23948sdkhjf

Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Kaunis Iron, som sedan i somras bryter järnmalmen i gruvan i Kaunisvaara utanför Pajala, har stora transportbehov.

Två miljoner ton järnmalm per år ska lastas på lastbil, malmen lastas sedan om till tåg och körs på räls till Narviks hamn för vidare färd ut i vida världen på båt.

Lastbilstransporterna är omfattande och enligt ett pressmeddelande tar gruvföretaget därför täten som Norrbottens största åkeri – 25 nya lastbilar har införskaffats, 90-tonnare som ska köra motsvarande 257 varv runt jorden varje år.

– Med den här typen av utmaningar krävs högpresterande lastbilar som förmår att  leverera varje dag, dygnet runt och hela året. Lastbilarna från Volvo matchar alla våra förväntningar, säger Per-Erik Lindvall, vd Kaunis Iron, i pressmeddelandet.

25 Volvo FH16 750  a 90 ton har inhandlats av Kauis Irons systerbolag Malmtransport Norr.

Bilarna ska vara anpassade för ett extremt klimat, de ska klara varma sommardagar likaväl som vinterdagar med minus 30 grader utan att krångla, det logistiska flödet får aldrig stå still och detta uppges ställa höga krav på både drivlina, chassi och påbyggnation.

– Vi ansvarar för att lastbilarna fungerar utan produktionsavbrott och Kaunis Iron betalar för antal effektiva transportmil, vilket innebär att vi har fått tänka i nya banor kring affärsmodellen säger Mats Karlson Ek, vd Wist Last & Buss som är Volvo Lastvagnars återförsäljare i norra Sverige, i pressmeddelandet.

Varje runda är 32 mil lång och precis halvvägs finns en verkstad där  Wist Last & Buss ska stå för det reguljära underhållet.

Alla bilarna levereras med serviceavtal, något som antas starkt bidra till driftssäkerheten.

Alla varven innebär att det går åt en hel del bränsle, för att om möjligt minska dessa utgifter ska alla förare dessutom coachas i bränslesnål körning med hjälp av Dynafleet.

– Redan nu har bilarna visat sig prestera bra, trots att vi ännu inte börjat skruva på alla parametrar. Vi har till exempel ännu inte påbörjat någon aktiv coachning av förarna i hur de skall kunna minska förbrukningen ytterligare, säger Peter Bohm, vd Malmtransport Norr, i pressmeddelandet.

Fakta

  • Kaunis Iron startade järnmalmsbrytning i Kaunisvaara sommaren 2018.
    Antal FH16  750: 25 st ständigt driftklara. Totala antalet bilar är 28.
  • Total lastvikt: 63 ton/bil
  • Dagar med brytning och transporter: 365 per år
  • Antal förare: 125 stycken
  • Totalt transportvolym: 2 miljoner ton per år
  • Antal körda mil per år: 1  028  571

Källa: Volvo Lastvagnar

Fotnot: Volvo Lastvagnar har gjort en liten Youtubevideo med bilarna, den kan ses här.

Artikeln är en del av vårt tema om Reportage.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.203