23948sdkhjf

Vätgasdrift på gång för godset

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Alstom har gjort succé med sitt vätgasdrivna passagerartåg. Nu har man planer på att bygga lok för godstrafiken.

Förra hösten lanserade Alstom sitt vätgaståg och det började gå i reguljär persontrafik i Tyskland, som det första i världen. Sedan dess har Coradia I-Lint rönt stor uppmärksamhet inte minst för att de öppnar för klimatvänlig drift på tågbanor som inte har elektrifierats.

I Sverige är järnvägen till 85 procent elektrifierad. Men även här finns det en viss efterfrågan på Alstoms bränslecellståg, berättar Björn Asplund, som är vd för Alstom i Sverige.

Läs också: Fortsatt förlust för Green cargo

– För persontrafiken är det ju så att vi inte har så mycket dieseltåg i Sverige i dag. Men det finns ett intresse, bland annat från Inlandsbanan och det finns andra aktörer också, säger han.

Björn Asplund tror ändå att intresset skulle kunna vara större hos godstransportörerna eftersom det ofta är just godståg som går på de sträckor som inte har elektrifierats. Men än har man inga lok som kan ta sig an uppgiften.

– Vi tittar på det inom Alstom. Det känns som om vi har världens möjlighet nu. Vi har politiska beslut på att vi ska flytta från väg till järnväg och sjöfart, vi har köparna med oss och en industri som vill leverera.

I första hand handlar det om att bygga lok för kortare sträckor. Det är nämligen en helt annan sak att dra ett kort passagerartåg och att dra ett helt godståg.

– Våra vätgaståg går 80 mil på en tank, men då drar de ju bara själva tågen och passagerare. Ska du dra ett tungt godståg behöver du mycket mera kraft. Men vi kanske kan börja med alla de dieseltåg som kör kortare sträckor och de lok som går inom industrier, för att sedan se vad vi kan göra på längre sträckor.

Men Alstom bygger inte bara tåg. Tillsammans med Volvo utvecklar man också elväg i Göteborgsregionen.

Läs också: Logent blir värd för nya Tysklandstrafiken

– Generellt är elvägarna väldigt intressanta. Vi har byggt en testbana nere i Göteborg, där vi använder vår lösning APS som utvecklats för spårvagn, där man tar kraften underifrån och egentligen bara elektrifierar den del av spåret där fordonet är.

Tanken är att man ska kunna köra batterifordon, som man laddar i farten på motorvägen. På bussidan har Alstom också flera lösningar, exempelvis kan bussar laddas statiskt på en platta vid hållplatserna.

– Vi ser en stark utveckling mot de här produkterna, jag tror att det kommer att komma elmotorvägar med kombination av vätgas. Men man kommer aldrig att kunna ersätta järnvägen kapacitetsmässigt. Så järnvägen är en framtidsbransch, även om vi kommer att fortsätta jobba tillsammans med bilindustrin och lära oss av varandra.

Här vill Björn Asplund gärna lyfta frågan om nya stambanor där det nu råder en viss politisk turbulens.

– Det är synd att se hur debatten på något sätt backar tillbaka och det oroar mig och många av mina kollegor i branschen. Vi måste ha nya stambanor, för att utveckla godstrafiken och för att tågen ska gå i rätt tid. Det finns en ny KTH-rapport som är riktigt bra och som bland annat reder ut det här med investeringspengarna.

Annars tycker han den svenska diskussionen ofta framställer tekniken som ny och svår att implementera. Ett exempel är höghastighetstågen, men det gäller också ERTMS, där den svenska utbyggnaden halkar efter ordentligt.

– På Alstom har vi erfarenhet av höghastighetsbanor sedan 50 år, vi kan det här, vi har byggt det här, det är beprövad teknik. Vi ska åtminstone upp i 320 kilometer i timmen för bästa effekt och lönsamhet, och den tekniken vet vi fungerar.

Björn Asplund tvekar alltså inte när han får frågan om vad Sverige borde bygga för järnväg. Och här handlar det också om bygga ett sammanhängande nät av höghastighetsbanor, det fungerar inte att bygga för 320 kilometer i timmen bara på vissa sträckor. Och besluten måste fattas nu.

– Ja, vi ser det ju hur det byggs för höghastighetståg över hela världen. Jag vet inte hur debatten har fastnat här i Sverige, men det handlar en del om ekonomi och en del om politisk osäkerhet med nya konstellationer som hoppar lite fram och tillbaka.

Mer om: Alstom | järnväg
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Rise och Scania ingår spännande samarbete

Traton, som äger Scania, och Sveriges forskningsinstitut Rise inleder nu ett samarbete kring nätsäkerhet och AI.

Jobb & Karriär
Castellum kanonvärvar från Volvo

Castellums nya HR-direktör har erfarenhet från Volvo Cars och Volvo Ocean race.

Gigantisk solcellspark byggs på taket

Castellum bygger en av Nordeuropas största solcellsanläggningar på Hisingen logistikpark utanför Göteborg.

Södra inviger ny fabrik för biodiesel

Ikea automatiserar nya lagret i Jönköping

Nyhetsbrev

Trafikverket avvecklar järnvägssträcka i Norrland

Inlandsbanan kritiserar beslutet: "Ett projekt med mycket begränsad samhällsnytta får nu företräde framför ett projekt som gynnar hela landet."

Arkiv

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Omsätter 600 miljoner kronor och har 160 medarbetare.

Framgång för flera hamnar

Mer gods, nya kajer och ökat djup - flera svenska hamnar satsar och expanderar.

Ängelholm satsar på e-handel

Nikolas vätgaslastbilar kommer till Europa

GDL erövrar Tranås

Binder samman två regioner.

Catena satsar stort i Järna

Catena köper strategisk fastighet söder om Stockholm för att kunna möta storstadens logistikbehov.

Transport organiserar gig-bud

”Om vi har ett system där det går att utnyttja människor på det här sättet, då menar jag att vi har ett systemfel.”

1

Nytt samarbete för insjöfarten

Fortsatt tillväxt för Tip Trailer

Aditro fyller logistikcentret i Arlanda

Bring bygger ut sin paketutlämning

Satsar på e-handeln och tar ett jättesteg mot full täckning av Norden.

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Populära sopbilen blir eldriven

På väg mot farledsfördjupning i Göteborg

Volvo visar upp ellastbilar i USA

Börjar snart rulla hos samarbetspartner i Kalifornien.

Jobb & Karriär
Svenska Ingram får ny managing director

Ansluter från Atea i april.

Scanias ellastbilar i trafik

För bara några veckor sedan presenterade Scania sin satsning på vätgasdrift. Nu kommer nyheten att man även tar elbilar i drift.

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

SLP satsar stort i Jönköping

Prime penguin når Storbritannien

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

SLP bygger nytt i Helsingborg

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Se alla Företagens egna nyheter

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Sänd till en kollega

0.109