23948sdkhjf

Scanias ellastbilar i trafik

För bara några veckor sedan presenterade Scania sin satsning på vätgasdrift. Nu kommer nyheten att man även tar elbilar i drift.

Tillsammans med den norska livsmedelsgrossisten Asko har Scania börjat köra vätgasdrivna lastbilar i ordinarie trafik, ett naturligt steg i Scanias mångfasetterade satsning på alternativ till fossila bränslen.  

Nu presenterar man nästa steg i samarbetet. Asko ska börja köra två batteridrivna distributionslastbilar i Oslo.  

Läs också: Axfood satsar på el-lastbilar

Tidigare har Scania kört hybridlastbilar, som går över till eldrift när de kommer in i stadskärnan. De erfarenheterna tar man nu med sig när nya batterier kan ge en räckvidd på 120 kilometer. 

– På sikt blir elektrifiering avgörande för att uppnå ett hållbart transportsystem. även för tunga fordon. På den resan är det viktigare än någonsin att satsa på kundnära utveckling för att i grunden förstå hur elektrifieringen påverkar kundernas hela verksamhet. Det handlar alltså inte enbart om att skapa en fungerande teknisk lösning och att den elektricitet som används härrör från förnybar energi. Därför är vi glada att vi nu kan genomföra ytterligare ett betydande projekt tillsammans med Asko, säger Karin Rådström, Scanias försäljnings – och marknadschef. 

Det norska klimat- och miljödepartementet är också delaktiga i projektet, genom att ge ekonomiskt stöd via sitt bolat Enova. 

– Scania har aktivt deltagit i utvecklingen av batterier och battericeller, både genom egen forskning, samverkande parter och tillsammans med kunder. Inom detta område förväntar vi oss att det sker betydande framsteg under de kommande åren, säger Karin Rådström.  

Tidigare har Scania arbetat både med elhybridlastbilar, vätgasdrivna ellastbilar och elfordon för elvägar. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093