23948sdkhjf

Gasum rullar ut stationsnätet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

De har annonserat det länge och nu börjar de leverera. Gasum har invigt sina första stationer i nätet för flytande gas.

– Vi har gått från att bara köra power points till att bygga stationer på riktigt. Det har med trovärdigheten att göra, det är ett kundlöfte som vi infriar nu, säger Mikael Antonsson, som är ansvarig för Gasums stationsutbyggnad. 

Redan nu erbjuder Gasum flytande gas till sina kunder. Den första pumpen öppnade bolaget den 20 maj i Västerås. Sedan har Norrköping, Örebro och Jönköping följt. Målet är att bygga 25 stationer i Sverige i ett stamnät, som man sedan vill göra ytterligare mer finmaskigt vartefter marknaden ökar efterfrågan. 

Läs också: Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Som med all ny teknologi finns det en viss hönan och ägget-problematik i utbyggnaden av flytande gas. Vem ska våga satsa på att bygga ut stationerna om ingen kör på bränslet? Och vem ska våga börja köra om det inte finns någonstans att tanka? 

Här har regeringens pengar till satsningar på flytande gas gjort skillnad.  

 Det gör att man tar bort ett hinder. Det är pengar som får vårt beslut att tippa över, som gör att vi vågar ta investeringen. Men det är också en symbolhandling att politiken tror på det här och att man vill satsa, säger Mikael Antonsson. 

Genom Klimatklivet har snart 300 lastbilar för flytande gas beviljats stöd. Dessutom delar Energimyndigheten ut stöd till 150 bilar genom initiativet Drive LGB. Redan i höst öppnar nästa ansökningsperiod hos Klimatklivet för köp av nya fordon. Snart har man alltså lyckats bygga upp en efterfrågan på bränsle. 

– Nu kommer nästa fas, när vi och våra konkurrenter ska övertyga dem om att faktiskt köpa lastbilarna och börja köra. Där märker vi att det är vi själva som sitter på lösningen. Det måste finnas stationer att tanka på. Allt finns just nu på bordet. 

Som bas i systemet finns naturgasen, som visserligen är fossil, men ändå ett miljö- och klimatframsteg jämfört med diesel. Nu handlar det om att fylla på med så mycket biogas som möjligt. 

– Ja, det är samma sak som med den komprimerade gasen som kom för 15-20 år sedan, där man nu är uppe i 94 procent biogas i systemet. Det visar att man måste möjliggöra helheten först och bygga upp efterfrågan på de hållbara alternativen. Nu blir det också viktigt att stimulera produktionen av biogas. 

Gasum själva är redan den största producent av biogas på den nordiska marknaden. Men man ser definitivt att efterfrågan ökar i hög takt, inte minst när industrin och sjöfarten vill ställa om till mer hållbara bränslen. Därför har man flera nya projekt på gång för produktionsanläggningar, både i Sverige, Norge och Finland. 

– Om ett år kommer vi att ha en ny anläggning i drift. Det är vid Stora Ensos pappersbruk Nymölla utanför Kristianstad, där vi kommer att använda deras processvatten. Deras avfall blir plötsligt en tillgång och vi kan producera flytande biogas motsvarande 150-200 lastbilars årsförbrukning. 

I övrigt använder man mycket råvaror från lantbruket. 

 Det kan vara defekta grödor och gödsel. Sedan har vi matavfall, som är en bra ingrediens. Det här ger också jordbruket ytterligare en inkomstkälla och i produktionen får vi ju också biogödsel vilket gör att vi kan tillföra näringsämnen och skapa ett cirkulärt system. 

 Kan vi ligga i framkant i Norden kan det bli en bra exporttillgång i framtiden, säger Mikael Antonsson. 

Under tiden fortsätter Gasum att bygga ut sitt stamnät. Bara i år inviger man ytterligare stationer i Karlstad, Östersund, Mariestad, Kalmar, Kristianstad, Umeå, Helsingborg och Stockholm. Utbyggnaden fortsätter sedan under nästa år. 

– Vi menar ju att det inte är någon idé att vänta på teknologi som kommer, utan vi behöver börja ställa om här i dag. Många pratar om elektrifiering, som självklart kommer att vara en stor del av lösningen, men vi kan inte vänta på att den ska komma, det kan vara förödande för oss alla, säger Mikael Antonsson.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång i början av 2020.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Nyhetsbrev

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Arkiv

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

Här byggstartar Axfood sitt megalager

Bygger 104 000 kvadratmeter i Bålsta.

De utvecklar stort logistikområde i Järna

DHL bygger ut i Rosersberg

Trelleborg ökar flödet med helautomatisk gate

Samarbetar med Hogia om rullande incheckning till hamnen.

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.158