23948sdkhjf

Vätgasdrift på gång för godset

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Alstom har gjort succé med sitt vätgasdrivna passagerartåg. Nu har man planer på att bygga lok för godstrafiken.

Förra hösten lanserade Alstom sitt vätgaståg och det började gå i reguljär persontrafik i Tyskland, som det första i världen. Sedan dess har Coradia I-Lint rönt stor uppmärksamhet inte minst för att de öppnar för klimatvänlig drift på tågbanor som inte har elektrifierats.

I Sverige är järnvägen till 85 procent elektrifierad. Men även här finns det en viss efterfrågan på Alstoms bränslecellståg, berättar Björn Asplund, som är vd för Alstom i Sverige.

Läs också: Nytt godsspår byggs i Åby

– För persontrafiken är det ju så att vi inte har så mycket dieseltåg i Sverige i dag. Men det finns ett intresse, bland annat från Inlandsbanan och det finns andra aktörer också, säger han.

Björn Asplund tror ändå att intresset skulle kunna vara större hos godstransportörerna eftersom det ofta är just godståg som går på de sträckor som inte har elektrifierats. Men än har man inga lok som kan ta sig an uppgiften.

– Vi tittar på det inom Alstom. Det känns som om vi har världens möjlighet nu. Vi har politiska beslut på att vi ska flytta från väg till järnväg och sjöfart, vi har köparna med oss och en industri som vill leverera.

I första hand handlar det om att bygga lok för kortare sträckor. Det är nämligen en helt annan sak att dra ett kort passagerartåg och att dra ett helt godståg.

– Våra vätgaståg går 80 mil på en tank, men då drar de ju bara själva tågen och passagerare. Ska du dra ett tungt godståg behöver du mycket mera kraft. Men vi kanske kan börja med alla de dieseltåg som kör kortare sträckor och de lok som går inom industrier, för att sedan se vad vi kan göra på längre sträckor.

Men Alstom bygger inte bara tåg. Tillsammans med Volvo utvecklar man också elväg i Göteborgsregionen.

Läs också: Snart fattas beslut om Kirunas nya järnvägsstation

– Generellt är elvägarna väldigt intressanta. Vi har byggt en testbana nere i Göteborg, där vi använder vår lösning APS som utvecklats för spårvagn, där man tar kraften underifrån och egentligen bara elektrifierar den del av spåret där fordonet är.

Tanken är att man ska kunna köra batterifordon, som man laddar i farten på motorvägen. På bussidan har Alstom också flera lösningar, exempelvis kan bussar laddas statiskt på en platta vid hållplatserna.

– Vi ser en stark utveckling mot de här produkterna, jag tror att det kommer att komma elmotorvägar med kombination av vätgas. Men man kommer aldrig att kunna ersätta järnvägen kapacitetsmässigt. Så järnvägen är en framtidsbransch, även om vi kommer att fortsätta jobba tillsammans med bilindustrin och lära oss av varandra.

Här vill Björn Asplund gärna lyfta frågan om nya stambanor där det nu råder en viss politisk turbulens.

– Det är synd att se hur debatten på något sätt backar tillbaka och det oroar mig och många av mina kollegor i branschen. Vi måste ha nya stambanor, för att utveckla godstrafiken och för att tågen ska gå i rätt tid. Det finns en ny KTH-rapport som är riktigt bra och som bland annat reder ut det här med investeringspengarna.

Annars tycker han den svenska diskussionen ofta framställer tekniken som ny och svår att implementera. Ett exempel är höghastighetstågen, men det gäller också ERTMS, där den svenska utbyggnaden halkar efter ordentligt.

– På Alstom har vi erfarenhet av höghastighetsbanor sedan 50 år, vi kan det här, vi har byggt det här, det är beprövad teknik. Vi ska åtminstone upp i 320 kilometer i timmen för bästa effekt och lönsamhet, och den tekniken vet vi fungerar.

Björn Asplund tvekar alltså inte när han får frågan om vad Sverige borde bygga för järnväg. Och här handlar det också om bygga ett sammanhängande nät av höghastighetsbanor, det fungerar inte att bygga för 320 kilometer i timmen bara på vissa sträckor. Och besluten måste fattas nu.

– Ja, vi ser det ju hur det byggs för höghastighetståg över hela världen. Jag vet inte hur debatten har fastnat här i Sverige, men det handlar en del om ekonomi och en del om politisk osäkerhet med nya konstellationer som hoppar lite fram och tillbaka.

Mer om: Alstom | järnväg
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk önskar Transportnet!

Redaktionen tar helg, men vi ses på tisdag med ett rykande färskt nyhetsbrev!

Bra år hittills för Gävle hamn

Nytt rekord i lagrat gods och många nya förfrågningar.

Hamnarbeten kan tidigareläggas i Luleå

Leax Faluns medarbetare bemannar åt Orkla

Postnord: Viruset har givit ändrade köpvanor

Även om näthandeln har ökat de senaste veckorna minskar den totala konsumtionen. Dock är det fler som nu vill ha sina varor levererade hem.

Viktig info om kör- och vilotider

Från och med onsdag nästa vecka slutar de tillfälliga reglerna om kör- och vilotider gälla, meddelar Transportstyrelsen. 

Nyhetsbrev

Två nya biogasbilar till DHL

Arkiv

Catena växer i Jönköping

Klassisk färjelinje stängs

Kräftgången för Stena line fortsätter. Nu ser sig rederiet nödsakat att stänga linjen Trelleborg–Sassnitz permanent.

Jula startar drive in-hämtning

Linjen Helsingborg-Helsingör fortsatt öppen

Regeringen vidtar åtgärder för att lätta exportrestriktioner

Den svenska regeringen arbetar på flera olika nivåer för att få den inre marknaden i EU att börja fungera igen och släppa fram livsnödvändig skyddsutrustning.

Castellum köper fastighet

Castellum köper logistikfastighet i Nyhamnen i Malmö, där Aldos åkeri är en av de större hyresgästerna.

Instabox får in färska pengar

Instabox har lockat nya investerare och kan nu bygga ut sina skåp för paketeleveranser.

Nu utvecklas Sörreds logistikpark

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Einride visar ny teknik för fjärrstyrning

Haldexfabriken flyttas under andra kvartalet

Produktionen i Haldex fabrik i Heidelberg, Tyskland, kommer att flyttas och fabriken läggs ned.

Stena line varslar ännu fler

Stena line har stora svårigheter. Häromdagen permitterades 501 personer, nu varslas ytterligare 150 medarbetare.

Wibax växer i Skelleftehamn

Nu stärks lagrings- och logistikkapaciteten i regionen.

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

Ny verkstad för Mercedes-lastbilar

Veho bil öppnar fullserviceanläggning i Gävle.

Jobb & Karriär
Han blir vice vd på Sandahlsbolagen

Stor logistiketablering i Norvik

Logistikföretaget Euroglobe startar terminalverksamhet i Stockholm Norvik hamn.

Helikopterbas blir kvar i Kristianstad

Jobb & Karriär
Einride-profil rekryteras till Handels

Aditroaffären nu i hamn

Nyheten som var ett aprilskämt

23 procent fler konkurser i mars

Jobb & Karriär
Hon är ny Castellum-chef

12 logistikjobb försvinner i Tumba

Colliers tror på prispressade hyror

TTB erbjuder nya skivbromsar

170 får sluta på Toyota i Mjölby

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Jetpak avstår utdelning till aktieägarna

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkap...

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens...

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Sänd till en kollega

0.148