23948sdkhjf

Digitala marknadsplatser utmanar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Det finns flera svenska digitala tjänster för transporter. Vi har talat med Mikael Funa, vd på Packbud och Staffan Svantesson, chef för Loop industries nya satsning Hauly. 

I takt med digitaliseringen skapas marknadsplatser på nätet, där transportköpare och transportörer kan hitta varandra utan mellanhänder. Med hjälp av Adnavems tjänst kan man till exempel på några minuter göra klart med en containertransport från en fabrik någonstans i Kina till sitt lager i Sverige, ett uppdrag som tidigare krävde en speditör. 

Ett företag med en helt annan nisch är Packbud, som startade redan 2013 med målet att koppla samman transportköpare med transportörer som vill komplettera med gods för att fylla lasten bättre, eller kanske hitta returlaster. 

Läs också: Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

– Vi har alla typer av transportörer, från små enskilda budfirmor till dem som tar de allra största typerna av gods, större båtar, maskiner och sånt, säger vd Mikael Funa. 

När de satte igång tittade de på kunder på Blocket och auktioner, som tidigare haft svårt att få hjälp med sitt skrymmande gods, ofta oemballerat. Det är fortfarande lite av Packbuds nisch, även om många andra sorters beställningar passerar sajten också. En vanlig dag får man in 100140 förfrågningar. 

Och flera av sajtens företag har blivit väldigt duktiga på att använda den nya teknikens möjligheter.   

– De kan ha en planerad körning som ska gå om två veckor och då har de tid på sig att maxa körningen genom att ta med mer gods och få med returlast hem. Det ger bra fyllnadsgrad och kan bli väldigt bra ekonomi också.   

Nu har Packbud byggt ett ruttoptimeringssystem, som hjälper transportörerna att hitta nytt gods som kommer in i systemet. De kan ange sina rutter och ställa in filter för exempelvis vilken typ av gods de kan ta.  

– Det här verktyget blir ryggraden i vår verksamhet framöver och det vi kommer att lägga vårt krut på, säger Mikael Funa. 

Läs också: Mercedes eldrivna transportbil är här

Den kritiska faktorn är att få in transportörer så att man har god täckning där det finns transportbehov. Det är ett pussel och arbete som aldrig tar slut. Packbuds affärsmodell bygger annars på att de tar en provision av transportörerna vid en bokad transport, plus en fast serviceavgift av den som bokar transporten. Man går fortfarande inte med vinst, men både intjäning och omsättning ökar.  

– Vi satsar mycket på teknik- och affärsutveckling men jag tror egentligen att vi skulle behöva lägga ännu mer på de områdena. Dessutom skulle vi vilja ha möjlighet att lägga mer resurser på marknadsföring och försäljning. Vår ambition är att växa även utanför Sveriges gränser, och målet är att vara redo för det nästa år.  

Ytterligare en egen nisch har Loop industries nya initiativ Hauly. Tidigare har man skapat det uppmärksammade Loop rocks, en marknadsplats för fyllnadsmassor som annars bara skulle hamna på deponi. Via Hauly kan man i stället köpa tunga transporter för bygg och anläggning. 

– Loop industries vill förenkla det dagliga arbetet inom byggbranschen, som har ett tidsbortfall på närmare 50 procent på grund av bristande logistik i dag, säger Staffan Svantesson, chef för Hauly. 

Utvecklingen av Hauly började för 16 månader sedan. Efter sommaren 2018 lanserade man en sluten betaversion och ett par månader skulle den öppnas i Stockholmsområdet. Det var i alla fall tanken, men många beställare ville genast ha tjänsten i andra delar av landet, och så fick det bli. 

 Nu har vi nog ett sjuttiotal åkerier i systemet, det har tickat på ganska snabbt sedan vi lanserade tjänsten i slutet av oktober. 

Läs också: Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

På marknadsplatsen lägger kunden in sin transportorder och alla anslutna åkerier kan lägga ett bud på jobbet. Sedan är det upp till beställaren att avgöra vilket bud de föredrar.

Fakta

Digitala marknadsplatser i Sverige

* Packbud – Skrymmande gods

* Hauly – Bygg och anläggning

* Adnavem – Containertransport till och från Asien

* Movingo – Flyttfirmor

* Cargospace24 – Ledigt utrymme i tunga transporter

* Kubicom – Bygg och anläggning

Medan Loop rocks i dagsläget är annonsfinansierad tar Hauly ut en kommission på fem procent för varje beställt jobb. Dessutom har man skapat ett prenumererat premiumalternativ som kallas Hauly plus, och som förenklar administrationen genom digital rapportering och låter beställarna följa sina transporter i realtid. Rapporteringen kan sedan exporteras som faktureringsunderlag.  

– När man tittar på digitaliseringsindex ligger byggbranschen absolut sist, till och med efter jakt och fiske, så här finns enorma möjligheter att effektivisera, säger Staffan Svantesson.  

Haulys system är därför kompatibelt med Byggbranschens elektroniska affärsstandard, Beast, ett branschinitiativ som ska lyfta byggadministrationen. Hauly planerar också att skapa fler tilläggstjänster, men allt gör de efter många samtal med företagen om vad de önskar sig. 

I dag går det åt mycket tid i telefon för den som inte hittar en transport. Där kan Hauly frigöra stora resurser. Man har också hittat en resurs i små företag som själva har ett par lastbilar för att täcka egna behov, men som står mycket stilla. 

 Vissa av dem har tyckt att det vore jätteintressant och vill ansluta sig som åkeri istället. Vi ser en framtid där man är både åkeri och beställare, och det gäller även de stora företagen. 

Nu har Hauly ungefär 80 procent av grundfunktionaliteten på plats och ett tiotal ordrar i veckan kommer in för förmedling. 

– Tajming är allt. Man får inte vara allt för tidig, men man ska vara lite för tidig, så att man finns där med ett färdigt system när branschen är redo. Och där kommer vi att vara, säger Staffan Svantesson.

Läs också vår stora intervju med Adnavems vd Anderas Wramsmyr: "För tjugo år sedan behövdes det en speditör."

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Svenskt flygs ordförande avgår

Hänvisar till nya uppdrag i sitt arbete som kommunalråd.

Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

Ökad omsättning och jättevinst, trots kostnader för att anpassa produktionen efter nya lastbilsprogrammet.

Mercedes eldrivna transportbil är här

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Nyhetsbrev

Första spadtaget för Brings nya terminal

Arkiv

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Se alla Företagens egna nyheter

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.159