23948sdkhjf

”För tjugo år sedan behövdes det en speditör”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Adnavem har skapat en digital marknadsplats för containertransporter till havs. Vd Andreas Wramsmyr berättar om en potentiell marknad som är gigantisk.

Digitaliseringen är ett av de områden där det händer mycket inom transporter och logistik. Som i samhället i övrigt påverkar den snart sagt allting och ger fantastiska möjligheter, som många företag är redo att utnyttja, medan andra har en längre startsträcka. 

Adnavem är ett av de svenska företag som gjort en affär av digitaliseringen, med sin marknadsplats för containertransporter mellan Asien och Sverige. Där det förut har behövts en speditör, som bokar alla ingående delar i transportkedjan, från ett åkeri på plats, till någon som tar hand om pappersarbetet och får godset ombord på båten, till rederiet, någon som sköter ankomstavisering och tullhantering och till slut åkeriet som kör ut containern till beställaren. 

Läs också: Restauranger och storkök börjar med returbackar 

 Vi knyter samman alla delar i kedjan. Hela den här sekvensen digitaliserar vi och ser till att den blir papperslös, det är egentligen det jobb som speditörerna annars gör, säger Andreas Wramsmyr, vd på Adnavem. 

Han jämför gärna med resebranschen som utvecklats i precis samma riktning.  

– Förr kontaktade man en resebyrå som hjälpte en att sy ihop allting. Sedan kom charterbolagen med en allt i ett-lösning till ett gemensamt pris. Nu går du in på Hotels.com för att boka ditt hotell och Momondo för att boka din flygresa. Det är precis det vi erbjuder våra kunder, alltså full transparens i alla steg så att du själv kan se och styra hela din skeppning, säger Andreas Wramsmyr. 

Han loggar in på bokningssajten och tillsammans gör vi en bokning av en container från Kina. I grunden är det bara att skriva in en adress där godset ska hämtas och en adress där godset ska lämnas. Systemet gör sedan en mängd beräkningar för att visa det snabbaste, eller det billigaste alternativet. 

– Hos oss får du upp alla tillgängliga alternativ, samtidigt som du kan välja vad du vill ha. Du kanske vill skeppa via en speciell hamn, eller köra godset med ett speciellt åkeri. Då väljer du det. 

När man har valt de alternativ man föredrar trycker man på bokaknappen, fyller i detaljerna för sändningen och sedan sköter systemet kommunikationen mellan alla berörda parter. Fakturorna kommer direkt från bolagen som sköter din transport, Adnavem står främst för själva förmedlingen, men man gör det också möjligt att följa sitt gods hela vägen till dörren. 

Läs också: Pia Berglund får prestigeuppdraget

– Vi ser att de som väljer att hoppa på sparar 15-20 procent av sina transportkostnader, plus att de kan boka direkt, plus att de har kontroll på alla inkommande transporter.   

– Systemet fungerar i dagsläget väldigt bra för de som kör mellan 50 till 500 TEU per år. Det är någonstans där vi i dagsläget siktar på. De har ganska regelbundna flöden och de är vana att hantera allt kring transporterna. Det fungerar upp till kanske 2000 TEU per år på sikt. Vi jobbar inte med de allra största bolagen. De använder inte speditörer egentligen, utan de har rederiavtal direkt, så det här är egentligen ett sätt att skapa en lösning som de riktigt stora bolagen har, fast vi riktar oss till de mellanstora företagen. Det är där vi har vår målgrupp, säger Andreas Wramsmyr.    

Adnavems marknadsplats gör inte bara bokningarna rejält mycket enklare, utan även billigare, detta genom att det alltså tar över speditörens roll och bokar affären utan andra mellanhänder än själva sajten. Andreas Wramsmyr var väl insatt i speditörernas affärer innan han startade Adnavem tillsammans med Mattias Sundström och Linda Gårdlöv. Han började med inköp på ABB för 18 år sedan, och genomförde några av de första globala sjö- och flygupphandlingarna. Sedan blev han logistikansvarig för Gunnebokoncernen där han också var vd för bolaget i Tyskland. 

– Sedan bytte jag sida och började i speditionsbranschen. Där såg jag att vi inte levererade det jag hade velat ha som transportköpare. Vi behövde ju transparens och kontroll, snabbhet och effektivitet, men speditionsvärlden jobbade med manuella processer, de hade ingen riktig proaktivitet, och det kände jag ju när jag var kund. 

