23948sdkhjf

”Vi kan köra precis allt”

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp kan lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

En hjullastare försedd med ett närmare tolv meter långt släp svänger ut i stadstrafiken i Umeå, ekipage av det här slaget är kanske inte så vanliga – utom just här i björkarnas stad.

Läs också: Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

– Det finns nog över 20 stycken som rullar i stan och varenda en har jobb varje dag, säger Timo Brännström på Ume Assistance.

Han ansvarar för Ume Assistance traktortransporter, som sker under namnet UA Traktorn, och beskriver ekipaget som en lastbil, en hjullastare och en kranbil i ett.

– Kör man med lastbil måste det finnas en traktor på plats som kan lossa lasten – vi sköter allt själva.

Traktorekipaget tar sig ofta fram enklare än en lastbil och lastar betydligt mer än en kranbil, tillägger Timo Brännström.

Läs också: DSV slog vinstrekord

– Vi kan köra precis allt men det blir mest byggprylar, det är mycket byggställningar, virke och tegel, det blir också en hel del specialbalkar och pålar för grundläggning – de kan vara 13 meter långa, det är inga problem.

Hjullastaren kan dessutom rycka in och hjälpa till på arbetsplatsen – ett bra sätt att skaffa fler och nöjdare kunder, tillägger han.

– Vi blir i princip självgående, priset blir också mycket bättre för kunden jämfört med om man använder lastbil eller kranbil.

Ume Assistance har en Ljungby L11 av 2018 års modell och en Volvo L70G från 2012, båda maskinerna kan köras i 50 kilometer i timmen, de har varsin 10-12 meter lång treaxlad Mac maskinvagn och kan användas med hydrauliska gafflar eller en hydraulisk långarm på 10,5 meter.

Läs också: Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

–  Den använder jag till exempel när jag ska lyfta ställningar eller lyfta upp på tak eller över staket eller häckar, kommenterar Timo Brännström.

Han kör Ljungbylastaren, som levererades så sent som i våras. Maskinen är försedd med kylande axlar för att kunna köra längre sträckor, den har också fått skevningsfäste och lastbilsdrag med VBG samt en kompressor som ska förse vagnens bromsar med luft. Vagnen är luftfjädrad, detsamma gäller hjullastarhytten.

–  Det är stor skillnad för ryggen, jag uppskattar verkligen hyttfjädringen, kommenterar Timo Brännström.

Han lyfter också fram att Ljungbylastaren verkligen kan hålla den utlovade hastigheten på 50 kilometer i timmen, även om vagnen är fullt lastad.

Läs också: TIP ökar sin kreditvärdighet

– Det är en stor fördel när vi kör så mycket som vi gör.

Han uppskattar också det flexibla flaket, Mac-vagnen är gjord för att sättas på lastbil, den är fjädrande för mjukare gång, den har ABS-bromsar och går dessutom att bygga om efter behov – sidobalkarna kan plockas av om lasten är bred, vagnen kan öppnas upp bakåt för längre last och generöst utplacerade stolphål innebär att stolparna kan placeras så att de passar lasten för dagen.

– Vi lastar ofta lika högt som stolparna, säger Timo Brännström.

Han kan lasta drygt 24 ton på den 11,5 meter långa vagnen som dessutom kan höjas och sänkas efter behov.

Läs också: Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

– Om jag ska köra ut på en åker med låg markfrigång behöver jag kanske höja vagnen, ska jag lasta tungt vill jag sänka den, säger Timo Brännström.

–  Det är en fördel jämfört med en lastbil – jag kan ta mig fram även där det är ojämnt.

Boggilyften kan lyftas upp – något som ska underlätta när det är trångt.

– Den är oväntat lätt att sno runt, konstaterar Timo Brännström.

Han brukar hinna med uppåt tio uppdrag under en dag och kan sköta även det administrativa från maskinen.

–  Vi har en surfplatta och hytten blir nästan som ett kontor där vi kan ta emot ordrar, skriva på fraktsedlar och sköta det mesta.

I en stad av Umeås storlek tar sig traktorekipagen fram utan problem, förklarar Timo Brännström som ser till att ha med sig det som behövs – spade, sop och kratta sitter prydligt intill hytten och på flaket har han kedjor, spännband, stroppar och olika specialredskap, till exempel klämskydd för känslig last.

–  Jag kör säkert 15-20 mil på en dag, vi kan också åta oss längre transporter, det längsta jag kört hittills var 8-9 mil enkel väg.

I Umeå har man använt ekipage av det här slaget i flera decennier, Ume Assistance hoppade dock på tåget först 2015 när en kollega avvecklade sin verksamhet och erbjöd företaget att köpa ett färdigt ekipage.

– Vi hade inte riktigt sett behovet innan men när möjligheten kom ville vi gärna testa, säger Magnus Hansson, delägare och affärsområdesansvarig för bärgning och specialtransporter.

Ume Assistance, med 100 enheter och 60 anställda, sysslar främst med transporter och bärgning men har också en omfattande entreprenad- och återvinningsverksamhet.

– Vi tog in UA traktorn som ett komplement till våra övriga transporter, kommenterar Magnus Hansson.

Han konstaterar att testet utföll positivt.

– Vi fick i och för sig en rätt enkel början eftersom ekipaget kom med befintliga kunder, men det har utvecklats bra sedan dess – UA Traktorn är jättebra för de kortare transporterna, ska man längre blir det bättre med lastbil.

Det har faktiskt gått så bra att Ume Assistance nyligen investerade  i ytterligare ett ekipage och anställde en förare till.

– När det började bli 12-13-timmarsdagar för mig insåg vi att vi behövde utöka, kommenterar Timo Brännström.

Hans arbetsbörda lättade när Göran Hörnelid anslöt i juni.

– Det är också roligare att vara två, vi är ett team som kan hjälpa varandra, kommenterar Timo Brännström.

Verksamheten pågår året runt, med en rejäl topp under april-augusti.

–  På vintern är det plogning på nätterna men klockan sju skottar jag av vagnen och tinar upp spännbanden – sen kan jag fara ut igen, ler Timo Brännström.

Han ser stora möjligheter med konceptet, och förundras lite över att inte fler nappat på idén.

– Det är smidigt och effektivt och definitivt ett koncept som fler borde testa.


———————————————————————————————

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.238