23948sdkhjf

Dubbelspåret blev klart – 18 månader före plan

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Totalentreprenad och nya arbetssätt gjorde dubbelspårsprojektet mycket mer effektivt.

Den cirka fem mil långa järnvägssträckan från Hallsberg och söderut till Degerön är en del av godsstråket genom Bergslagen. Sträckan har varit en flaskhals och byggs därför ut till dubbelspår. Hela sträckan ska vara klar 2028.
Sträckan Stenkumla-Dunsjö är en 13 kilometer lång deletapp i projektet. Förutom dubbelspår längs sträckan har det byggts sju broar, nio kilometer väg och åtgärder för att minska buller. I samband med utbyggnaden drogs spåret om i en rakare linje på vissa sträckor.

Läs också: Trafikverket får mer tid på sig

Tillsammans lyckades Trafikverket och entreprenören Skanska färdigställa entreprenaden 18 månader tidigare än beräknat.
– Skanskas framdrift var snabbare än vad vi räknat med och vad vi är vana vid. Från deras sida fanns tydlig styrning som innebar snabbare byggnation och ökad vinst. Projektet kännetecknades av god samverkan, vilket också påverkade effektiviteten, säger Linda Lingdell, projektledare på Trafikverket.
Utbyggnaden till dubbelspår mellan Stenkumla och Dunsjö var en av de första totalentreprenaderna på järnväg som Trafikverket beställt. Det bidrog till att projektet kunde slutföras tidigare än beräknat. En fördel med totalentreprenad är enligt Linda Lingdell tidsvinsten som uppstår när man inte behöver göra ytterligare en upphandling.
– För entreprenören är det positivt att vara med från ett tidigt skede, och att få ta helhetsansvar, från projektering till färdig produkt. Det blir större fokus på att bygga snabbt och till låg kostnad.

Läs också: Skanska får miljarduppdrag

Ett exempel på nytänkande som bidrog till det tidigare färdigställandet är hanteringen av makadam. Traditionellt när man bygger järnväg läggs spåret först och därefter kör ett makadamtåg längs spåret och fyller ut med makadam.
– Den här gången tänkte vi annorlunda och lade ut makadam innan spåren byggdes. Det blev både billigare och effektivare, berättar Linda Lingdell.
Varje sommar stängdes tågtrafiken av under fem veckor. Dessa avstängningar utnyttjades effektivt genom att arbetet då pågick dygnet runt. Övrig tid passerade tågen byggplatsen på det existerande spåret.
– Hastigheten på intilliggande spår var nedsatt till 70 kilometer i timmen. Det fanns tydliga skyddsanordningar för att visa var gränsen gick för skyddszon och för trafikerat spår.

Inför projektet byggdes dammar för att fördröja dagvattnet från bygget och filtrera bort eventuell grumling innan vattnet rann ut i de omgivande vattendragen. Dammarna har lämnats kvar för att kunna ta hand om utsläpp vid en eventuell olycka. Dessutom är de bra för djurlivet i anslutning till järnvägen. Tanken var att kompensera för de ingrepp i ekosystemet som projektet innebär.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Nyhetsbrev

Veckans konkurser

Arkiv

Sista kilometern går på batteri

Debatt
Logistikpark till varje pris?

APM växer när Europas hamnar tappar

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Möbeljätten satsar på eget lager

Rederi varslar 450 ombordanställda

Jobb & Karriär
Hon får chefstjänst hos Logistic contractor

Logicenters utökar i Norge

Logicenters satsar vidare i norska Vestby genom nytt strategiskt markköp.

Polfärskt flyttar in hos SLP

Prestigeorder till Scania

Levererar 75 batterilastbilar till norska Asko.

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Lastbilschaufför stoppade bildåre - hyllas av polisen

Veckans konkurser

Inlandsbanan fjärrbevakar tågen

Studentflak stoppas i år

Tillfälligt förbud mot studenter på lastbilsflak.

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Jobb & Karriär
Erfaren Boozt-profil blir mässrådgivare

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Årets logistiklösning prisas i november

Göteborgs truckservice i ekonomiskt trångmål

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.11