23948sdkhjf

Flyttar avfallstransporter från sjö till tåg

Geminors transporter till Skandinavien hittar nya vägar.

Förra året började norska Geminor, som första företag, att exportera avfallsenergi från Italien till Skandinavien. Det rör sig om så kallad RDF, refused derived fuel, där avfall som inte kan återvinnas strimlas, balas och packas, för att sedan brännas. Balarna kommer från Neapel och det rör sig om 10 000 ton varje år. 

Geminor meddelar nu att man visserligen fortsätter enligt kontraktet med staden Neapel, men att man flyttar över transporterna från sjöfart till tåg. 

– Första tågleveransen med RDF från Neapel gjordes i början av oktober, och anlände enligt plan till Köpenhamnsområdet en vecka senare. Det här projektet är ännu en milstolpe för Geminor, och det visar ett effektivt och hållbart transportsätt genom Centraleuropa, säger Andreas Hefler, Geminors landschef för Tyskland och Italien, i ett pressmeddelande. 

Att flytta över transporterna till tåg, från den tidigare sjövägen, ger inte så stora tidsvinster, men det är ett mer praktiskt och hållbart alternativ, enligt Andreas Hefler. Tågen går genom Schweiz och Tyskland varannan vecka med en last på 400 ton. Resan tar mellan en och två veckor. 

– RDF-balarna packas vattentätt och för att inte lukta, vilket gör det möjligt för DB Cargo att använda vagnarna också på tillbakavägen. Med elektriska tåg får man inte bara en kodioxidneutral transport jämfört med båt och lastbilar, det blir också mer praktiskt, säger Andreas Hefler. 

Han tror att tågtransporter kommer att bli allt viktigare för avfallsindustrin. 

– En växande marknad, kombinerat med bristen på lastbilschaufförer i Europa, ger tåget en allt viktigare roll för långväga transporter. Det är viktigt för Geminor att driva på den här utvecklingen, och vi hoppas att fler kommer att följa oss. 

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.095