gjorde att marknaden blev trygg och kunde ställa om.

Andra områden där vi skulle kunna ta efter är Kinas sätt att attrahera riskkapital till delningsekonomin, både på bil- och cykelsidan. Man kopplar också elfordonens subventioner till deras prestanda, så att de driver på utvecklingen för längre körsträckor.

– Och man har tydliga mål för vilken andel av de sålda bilarna som måste gå på alternativa bränslen. Men biltillverkarna betalar inte böter till staten om de inte klarar målen, utan de får deala med varandra, så att den som inte sköter sig tvingas betala till en konkurrent.

Kina låter också industrin och ytterst konsumenterna hantera kostnaderna i stället för att använda skattepengar till stora subventioner.

– Det tycker jag är väldigt klokt. Femårsplanerna är mycket mer marknadstillvända än vad man kan tro, säger Mattias Goldmann.

Läs också: Allt fler kvinnor blir chaufförer

I Kina har vissa städer blivit en viktig drivkraft för förändring. Tiomiljonersstaden Shenzhen har i dag en helt elektrifierad bussflotta med 17 000 bussar. Här finns teknik som redan konkurrerar på den europeiska marknaden.

Även för elektriska lastbilar har Kina världens största marknad. Och den domineras totalt av kinesiska konstruktörer.

– På bussidan är det bara kinesiskt och på lastbilssidan är det näst intill bara kinesiska märken. En del av dem är väldigt billiga och väldigt enkla, ofta ganska små. De skulle inte gå att sälja här. Men vi ser att det börjar komma kinesiska lastbilar till Europa.

Tack och lov finns det även områden där Kina skulle kunna lära sig något av oss. Ett exempel är inom biobränslen där man ligger långt efter, något som delvis också kan förklaras med femårsplanerna, där fokuset varit starkt på elektrifiering i stället.

– Sedan finns det också helt andra avgörande strukturer. Man har en stor befolkning, varav många är fattiga, så både jordbrukskapacitet och restprodukter används redan.

När det gäller godstransporter tycker Mattias Goldmann att det finns ett par verkligt intressanta projekt att hålla ögonen på. Dels den nya sidenvägen med tåg, som skapar ett snabbare alternativ till sjötransporter mellan Kina och Europa.

– Sedan har vi ju Teslas of the seas, med ett stort eldrivet pråmfartyg som faktiskt används för att transportera kol. Den sinnebilden är så otroligt stark med den nya tekniken som transporterar det gamla.

Mer om: Kina | Vägtransporter
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Mattias Goldmann lämnar Fores

Blir hållbarhetschef hos jätten.

Nu blir de DSV Panalpina

En ny fraktjätte har bildats.

Mesta fordonsgasen är biogas

Airmee i partnerskap med Aditro

Ökar möjligheterna till snabba leveranser.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gants logistik

Ska utveckla bolagets globala infrastruktur.

SLP bygger i Östra hamnen

Nyhetsbrev

Fiskarheden flyttar över till tåget

När Västerdalsbanan nu invigs öppnar det för att Fiskarheden kör trävaror, timmer och flis på järnväg.

Arkiv

Logic consulting hjälper Superfront

Nelly söker ny logistiklösning

Webbaktören måste flytta, och förnya sig.

Jobb & Karriär
Gordon värvar från Axfood

Var tidigare vd för Hemglass och Middagsfrid.

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Jobb & Karriär
Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Fortsatt trögt för Green cargo

Två nya uppköp för Norrvidinge

Aditro bärgar avtal med Zeta

Ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Ica inför ny bränslestrategi

Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

Med lean kunde bolaget hitta effektivare metoder.

Izettles grundare investerar i Airmee

Nu rullar Älskade stad i Malmö

Två år efter starten i Stockholm går man in i skarpt läge i sin andra svenska stad.

Deras plattform ska ge snabbaste leveranserna

Svensk startup satsar på mobilapp för livsmedelsköp och leveranser.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Tip Trailer gör europeiskt storköp

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Onepartnergroup köper östgötabolag

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

Se alla Företagens egna nyheter

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Sänd till en kollega

0.179