23948sdkhjf

Klarar Volvo FMX -44 grader?

Kaunis Iron, som driver järnmalmsgruvan i Pajala, har startat ett pilotprojekt för att utveckla framtidens hållbara logistiksystem. Projektet är en del i den avsiktsförklaring som Kaunis Iron och Vattenfall nyligen tecknade för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift. I pilottestet, som genomförs i februari 2021, medverkar Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss. Syftet är att undersöka hur man genom elfordon kan reducera koldioxidutsläpp från tunga transporter av malm som sker via lastbil, innan tågtransport tar vid.

– Den här typen av utmaningar löser ingen ensam. Industriell innovation kräver samverkan mellan experter. Det gläder oss därför att vi lyckats samla ett så starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon. Sedan är det just en utmaning… som det brukar sägas ”den som går i någon annans fotspår går aldrig först”. Här går vi först, tillsammans. Vi kör våra tunga transporter i perioder i en extrem vinterkyla. Funkar den här tekniken här, så funkar den troligen överallt, säger Lars Wallgren, logistikchef Kaunis Iron.

Vår fossilfria el och tjänster för laddinfrastruktur, där vi installerar, driver och säkerställer funktionen för laddning, har en självklar roll i utvecklingen av elektrifierade transporter och vi är mycket glada över detta samarbete. Här har vi möjlighet att utveckla en del i fossilfri gruvdrift, ett steg i arbetet mot ett fossilfritt samhälle och basindustri, säger Maria Lindberg, chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.

Volvo Lastvagnar bidrar med en prototyptillverkad tung lastbil, en eldriven Volvo FMX, för att utvärdera hur batterielektriska fordon inklusive laddsystem, fungerar i arktiska förhållanden.

För oss är det mycket positivt att i samarbete med våra kunder kunna utveckla våra produkter. I produktutvecklingsarbetet är kundsamarbeten viktiga delar av vår utvecklingsprocess. Därför ska det bli spännande att följa och utvärdera Kaunis Irons test av vår eldrivna Volvo FMX i arktisk miljö. Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla, säger Ebba Bergbom Wallin, affärdområdesansvarig elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.

Fakta om Volvo FMX

Fordon: Batterielektrisk Volvo FMX.
Totalvikt: 32 ton.
Lastvikt
: cirka 15 ton.
Drivlina: helt elektrisk, 400kW, med 2 växlar.
Batteri: litiumjon med en nominell kapacitet på 264kWh.

Laddare: ABB levererar tre högeffektsladdare på 175 kW/styck. Laddarna är utbyggbara till 350 kW och har CCS-uttag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094