23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lucka # 7

Lastbilarna ser dagens ljus!

Vi befinner oss i slutet av 1890-talet. Industrialiseringen har tagit ett grepp om landet och är här för att stanna. Järnvägar har börjat byggas, ånglok bolmar svart rök och vägar beläggs med makadam för att göra resor genom landet lättare. I Scanias fabrik tillverkas år 1897 den första lastbilen, det sex år efter att Daimler lanserat den första i världen. Några år senare provkördes en lastbil mellan Göteborg och Kungsbacka, tillverkad av Motorfahrzeug- und Motorenfabrik Berlin Aktien Gesellschaft i Berlin. Lastbilen som köpts in av bryggeriet J.A. Pripp och Son kunde köra i fyra olika hastighetsnivåer; 4, 7, 10 och 14 kilometer i timmen. Snart är hästarnas roll förbi. När vi börjar närma oss 1920 och första världskriget är över, går utvecklingen och tillverkning av lastbilar snabbt. Volvo lanserar sin första lastbil med boogiaxel, Tidaholm svarar med en treaxlig långtradare och Scania Vabis är inte sen på bollen med sin första lastbil, 355, med boggiaxel år 1933.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063