23948sdkhjf

Ny vind i seglen för ostindiefararen

Logistikföretaget Greencarrier räddar hotat segelskepp genom ett stort ekonomiskt bidrag.

Ostindiefararen Götheborg är en kopia av det skepp med samma namn, som år 1745 gick på grund och sjönk i Göteborgs hamninlopp. Kopian sjösattes den 6 juni 2003 och har därefter bland annat seglat den historiska rutten mellan Kina och Sverige.
Sedan dess har Götheborg gjort ett antal mindre expeditioner, men fick ekonomiska problem och det såg ut som om skeppet inte skulle få segla alls från och med i år. Men nu har Greencarrier givit skepet ett rejält ekonomiskt bidrag, som gör att hon kan rustas upp och de nödvändiga certifikaten för segling kan förlängas. Det berättar EFN Ekonomikanalen i ett inslag på sin sajt.

Läs också: Ny feederslinga till Helsingborg

– Om certifikaten hade gått ut här i början av 2020 hade hon aldrig mer fått segla. Det gäller att hålla certifikaten vid liv. Nu har vi gjort i ordning henne tillsammans med varvet i Göteborg och förlängt certifikaten i fyra år, säger Stefan Björk, styrelseordförande för Greencarrier, i inslaget.

Formellt kommer Greencarrier att chartra Götheborg under 25 månader, vilket inkluderar operativt och ekonomiskt ansvar. Stefan Björk kan inte säga exakt hur stor den ekonomiska totalkostnaden är, men helt klart är att det handlar om många miljoner.

– Nu är vi äntligen på gång igen. Vi har fått ny vind i seglen och ska ut och segla hela sommaren. Vi ska anställa folk, vi behöver få ordning på skeppet och vi för en dialog med partners och städer för att få till ett bra program för vår sommarresa”, säger Peter Alexandersson, vd för Svenska ostindiska kompaniet.

Parallellt med planeringen för sommarens expedition pågår planering för en kommande resa till Kina.

– Greencarrier har sedan lång tid en omfattande och växande verksamhet i och med Kina. Ur det perspektivet har vi också ambitionen att kunna bidra till att stärka affärs-, handels- och kulturutbytet med Kina. Parallellt med seglatserna i år och nästa år kommer vi därför att undersöka möjligheterna för ännu en segling till Kina, säger Johan Jemdahl, vd på Greencarrier.

 I samband med Göteborgs 400-årsjubileum skulle det vara fantastiskt att komma i väg till Kina och göra en ny framgångsrik resa. Den här gången kommer fokus i så fall att ligga på näringslivsfrågor och handel, säger Peter Alexandersson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094