23948sdkhjf

"Vi ska ha delarna på plats när de behövs"

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Många sneglar på Volvo Cars och deras reservdelsförsörjning. Bolagets Christina Bentzel Möller berättar om en logistik som sätter kunden i centrum.

Efter en ganska lång startsträcka har Volvo Cars etablerat ett system med lokala distributionscenter, som effektivt har kunnat korta ledtiderna i reservdelshanteringen. Nyckel till framgången ligger i ett tydligt kundperspektiv på logistiken och Transport och Logistik Idag träffade företagets senior director parts supply and logistics, Christina Bentzel Möller, för att höra berättelsen om hur de skapade sin reservdelsförsörjning.

 Jag brukar säga att man oftast har fokus på vilken tillgänglighet man har i de egna lagren, och den brukar ligga runt 95 eller kanske 97 procent på automotivesidan. Sedan arbetar alla med ständiga förbättringar. Då kanske man ställer sig frågan: Ska vi våga sikta på 97,5 eller ska vi säga 97,4 procent till nästa år? säger hon. 

En sådan förbättring kan kräva hårt arbete när marginalerna är små. Men när Volvo Cars i stället ställde sig frågan om vad som spelar roll för kunderna, det vill säga de som lämnar in sin bil till verkstaden, hamnade fokus i stället på återförsäljarna. 

– När vi gick ut och gjorde studier hos återförsäljare och tittade på alla de samtal som kommer in, alla akuta behov, alla försäljningar till småverkstäder, alla tilläggsjobb som kommer på en bil för att man inte förplanerat – då ser vi att de har inte mer än 65 procents tillgänglighet. En riktigt duktig återförsäljare kanske har 70 procent, även om de flesta tror att de har en tillgänglighet över 90 procent. 

Läs också: Onepartnergroup köper östgötabolag

 Sedan funderade vi. Vilket är viktigast? Att vi kommer till 97,4 eller att återförsäljarna går från 65 till 90 procent? 

Det finns vissa siffror som understryker behovet av en ny logistik för reservdelar ut till verkstäderna. En genomsnittlig återförsäljare har kanske 2 000 artiklar i sitt lager. Samtidigt tillkommer 10 000 nya artikelnummer i Volvos sortiment varje år. En Volvohandlare förväntas ju kunna serva allt ifrån de äldsta modellerna, till en tio år gammal V50, till både nyare och äldre modeller av XC90. 

Lösningen fick bli ett nytt sätt att arbeta, både för Volvo Cars själva och för återförsäljarna. 

– Vi kom fram till att vi sätter ett lager i mitten av en grupp återförsäljare. Och i stället för att partschefen på plats ska plocka ihop delarna, så gör vi det. Om vi har ett lager till alla de återförsäljarna kan vi kanske hålla 18 000 artikelnummer. Då får återförsäljarna lära sig att förplanera och beställa och om någon del inte finns inne, så skickar vi efter den från centrallagret som har 80 000 delar.  

Resultatet blir att på morgonen när Volvoägaren ska lämna in sin bil, ligger ett färdigt paket med alla delar färdigt på verkstaden. Det är smidigt för serviceteknikern och det sparar tid åt alla. Kunden kan vänta i verkstaden eller hämta ut sin bil på kvällen i de allra flesta fall. 

– Dessutom, om något skulle bli fel, säg att kunden har sagt att det är vänster backspegelkåpa som är trasig men det är höger, ja då har vi en eller två dagleveranser från det lokala distributionscentret, säger Christina Bentzel Möller. 

På det här sättet ligger en återförsäljare med bra planering och dagleveranser på över 90 procents tillgänglighet. Processen är resultatet av att man analyserat var i värdekedjan man kunde tillföra värde och hur man kan göra det på bästa sätt. Vad är det kunden vill ha, vad gör kundens upplevelse bäst? 

På Volvo Cars började man diskutera det här konceptet redan i slutet på 90-talet. I början på 00-talet inleddes arbetet och de senaste 7-8 åren har det tagit ordentlig fart, enligt Christina Bentzel Möller. Nu säljer konceptet mer eller mindre in sig självt till återförsäljarna och finns i stort sett i hela västra Europa.  

Men det krävs en del av återförsäljarna. Den som varit chef för återförsäljarens lager får räkna med en stor förändring av sin roll. Och om inte planeringen och beställningarna fungerar bryts hela kedjan. Det här är något som generellt fungerar bra i Sverige, men kan vara knepigare i länder som Spanien, Kina eller USA, där kunderna är vana att svänga in till verkstaden utan att beställa tid. 

I Sverige har Volvo Cars lokala distributionscenter i Göteborg, Örebro, Stockholm, Jönköping och Malmö. I exempelvis Tyskland har man åtta lager, totalt har man satt upp 54 lager i världen.  

– Man kan undra varför vi har åtta lager i Tyskland, som inte är en så stor marknad egentligen, men allt handlar om att korta ledtiderna, att ha delarna på plats när de faktiskt behövs. Vi utökar antalet lager i USA också. 

Vad som ska finnas i lagren planeras från Göteborg via ett globalt it-system där man kan se vad som säljs och göra andra prognoser för vad som kommer att behövas. Det stora centrallagret finns i Torslanda. 

– Här i Göteborg ligger vårt "centre of the universe". Men nu ökar komplexiteten eftersom vi fått ett centrallager i Kina och kommer att bygga upp ett i USA. Där har vi bilar som inte produceras någon annanstans. 

Så, samtidigt som tillgången till reservdelar via Volvo Cars logistikkoncept ökar, kan återförsäljarnas egna lager minska. När Volvo står för upp emot 70 procent av packningsjobbet finns det ingen anledning att de inte ska fylla på återförsäljarnas lager också, vilket oftast innebär att det lokala lagret kan minskas med 75 procent. Men i kundens värld blir varje servicetillfälle snabbare och enklare än någonsin förut.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

Jobb & Karriär
Swedish logistic property rekryterar förvaltare

Bolaget fortsätter att bygga upp sin organisation.

Nyhetsbrev

Karlshamn samordnar sina transporter

Går ut med upphandling för att hitta leverantörer. Uppstart nästa vår.

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Ny mässa för transportförpackningar

Plus

Intervju
Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Unik bergvärme i Logicenters nya miljösatsning

Zalando bygger nytt megalager

Satsar på sin högsta automationsnivå hittills.

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Best erövrar Danmark – köper bolag som når hela landet

Med sitt nya förvärv täcker Best transport hela Danmark inom timmar och många europeiska städer inom ett dygn.

Onepartnergroup köper östgötabolag

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Ntex öppnar ny terminal i Polen

Jobb & Karriär
Uddevalla hamn värvar från DFDS

Blir ny marknadschef för terminalen.

Flyttar huvudkontoret från Markaryd till storstan

Nordic truckcenter tar ytterligare ett steg i sin nordiska satsning.

Intervju
Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Video: Se framtidens hamn i Trelleborg

Trelleborg satsar stort på den nya hamnen. Se i deras egen film hur det kommer att se ut när det är klart.

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

Berendsen levererar med el

Swecos uppdrag: Minska transporterna kring Ostlänkenbygget

Trafikverkets jätteprojekt att bygga höghastighetståget Ostlänken kan generera en miljon transporter. Den siffran ska nu minskas.

Jobb & Karriär
Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

”Behåll dispenserna för BK4”

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.136