23948sdkhjf

Tullverket: Skärp straffen för drogpåverkan 

För två år sedan inledde Tullverket 59 förundersökningar gällande drograttfylla bland yrkeschaufförer, en siffra som året efter ökat till 86 fall.

Nu vill myndigheten skärpa straffen för drogpåverkade yrkeschaufförer eftersom brotten inte ses som grovt, och att förare i många fall kan fortsätta på vägarna. 

 En 20 ton tung lastbil som körs av en drogpåverkad chaufför är en potentiell dödsfälla. I de fall olyckor inträffat är det ofta med mycket allvarlig utgång. Utgångsläget borde vara att det betraktas som ett grovt brott att köra ett tungt fordon drogpåverkad. Då kan chaufförerna frihetsberövas och hållas borta från vägarna, säger Martin Petersson, chef för Tullverkets kontrollavdelning. 

I några fall förra året dömdes personer till fängelse på grund av drograttfylla, men oftast blev påföljden för brottet villkorlig dom och dagsböter. Genom att proponera att brottet ska ses som grovt när det kommer till tunga fordon, och att Tullverket ska få ökad befogenhet att ta salivprov och genomföra ögonundersökning, hoppas myndigheten nu på att kunna stoppa drogpåverkade förare. 

 Ofta handlar det om utländska chaufförer som arbetar under usla förhållanden. Vår bild är att många av dem tar narkotiska preparat för att orka med långa körtider. Om påverkade chaufförer frihetsberövas skulle deras uppdragsgivare troligen se till att de inte kör påverkade. Inget fraktföretag vill att deras ekipage ska bli stående eftersom det kan vara mycket kostsamt, säger Martin Petersson och fortsätter: 

 Det är ett välkommet förslag som skulle möjliggöra för oss att stoppa fler drogpåverkade chaufförer. Tillsammans med en skärpning av straffen för drograttfylla skulle vi kunna göra mycket mer för att förhindra att livsfarliga ekipage rullar på våra vägar. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078