23948sdkhjf

DHL-rekord: 234 miljarder under första kvartalet

Trots globala utmaningar fick Deutsche Post, DHL Group, en bra start 2022.

Världens ledande logistikkoncern Deutsche Post DHL Group, som också är den stora konkurrenten till DSV, fortsatte sin framgångsrika tillväxt under första kvartalet 2022 trots de globala utmaningarna.

Intäkterna förbättrades med 19,8 procent och ökade till 22,6 miljarder euro. Det motsvarar omkring 234 miljarder svenska kronor. 

Efter det betydande uppsvinget i resultatet som Deutsche Post och DHL-koncernen upplevde under räkenskapsåret 2021, uppnådde koncernen också ett mycket bra resultat under första kvartalet 2022 med ett rörelseresultat (EBIT) på 2,2 miljarder euro (1,9 miljarder euro förra året).

Deras globala B2B-verksamhet var den viktigaste tillväxtmotorn under det första kvartalet 2022. I synnerhet har divisionerna Global Forwarding och Supply Chain gynnats av en solid utveckling inom världshandeln och en växande B2B-verksamhet.

Inom Global Forwarding nästan tredubblades resultatet tack vare en ovanligt positiv utveckling inom flyg- och sjöfrakt.

Inom den nationella och internationella paketbranschen normaliserades fraktvolymerna som förväntat i början av 2022, efter att B2C-volymerna varit ovanligt höga på många håll under föregående år, när coronapandemin begränsade det offentliga livet. Följaktligen låg resultatet för divisionerna eCommerce Solutions och Post & Paket Deutschland under den mycket starka nivån 2021.

Normalisering i onlinehandeln

– Under första kvartalet skedde den förväntade normaliseringen av handel på nätet, lyder kommentaren från Frank Appel, vd för Deutsche Post DHL Group.

– Vi hade kunnat överkompensera detta med starka resultat i vår globala logistikverksamhet. Återigen har vår regionala upplägg visat sig vara en stark och robust grund för vår framgång. Vi har haft en bra start på året. Vi har kunnat öka vårt resultat ytterligare.

Han menar att ingen ännu har sett de långsiktiga konsekvenserna av kriget i Ukraina.

–Hittills har världshandeln visat sig motståndskraftig mot Ukraina-krisen, men vi håller ett öga på de växande utmaningarna som kriget innebär för den globala ekonomiska utvecklingen, sa han.

Oförändrade förväntningar för 2022

Det rörliga kvartalsbokslutet får dock inte DHL-direktören att höja förväntningarna på det slutliga årsresultatet för 2022. Förväntningarna kvarstår med en EBIT-vinst på 8 miljarder euro – med en avvikelse på +/- 5 procent, som han säger.

Han förutspår vinster av samma storleksordning under de kommande två åren. Det här är hans prognos för 2024: ett överskott på 8,5 miljarder euro.

Stora investeringar

– Vi har en väldigt stark och stabil finansiell ställning. Det gör att vi kan fortsätta investera så att vi kan stärka vår position på marknaden.

– Vi har till exempel precis genomfört förvärvet av det tyska flyg- och sjöfraktsföretaget Hillebrand utan att ta in externt kapital och utan att minska investeringarna i våra kärnverksamheter.

Frank Appel säger också att DHL-koncernen kommer att investera 12 miljarder euro under de kommande två åren i en hållbar utbyggnad av transport-, lagrings- och sorteringskapacitet.

– Vi kommer att koncentrera oss på att hjälpa våra kunder att realisera sina koldioxidbesparingar.

Läs mer om: DHL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093