23948sdkhjf

Nu startar Ethadrive sin satsning på ED95

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Norrköping blir centrum för svensk satsning på etanol för den tunga trafiken.

Torsdagen den 3 oktober inleder Ethadrive sitt arbete med en första informationsträff för transportköpare, åkeriägare och andra som vill veta mer om ED95, etanoldrift för tung trafik. Initiativet kommer från Scania, Sekab och Lantmännen Agroetanol och Ethadrive är det officiella namnet på innovationsklustret Etanolarena Östergötland, för dem som följt dem tidigare.  

– Med samarbetet vill vi göra det enklare för transportköpare och åkare att i sin dagliga verksamhet prova lastbilar som körs på ED95. Ethadrive erbjuder en paketlösning med leasing av ett antal fordon, konkurrenskraftigt drivmedelspris och tillgång till tankstationer, säger Tomas Nilsson, vd för Sekab biofuels and chemicals, i ett pressmeddelande. 

Ethadrive har lokaliserats i Norrköping och det är också dit man bjuder in till träff, tillsammans med Norrköpings kommun. Målet är att fånga upp partners som vill veta mer och kanske våga sig på att testa etanoldrift i sina transporter.  

– Det är ett utmärkt tillfälle för transportköpare och åkerier att komma hit för att ta del av lösningen. Det är här i Östergötland som initiativet har startat, men det är en transportlösning som passar för stora delar av landet och som behövs för att ersätta fossil diesel i stor skala, säger Lars-Gunnar Edh, vd för Lantmännen Agroetanol. 

Globalt är etanolen ojämförligt störst som biodrivmedel, och den har flera stora fördelar. Bland annat ger det en enkel hantering, det är relativt enkelt och billigt att producera, och det bryts inte ner vid lagring. Samtidigt finns det gott om råvara i den svenska skogsindustrin och i lantbruket. Med ED95 kan transportörer sänka CO2-utsläppen med upp till 90 procent. 

Scania har nu en ED95-motor på 12 liter och 410 hästkrafter. 

– Den har samma verkningsgrad som motsvarande dieselbil och kan användas för många olika transportarbeten, från anläggningsarbete till medeltung fjärrtrafik. Vi erbjuder våra kunder ännu ett fossilfritt alternativ som bidrar till minskade utsläpp och ökad lönsamhet, säger David Källsäter, vd hos Scania Sverige. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.186