23948sdkhjf

Flyttar avfallstransporter från sjö till tåg

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Geminors transporter till Skandinavien hittar nya vägar.

Förra året började norska Geminor, som första företag, att exportera avfallsenergi från Italien till Skandinavien. Det rör sig om så kallad RDF, refused derived fuel, där avfall som inte kan återvinnas strimlas, balas och packas, för att sedan brännas. Balarna kommer från Neapel och det rör sig om 10 000 ton varje år. 

Geminor meddelar nu att man visserligen fortsätter enligt kontraktet med staden Neapel, men att man flyttar över transporterna från sjöfart till tåg. 

– Första tågleveransen med RDF från Neapel gjordes i början av oktober, och anlände enligt plan till Köpenhamnsområdet en vecka senare. Det här projektet är ännu en milstolpe för Geminor, och det visar ett effektivt och hållbart transportsätt genom Centraleuropa, säger Andreas Hefler, Geminors landschef för Tyskland och Italien, i ett pressmeddelande. 

Att flytta över transporterna till tåg, från den tidigare sjövägen, ger inte så stora tidsvinster, men det är ett mer praktiskt och hållbart alternativ, enligt Andreas Hefler. Tågen går genom Schweiz och Tyskland varannan vecka med en last på 400 ton. Resan tar mellan en och två veckor. 

– RDF-balarna packas vattentätt och för att inte lukta, vilket gör det möjligt för DB Cargo att använda vagnarna också på tillbakavägen. Med elektriska tåg får man inte bara en kodioxidneutral transport jämfört med båt och lastbilar, det blir också mer praktiskt, säger Andreas Hefler. 

Han tror att tågtransporter kommer att bli allt viktigare för avfallsindustrin. 

– En växande marknad, kombinerat med bristen på lastbilschaufförer i Europa, ger tåget en allt viktigare roll för långväga transporter. Det är viktigt för Geminor att driva på den här utvecklingen, och vi hoppas att fler kommer att följa oss. 

Mer om: Geminor | järnväg
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Sortimo löser logistiken för hantverkaren

Lanserar nyutvecklad cykel som tar dig förbi köer och parkeringsbekymmer.

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Tip levererar 440 trailrar i jätteaffär

Första affären utomlands för Gordon

Skriver avtal med foodtechbolaget Simple feast.

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Nyhetsbrev

Bygger ut sin biogasflotta

Arkiv

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.183