23948sdkhjf

Asfaltsåkeri testar flytande gas

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Kranbilar, lastväxlare, tipptrailers och asfalttrailers är en del av de fordon som håller Hisings Backa-baserade JH Entreprenad och transport sysselsatta dagarna i ända. Företaget, med Henrik Andersson i spetsen, testar gärna nya koncept, inte minst om det också kan tänkas ge miljövinster.

Just nu testar företaget en Volvo som drivs med nedkyld flytande naturgas, så kallad LNG (liquefied natural gas). Inledningsvis körs kvartsitballast från Brålanda till Peab Asfalts asfaltverk i Kållered, men bilen kommer även att användas för transport av asfaltmassor.

Vi har tidigare fått möjligheten att ta fram en eldriven kranbil ihop med Volvo och när vi fick chansen att även testa LNG-bilen var det inget svårt beslut. Vi har bara en planet och vill vi att den ska hålla i framtiden måste vi ta ansvar och ta tillvara de möjligheter som finns, säger Henrik Andersson.

Så här långt är Henrik Andersson och hans medarbetare mycket nöjda med bilen. Nästa steg är att efter testperioden utvärdera de miljöbesparingar den gör och åskådliggöra de ekonomiska incitamenten.

Bilen har egentligen tagits fram med fjärrtransporter i sikte, men i takt med ett ökat behov av behov av klimatsmarta transporter även inom andra segment har bland annat lättare anläggningskörning blivit allt intressantare för produktutvecklarna.

Bilen är Euro 6-klassad och tillverkaren hänvisar till tester som pekar på 20 procents minskade utsläpp av koldioxid när naturgas används som drivmedel vid den här typen av transporter.

De minskade utsläppen kan få stor betydelse vid projekt som Västlänken som drivs mitt i centrala Göteborg. Inte minst hoppas man på Volvo att fler aktörer ska uppmärksamma de miljömässiga fördelarna med fordon som tillvaratar alternativ som erbjuds till fossila drivmedel.

De nya motorer vi utvecklat har samma effekt och vridmoment som en vanlig dieselmotor. Det innebär en betydligt högre produktivitet i körning med tyngre tonnage än traditionella gaslastbilar som använder tändstiftsmotorer, säger Robert Celec, produktansvarig på Volvo Lastvagnar.

Även på Peab Asfalt är intresset för de gasdrivna dragfordonen stort i jakten på en minskad klimatpåverkan.

– Tack vare vår Eco-asfalt har vi hittills minskat våra koldioxidutsläpp med hela 63 procent, trots en ökad produktionsvolym. Andra åtgärder, förutom ökad återanvändning av returasfalt, är just att gå mot mer transporter och fordon som drivs mer med fossilfria bränslen. Sammantaget tar detta oss ytterligare ett steg närmare en koldioxidneutral produktionsprocess, säger Ola Sandahl, avdelningschef för Peab Asfalt region Väst.

Hans platschef Tobias Eng kan inte mer än hålla med.

Vi tycker det är riktigt roligt att få samarbeta med en entreprenör som vill gå i spetsen när det gäller miljömässiga logistiklösningar. Vi har cirka 120 ekipage som rullar åt oss och är väldigt måna om stimulera åkerier att satsa på de klimatsmarta alternativen samt de alternativ som har hög lastkapacitet, säger han.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Nyhetsbrev

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Arkiv

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.19