23948sdkhjf

Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Kaunis Iron, som sedan i somras bryter järnmalmen i gruvan i Kaunisvaara utanför Pajala, har stora transportbehov.

Läs också: Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Två miljoner ton järnmalm per år ska lastas på lastbil, malmen lastas sedan om till tåg och körs på räls till Narviks hamn för vidare färd ut i vida världen på båt.

Lastbilstransporterna är omfattande och enligt ett pressmeddelande tar gruvföretaget därför täten som Norrbottens största åkeri – 25 nya lastbilar har införskaffats, 90-tonnare som ska köra motsvarande 257 varv runt jorden varje år.

– Med den här typen av utmaningar krävs högpresterande lastbilar som förmår att  leverera varje dag, dygnet runt och hela året. Lastbilarna från Volvo matchar alla våra förväntningar, säger Per-Erik Lindvall, vd Kaunis Iron, i pressmeddelandet.

25 Volvo FH16 750  a 90 ton har inhandlats av Kauis Irons systerbolag Malmtransport Norr.

Läs också: DSV slog vinstrekord

Bilarna ska vara anpassade för ett extremt klimat, de ska klara varma sommardagar likaväl som vinterdagar med minus 30 grader utan att krångla, det logistiska flödet får aldrig stå still och detta uppges ställa höga krav på både drivlina, chassi och påbyggnation.

– Vi ansvarar för att lastbilarna fungerar utan produktionsavbrott och Kaunis Iron betalar för antal effektiva transportmil, vilket innebär att vi har fått tänka i nya banor kring affärsmodellen säger Mats Karlson Ek, vd Wist Last & Buss som är Volvo Lastvagnars återförsäljare i norra Sverige, i pressmeddelandet.

Varje runda är 32 mil lång och precis halvvägs finns en verkstad där  Wist Last & Buss ska stå för det reguljära underhållet.

Alla bilarna levereras med serviceavtal, något som antas starkt bidra till driftssäkerheten.

Alla varven innebär att det går åt en hel del bränsle, för att om möjligt minska dessa utgifter ska alla förare dessutom coachas i bränslesnål körning med hjälp av Dynafleet.

– Redan nu har bilarna visat sig prestera bra, trots att vi ännu inte börjat skruva på alla parametrar. Vi har till exempel ännu inte påbörjat någon aktiv coachning av förarna i hur de skall kunna minska förbrukningen ytterligare, säger Peter Bohm, vd Malmtransport Norr, i pressmeddelandet.

Fakta

  • Kaunis Iron startade järnmalmsbrytning i Kaunisvaara sommaren 2018.
    Antal FH16  750: 25 st ständigt driftklara. Totala antalet bilar är 28.
  • Total lastvikt: 63 ton/bil
  • Dagar med brytning och transporter: 365 per år
  • Antal förare: 125 stycken
  • Totalt transportvolym: 2 miljoner ton per år
  • Antal körda mil per år: 1  028  571

Källa: Volvo Lastvagnar

Fotnot: Volvo Lastvagnar har gjort en liten Youtubevideo med bilarna, den kan ses här.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147