23948sdkhjf

Skogsindustrierna: ”Påverkar en önskad omställning till fler tågtransporter”

I Skogsindustrins senaste rapport belyser branschorganisationen olika transportutmaningar. 

Skogsindustrin är en stor köpare av transporter och när det kommer till export utgör branschen en betydande del av den svenska exporten. Exempelvis står exporten av skogsprodukter genom Suezkanalen för ungefär lika mycket som den samlade svenska importen genom passagen.

I Skogsindustriernas nyligen publicerade rapport ”Så går det för skogsindustrin” lyfter branschorganisationen olika logistikutmaningar, däribland oroligheterna i Röda havet och tågstrejk i Tyskland.

”Situationen förändras snabbt, men i skrivande stund bedöms att kostnaderna för frakt har ökat med ungefär 40 dollar per ton för massa och papper, och 20 dollar per m3 för trävaror till Fjärran Östern och ytterligare något till Mellanöstern. Det skulle innebära en kostnadsökning på en till två miljarder kronor i årstakt.” skriver Skogsindustrierna om Röda havet i rapporten.

Även järnvägen hemma i Sverige och dess eftersatta underhåll beskrivs som ett orosmoln i rapporten.

”Detta påverkar dessutom en önskad omställning till fler tågtransporter, samt branschens konkurrenskraft.” skriver branschorganisationen.

Sverige är världens fjärde största exportör sammantaget av massa, papper och sågade trävaror.

Cirka 85 procent av skogsprodukterna exporteras och exportvärdet låg 2022 på omkring 186 miljarder kronor.

Skogsprodukter svarar för ungefär 10 procent av Sveriges totala varuexport och 3 procent av den totala varuimporten.  

Källa: Skogsindustrierna

Läs mer om transportsituationen i Röda havet här:

Skogsindustrierna: ”Ökade risker för störningar på transportsidan”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063