23948sdkhjf

Sveriges Åkeriföretag om åtgärdspaketet: "Stor besvikelse"

På måndagseftermiddagen kom beskedet att regeringen föreslår ett åtgärdspaket för att möta ökade kostnader för drivmedel.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina för snart tre veckor sedan, och de sanktioner som riktats mot Ryssland, har världsekonomin satts i gungning och priserna på råolja och naturgas stigit kraftigt. Bland annat har Freja i Danmark börjat reglera kundernas priser, något som Transportnet skrivit om tidigare. Redan förra veckan meddelade finansminister Mikael Damberg (S) att regeringen tittade brett på åtgärder kopplade till bland annat ökade drivmedelskostnader. Nu sänks drivmedelsskatten tillfälligt, vilket regeringen meddelade på en pressträff idag. 

Eftersom det läge vi har är konsekvenser av Rysslands invasion av Ukraina ser vi att vi behöver stötta konsumenter i det akuta skeendet så att vi kan fortsätta ställa om i morgon, säger Mikael Damberg (S), finansminister.

I det korta perspektivet handlar åtgärdspaketet som regeringen föreslagit att regeringen lägger fram en tillfälligt sänkt drivmedelsskatt och en särskild drivmedelskompensation. I det längre perspektivet kommer regeringen gå fram med en större reformering av reseavdraget, pausad reduktionsplikt och pausad BNP-indexering.

Foto: Regeringen

Skattesänkningen på diesel och bensin innebär 1,30 kronor lägre vid pump, något som beräknas träda i kraft 1 juni. Regeringen föreslår också att pausa reduktionsplikten för nästa år, något som innebär att ökningen inte kommer ske vid nästa årsskifte. Hela stödpaketet uppgår till 14 miljarder kronor.

Samtidigt meddelade regeringen att bostadsbidraget höjs för barnfamiljer.

Foto: Regeringen

Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag, kommenterar regeringens besked: 

– Det finns en stor besvikelse. Dieselpriset har gått upp med flera kronor och man pratar sänkningar i ören. Det här är heller ingen åtgärd nu eftersom det börjar gälla i juni och då kan drivmedelskostnaderna redan ha gått upp ännu mer. Sedan har regeringen bara gått på EU:s rekommendationer och justerat skattenivån efter det. Beslut om att tillfälligt bromsa reduktionsplikten vågar man inte ta men den driver kostnaderna betydligt mer jämfört hur det är i våra grannländer. I ett sådant här läge vore det viktigt att värna en helhetsbild och inte kedja fast sig i politiska ideologier.

– Om man ser till att åkerinäringen blir dyrare, kommer det att påverka kostnaden på livsmedel som ökar allt mer. Det späder också på inflationen.

Artikeln är en del av vårt tema om Intervju.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Megatransport på 200 ton
Efter uppköpet – åtta orter blir två regioner
BÖTER: Förare tog inte rast i tid
Veckans konkurser: Fem åkerier i konkurs, en budfirma
Stororder för Volvo till Australien
Oslo-Stockholm får högsta prioritet
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.125