23948sdkhjf

Vätgasdrift på gång för godset

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Alstom har gjort succé med sitt vätgasdrivna passagerartåg. Nu har man planer på att bygga lok för godstrafiken.

Förra hösten lanserade Alstom sitt vätgaståg och det började gå i reguljär persontrafik i Tyskland, som det första i världen. Sedan dess har Coradia I-Lint rönt stor uppmärksamhet inte minst för att de öppnar för klimatvänlig drift på tågbanor som inte har elektrifierats.

I Sverige är järnvägen till 85 procent elektrifierad. Men även här finns det en viss efterfrågan på Alstoms bränslecellståg, berättar Björn Asplund, som är vd för Alstom i Sverige.

Läs också: Ny finansdirektör till Green cargo

– För persontrafiken är det ju så att vi inte har så mycket dieseltåg i Sverige i dag. Men det finns ett intresse, bland annat från Inlandsbanan och det finns andra aktörer också, säger han.

Björn Asplund tror ändå att intresset skulle kunna vara större hos godstransportörerna eftersom det ofta är just godståg som går på de sträckor som inte har elektrifierats. Men än har man inga lok som kan ta sig an uppgiften.

– Vi tittar på det inom Alstom. Det känns som om vi har världens möjlighet nu. Vi har politiska beslut på att vi ska flytta från väg till järnväg och sjöfart, vi har köparna med oss och en industri som vill leverera.

I första hand handlar det om att bygga lok för kortare sträckor. Det är nämligen en helt annan sak att dra ett kort passagerartåg och att dra ett helt godståg.

– Våra vätgaståg går 80 mil på en tank, men då drar de ju bara själva tågen och passagerare. Ska du dra ett tungt godståg behöver du mycket mera kraft. Men vi kanske kan börja med alla de dieseltåg som kör kortare sträckor och de lok som går inom industrier, för att sedan se vad vi kan göra på längre sträckor.

Men Alstom bygger inte bara tåg. Tillsammans med Volvo utvecklar man också elväg i Göteborgsregionen.

Läs också: Inlandsbanan i samarbete för vätgasdrivet godslok

– Generellt är elvägarna väldigt intressanta. Vi har byggt en testbana nere i Göteborg, där vi använder vår lösning APS som utvecklats för spårvagn, där man tar kraften underifrån och egentligen bara elektrifierar den del av spåret där fordonet är.

Tanken är att man ska kunna köra batterifordon, som man laddar i farten på motorvägen. På bussidan har Alstom också flera lösningar, exempelvis kan bussar laddas statiskt på en platta vid hållplatserna.

– Vi ser en stark utveckling mot de här produkterna, jag tror att det kommer att komma elmotorvägar med kombination av vätgas. Men man kommer aldrig att kunna ersätta järnvägen kapacitetsmässigt. Så järnvägen är en framtidsbransch, även om vi kommer att fortsätta jobba tillsammans med bilindustrin och lära oss av varandra.

Här vill Björn Asplund gärna lyfta frågan om nya stambanor där det nu råder en viss politisk turbulens.

– Det är synd att se hur debatten på något sätt backar tillbaka och det oroar mig och många av mina kollegor i branschen. Vi måste ha nya stambanor, för att utveckla godstrafiken och för att tågen ska gå i rätt tid. Det finns en ny KTH-rapport som är riktigt bra och som bland annat reder ut det här med investeringspengarna.

Annars tycker han den svenska diskussionen ofta framställer tekniken som ny och svår att implementera. Ett exempel är höghastighetstågen, men det gäller också ERTMS, där den svenska utbyggnaden halkar efter ordentligt.

– På Alstom har vi erfarenhet av höghastighetsbanor sedan 50 år, vi kan det här, vi har byggt det här, det är beprövad teknik. Vi ska åtminstone upp i 320 kilometer i timmen för bästa effekt och lönsamhet, och den tekniken vet vi fungerar.

Björn Asplund tvekar alltså inte när han får frågan om vad Sverige borde bygga för järnväg. Och här handlar det också om bygga ett sammanhängande nät av höghastighetsbanor, det fungerar inte att bygga för 320 kilometer i timmen bara på vissa sträckor. Och besluten måste fattas nu.

– Ja, vi ser det ju hur det byggs för höghastighetståg över hela världen. Jag vet inte hur debatten har fastnat här i Sverige, men det handlar en del om ekonomi och en del om politisk osäkerhet med nya konstellationer som hoppar lite fram och tillbaka.

Mer om: Alstom | järnväg
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

Nyhetsbrev

SLP bygger nytt i Helsingborg

Arkiv

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Eneroth på Transportforum: "Nu höjer vi tempot"

Jobb & Karriär
Ny finansdirektör till Green cargo

Har tidigare varit chefcontroller på SJ.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Rekordvolymer för Helsingborgs hamn

Rederierna ökade sina anlöp under året. 

Norrvidinge gör fler förvärv

Klimatet hett på årets Transportforum

8 januari inleds Transportforum 2020 i Linköping – i år är klimatfrågorna hetare än någonsin i Nordens största konferens för hela transportsektorn.

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.11