23948sdkhjf

Norrköping samordnar sin varudistribution

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Att samordna distributionen av varor som går ut till kommunens verksamheter har blivit allt mer vanligt i Sverige. I dag har ett sjuttiotal kommuner genomfört en sådan reform. Grundprincipen är att varuleverantörerna kör varorna till en samlastningscentral istället för att åka ut till varje kommunal enhet. Därifrån kör sedan en upphandlad distributör ut varorna samlastat, vilket ska ge mindre trafik och andra samordningsvinster.

I Norrköping har diskussionerna om en samordnad varudistribution pågått ett längre tag. Själva beslutet togs i kommunfullmäktige redan 2014 men det är först nu i augusti som man kommer att sjösätta sitt nya system, i första etappen med livsmedel.

Läs också: Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Det kan verka som en onödigt lång tid, men kommunens projektledare Anna Wetterlind, säger att det faktiskt har haft sina fördelar.

– Ja, nu har vi hunnit tänka till ordentligt kring vad vi egentligen vill uppnå. En annan fördel är att vi hunnit införa e-handel i beställningarna under tiden. Det underlättar ju även för varuleverantörerna, som ska packa enligt våra rutter, säger hon.

I arbetet med hur man kan lägga upp sin varudistribution har andra kommuners erfarenheter varit en ovärderlig hjälp.

– Vi tar främst hjälp av kommuner som liknar oss i invånarantal, storlek och geografi. Linköping startade i november och där har vi dessutom en del leverantörer som vi delar avtal med, vi kan hitta synergier och samarbeten.

Det har dock inte varit aktuellt att samarbeta tätare med någon kommun och bygga en gemensam samlastningscentral, som till exempel de åtta Södertörnskommunerna söder om Stockholm, eller Ystad, Simrishamn och Tomelilla i Skåne har gjort.

– Vi har lite olika förutsättningar och lite olika tänk kring vad som är viktigt för oss. Exempelvis Linköping jobbar ju mycket med biogas som är stort där, medan vi försöker vara mer teknikneutrala.

Läs också: DSV slog vinstrekord

Den samordnade varudistributionen ska ge Norrköpings kommunala enheter 19 000 leveranser per år istället för de 60 000 som man har nu. Det är en avsevärd vinst när det gäller trafiksäkerhet och klimatutsläpp. Men genom att kommunen tar över distributionen kan de också få större makt över transporterna med hjälp av upphandlingen.

I Norrköping blev upphandlingen klar i oktober. Den vanns av Alfredsson transport, ett lokalt åkeri, som förra året gick till final i Transportföretagens hållbarhetspris. De kommer att sköta omlastningscentralen och stå för transporterna. Anna Wetterlind är nöjd med samarbetet de har. Och det handlar om ett tätt samarbete.

– Ja, vi gör verkligen det här tillsammans och försöker hitta bra lösningar för miljön, trafiksäkerheten är viktig, vi vill bli av med manuellt pappersarbete, vi försöker utveckla arbetet inför framtiden, och så vidare.

Och Norrköpings kommun har valt att ställa hårda miljökrav på transporterna. Det är fossilfritt som gäller, och Alfredson har investerat i nya bilar som går på LNG, LBG och HVO. Men kommunen har inte specificerat vilket bränsle man ska köra på.

– Vi har använt oss av upphandlingsmyndighetens spetskrav på drivmedel, fordon och dess utrustning, men jag tror att det är farligt att låsa upphandlingen vid specifika drivmedel, för vi vet ju inte hur det kommer att se ut om ett par år, finns det till exempel HVO att tillgå, eller har det blivit en bristvara? Det kan också komma upp nya alternativ, som är likvärdiga, och det är en utveckling vi vill gynna.

Det är dock inte bara miljövinster man vill hämta hem. När varuleverantörerna slipper att leverera den sista sträckan går det att förhandla om avtalen och sänka priserna.

I Norrköping har man valt att börja med samordningen till efter sommaren, när den ordinarie personalen är tillbaka på jobbet och det är möjligt att sätta nya rutiner. Man kommer också att börja med livsmedel och vänta med övrigvaror.

– Vi har tittar runt lite bland våra kollegor i landet och en del av dem har börjat med övrigvarorna, för att det är lite enklare utan samma tidspress och inte tempererat. Men vi landade i att vi ville börja med det mer komplexa och få ordning på livsmedelsleverantörerna och deras distributionsled.

Etapp ett inleds alltså i augusti och sedan startar etapp två med övriga varor i början av 2019. Då utökas antalet lämningsställen från 200 till 600. I slutändan ska det ju också kännas bra för de anställda ute i verksamheterna, som ska ha bra rutiner för att beställa och ta emot varor.

– De är ju inte alltid jätteglada över alla nya projekt som startas i kommunen, men tanken är ju att vi ska kunna effektivisera deras arbete och avlasta dem. Men det är inte riktigt så enkelt, om man tar köken som exempel, så har de det ofta väldigt trångt. De är inte anpassade för att ta emot mer varor vid färre tillfällen.

Som helhet är ändå Norrköping en kommun i förväntan. Även politikerna verkar nöjda nu när premiären närmar sig. Hur förberedelserna har varit kommer vi att få svar på i höst.

FAKTA

Annas Wetterlinds råd till andra kommuner

  • Låt arbetet ta tid, hitta vad ni vill uppnå.
  • Var beredd att ompröva gamla arbetssätt.
  • Arbeta tillsammans med avtalsparten för att utveckla systemet.
  • Satsa teknikneutralt.
  • Lär av andra kommuner, även av det ni vill göra annorlunda.
  • Glöm inte att enheterna ska vara nöjda.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.532