Här fanns med andra ord utrymme att skapa ett alternativ. Enligt Andreas Wramsmyr består en stor del av speditörernas arbete av att flytta information mellan beställare och leverantör i relativt standardiserade flöden. Han ser det som icke värdeskapande arbete som kan rationaliseras bort, i Adnavems ögon en stor affärsmöjlighet. 

 För tjugo år sedan behövdes det en speditör, då var världen stor och farlig. Kina var långt borta, ingen kunde engelska och det fanns inget internet att kommunicera med. Men i dag finns allt på nätet och vi förväntar oss att det ska finnas där. 

Läs också: Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Det betyder inte att speditörerna inte har en roll att spela. Det finns fortfarande godsflöden som är svårare att hantera, som större projektleveranser. Men i framtiden kommer speditörerna att behöva förklara vad de tillför din beställning. 

Andreas Wramsmyr pekar på de stora speditörernas marginaler, som inte sällan ligger över 30 procent. Det är det påslaget som leverantörer och kunder kan dela på när affären görs upp via en digital marknadsplats. Hos Adnavem är det gratis att gå med i plattformen och företagets inkomst kommer från en provision som tas ut av leverantörerna först när de slutit avtal om en leverans. 

Det här betyder att man inte får in så stor summa per avklarad affär. I likhet med hos många andra digitala utmanare ligger potentialen i skalbarheten, där stor volym ska säkra intäkterna. 

I dagsläget har man åtta personer anställda i Göteborg och tre i Shanghai, och med sina investerare i ryggen har man tid att utveckla bolaget. 

– Vi får jättebra feedback från dem, de ser att det här är helt disruptivt, helt digitalt och dessutom en helt global marknad. Vi har också tagit in en bra styrelse, som vi litar på och som har gjort liknande resor tidigare, de stöttar oss.  

 Med en global utblick är det lätt att se att hur stor potentialen är. 

–  Vi är inte ensamma på marknaden, det finns några till i världen som är inne och nosar på samma område, Flexport i USA är kanske störst, de fortsätter växa och har tagit in tre miljarder hittills. Freightos i Israel har tagit in en miljard i riskkapital. Freight hub i Tyskland har fått in 300 miljoner ungefär, säger Andreas Wramsmyr. 

Han tror att tajmingen är helt rätt för Adnavem. För fem år sedan var varken kunder eller leverantörer redo. Och om fem år kommer det vara för sent. 

– Den 1 september 2017 drog vi igång. Vi hade en första version av vår mjukvara klar några månader senare, och de första leverantörerna kopplade vi upp i slutet på året. Första sändningen bokades i mars och kom till Göteborg 9 maj. Nu har det levererats ungefär 100 TEU genom marknadsplatsen. Vi är fortfarande ganska småskaliga, men vi är noga med att skynda långsamt för att se att systemen fungerar som de ska.   

Nästa steg för Adnavem blir att lägga till LCL-produkter, det vill säga less than container load, som frakt av pallgods. Som steg två vill man lägga till flygfrakt, förutom den expansion av regioner som finns med i utvecklingsplanen. I mjukvaran ska man också kunna filtrera fram det mest tillförlitliga leveransalternativet, något som bygger på att beställarna kan betygsätta leverantörerna. I framtiden skulle det också kunna gå att ordna en sökning efter det miljövänligaste fraktalternativet. 

Arbetet fortsätter med att få in nya leverantörer och nya kunder överallt i systemet. Redan i början av hösten förmedlande Adnavem faktiskt sin första leverans till Norge, en följd av det fanns önskemål om närvaro i landet.  

– Här växer vi delvis med våra kunder. Vill kunderna köra till Norge och bara använda Adnavem, ja då får vi fixa det. Det är lite så vi kör just nu, kanske 75 procent strukturerad utrullning och 25 procent på uppstuds, säger Anderas Wramsmyr och skrattar. 

Mer om: Adnavem | logistik | Sjöfart
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Arkiv

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

GDL bygger nytt i Karlstad

Terminalen ska serva Coop i Värmland.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Framåt under fjolåret för Tallink

Rederiet visar ökningar både på frakt- och passagerarsidan när 2018 summeras.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132