23948sdkhjf

Norrköping samordnar sin varudistribution

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Att samordna distributionen av varor som går ut till kommunens verksamheter har blivit allt mer vanligt i Sverige. I dag har ett sjuttiotal kommuner genomfört en sådan reform. Grundprincipen är att varuleverantörerna kör varorna till en samlastningscentral istället för att åka ut till varje kommunal enhet. Därifrån kör sedan en upphandlad distributör ut varorna samlastat, vilket ska ge mindre trafik och andra samordningsvinster.

I Norrköping har diskussionerna om en samordnad varudistribution pågått ett längre tag. Själva beslutet togs i kommunfullmäktige redan 2014 men det är först nu i augusti som man kommer att sjösätta sitt nya system, i första etappen med livsmedel.

Läs också: Bellman group köper Stockholmsåkeri

Det kan verka som en onödigt lång tid, men kommunens projektledare Anna Wetterlind, säger att det faktiskt har haft sina fördelar.

– Ja, nu har vi hunnit tänka till ordentligt kring vad vi egentligen vill uppnå. En annan fördel är att vi hunnit införa e-handel i beställningarna under tiden. Det underlättar ju även för varuleverantörerna, som ska packa enligt våra rutter, säger hon.

I arbetet med hur man kan lägga upp sin varudistribution har andra kommuners erfarenheter varit en ovärderlig hjälp.

– Vi tar främst hjälp av kommuner som liknar oss i invånarantal, storlek och geografi. Linköping startade i november och där har vi dessutom en del leverantörer som vi delar avtal med, vi kan hitta synergier och samarbeten.

Det har dock inte varit aktuellt att samarbeta tätare med någon kommun och bygga en gemensam samlastningscentral, som till exempel de åtta Södertörnskommunerna söder om Stockholm, eller Ystad, Simrishamn och Tomelilla i Skåne har gjort.

– Vi har lite olika förutsättningar och lite olika tänk kring vad som är viktigt för oss. Exempelvis Linköping jobbar ju mycket med biogas som är stort där, medan vi försöker vara mer teknikneutrala.

Läs också: Se Volvos nya spektakulära lanseringsfilm

Den samordnade varudistributionen ska ge Norrköpings kommunala enheter 19 000 leveranser per år istället för de 60 000 som man har nu. Det är en avsevärd vinst när det gäller trafiksäkerhet och klimatutsläpp. Men genom att kommunen tar över distributionen kan de också få större makt över transporterna med hjälp av upphandlingen.

I Norrköping blev upphandlingen klar i oktober. Den vanns av Alfredsson transport, ett lokalt åkeri, som förra året gick till final i Transportföretagens hållbarhetspris. De kommer att sköta omlastningscentralen och stå för transporterna. Anna Wetterlind är nöjd med samarbetet de har. Och det handlar om ett tätt samarbete.

– Ja, vi gör verkligen det här tillsammans och försöker hitta bra lösningar för miljön, trafiksäkerheten är viktig, vi vill bli av med manuellt pappersarbete, vi försöker utveckla arbetet inför framtiden, och så vidare.

Och Norrköpings kommun har valt att ställa hårda miljökrav på transporterna. Det är fossilfritt som gäller, och Alfredson har investerat i nya bilar som går på LNG, LBG och HVO. Men kommunen har inte specificerat vilket bränsle man ska köra på.

– Vi har använt oss av upphandlingsmyndighetens spetskrav på drivmedel, fordon och dess utrustning, men jag tror att det är farligt att låsa upphandlingen vid specifika drivmedel, för vi vet ju inte hur det kommer att se ut om ett par år, finns det till exempel HVO att tillgå, eller har det blivit en bristvara? Det kan också komma upp nya alternativ, som är likvärdiga, och det är en utveckling vi vill gynna.

Det är dock inte bara miljövinster man vill hämta hem. När varuleverantörerna slipper att leverera den sista sträckan går det att förhandla om avtalen och sänka priserna.

I Norrköping har man valt att börja med samordningen till efter sommaren, när den ordinarie personalen är tillbaka på jobbet och det är möjligt att sätta nya rutiner. Man kommer också att börja med livsmedel och vänta med övrigvaror.

– Vi har tittar runt lite bland våra kollegor i landet och en del av dem har börjat med övrigvarorna, för att det är lite enklare utan samma tidspress och inte tempererat. Men vi landade i att vi ville börja med det mer komplexa och få ordning på livsmedelsleverantörerna och deras distributionsled.

Etapp ett inleds alltså i augusti och sedan startar etapp två med övriga varor i början av 2019. Då utökas antalet lämningsställen från 200 till 600. I slutändan ska det ju också kännas bra för de anställda ute i verksamheterna, som ska ha bra rutiner för att beställa och ta emot varor.

– De är ju inte alltid jätteglada över alla nya projekt som startas i kommunen, men tanken är ju att vi ska kunna effektivisera deras arbete och avlasta dem. Men det är inte riktigt så enkelt, om man tar köken som exempel, så har de det ofta väldigt trångt. De är inte anpassade för att ta emot mer varor vid färre tillfällen.

Som helhet är ändå Norrköping en kommun i förväntan. Även politikerna verkar nöjda nu när premiären närmar sig. Hur förberedelserna har varit kommer vi att få svar på i höst.

FAKTA

Annas Wetterlinds råd till andra kommuner

  • Låt arbetet ta tid, hitta vad ni vill uppnå.
  • Var beredd att ompröva gamla arbetssätt.
  • Arbeta tillsammans med avtalsparten för att utveckla systemet.
  • Satsa teknikneutralt.
  • Lär av andra kommuner, även av det ni vill göra annorlunda.
  • Glöm inte att enheterna ska vara nöjda.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Plogbilschaufför stoppade rattfyllo – blir årets trafikhjälte

Enklare tullhantering i hamnen

Hallands hamnar får effektivare tullhantering med automatiserade processer.

Peab bygger logistikpark för 734 miljoner

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Säkrare leveranser med digitala lås

Digitala lås på containrar gör leveranserna mer flexibla, och minskar springet på arbetsplatserna.

Catena bygger åt Seafrigo

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Arkiv

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Veckans konkurser

Sista kilometern går på batteri

Debatt
Logistikpark till varje pris?

APM växer när Europas hamnar tappar

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Möbeljätten satsar på eget lager

Rederi varslar 450 ombordanställda

Jobb & Karriär
Hon får chefstjänst hos Logistic contractor

Logicenters utökar i Norge

Logicenters satsar vidare i norska Vestby genom nytt strategiskt markköp.

Polfärskt flyttar in hos SLP

Prestigeorder till Scania

Levererar 75 batterilastbilar till norska Asko.

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Jobb & Karriär
Erfaren Boozt-profil blir mässrådgivare

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.128