23948sdkhjf

Gasum rullar ut stationsnätet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

De har annonserat det länge och nu börjar de leverera. Gasum har invigt sina första stationer i nätet för flytande gas.

– Vi har gått från att bara köra power points till att bygga stationer på riktigt. Det har med trovärdigheten att göra, det är ett kundlöfte som vi infriar nu, säger Mikael Antonsson, som är ansvarig för Gasums stationsutbyggnad. 

Redan nu erbjuder Gasum flytande gas till sina kunder. Den första pumpen öppnade bolaget den 20 maj i Västerås. Sedan har Norrköping, Örebro och Jönköping följt. Målet är att bygga 25 stationer i Sverige i ett stamnät, som man sedan vill göra ytterligare mer finmaskigt vartefter marknaden ökar efterfrågan. 

Läs också: Bunkringsstation för flytande gas invigd

Som med all ny teknologi finns det en viss hönan och ägget-problematik i utbyggnaden av flytande gas. Vem ska våga satsa på att bygga ut stationerna om ingen kör på bränslet? Och vem ska våga börja köra om det inte finns någonstans att tanka? 

Här har regeringens pengar till satsningar på flytande gas gjort skillnad.  

 Det gör att man tar bort ett hinder. Det är pengar som får vårt beslut att tippa över, som gör att vi vågar ta investeringen. Men det är också en symbolhandling att politiken tror på det här och att man vill satsa, säger Mikael Antonsson. 

Genom Klimatklivet har snart 300 lastbilar för flytande gas beviljats stöd. Dessutom delar Energimyndigheten ut stöd till 150 bilar genom initiativet Drive LGB. Redan i höst öppnar nästa ansökningsperiod hos Klimatklivet för köp av nya fordon. Snart har man alltså lyckats bygga upp en efterfrågan på bränsle. 

– Nu kommer nästa fas, när vi och våra konkurrenter ska övertyga dem om att faktiskt köpa lastbilarna och börja köra. Där märker vi att det är vi själva som sitter på lösningen. Det måste finnas stationer att tanka på. Allt finns just nu på bordet. 

Som bas i systemet finns naturgasen, som visserligen är fossil, men ändå ett miljö- och klimatframsteg jämfört med diesel. Nu handlar det om att fylla på med så mycket biogas som möjligt. 

– Ja, det är samma sak som med den komprimerade gasen som kom för 15-20 år sedan, där man nu är uppe i 94 procent biogas i systemet. Det visar att man måste möjliggöra helheten först och bygga upp efterfrågan på de hållbara alternativen. Nu blir det också viktigt att stimulera produktionen av biogas. 

Gasum själva är redan den största producent av biogas på den nordiska marknaden. Men man ser definitivt att efterfrågan ökar i hög takt, inte minst när industrin och sjöfarten vill ställa om till mer hållbara bränslen. Därför har man flera nya projekt på gång för produktionsanläggningar, både i Sverige, Norge och Finland. 

– Om ett år kommer vi att ha en ny anläggning i drift. Det är vid Stora Ensos pappersbruk Nymölla utanför Kristianstad, där vi kommer att använda deras processvatten. Deras avfall blir plötsligt en tillgång och vi kan producera flytande biogas motsvarande 150-200 lastbilars årsförbrukning. 

I övrigt använder man mycket råvaror från lantbruket. 

 Det kan vara defekta grödor och gödsel. Sedan har vi matavfall, som är en bra ingrediens. Det här ger också jordbruket ytterligare en inkomstkälla och i produktionen får vi ju också biogödsel vilket gör att vi kan tillföra näringsämnen och skapa ett cirkulärt system. 

 Kan vi ligga i framkant i Norden kan det bli en bra exporttillgång i framtiden, säger Mikael Antonsson. 

Under tiden fortsätter Gasum att bygga ut sitt stamnät. Bara i år inviger man ytterligare stationer i Karlstad, Östersund, Mariestad, Kalmar, Kristianstad, Umeå, Helsingborg och Stockholm. Utbyggnaden fortsätter sedan under nästa år. 

– Vi menar ju att det inte är någon idé att vänta på teknologi som kommer, utan vi behöver börja ställa om här i dag. Många pratar om elektrifiering, som självklart kommer att vara en stor del av lösningen, men vi kan inte vänta på att den ska komma, det kan vara förödande för oss alla, säger Mikael Antonsson.

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toppmodern omlastningscentral byggs i Göteborgs hamn

SOMMARLÄSNING: Gemensamt godsstråk ger många fördelar

Hållbara och effektiva godstransporter från kust till kust, är målet med Mittstråket. Nu är ett femårigt EU-projekt avslutat, men samarbetet fortsätter. Nina Loberg, samordnare för infrastruktur i Västernorrland, är involverad i den spännande utvecklingen.

Piteå får YH-utbildning inom transportledning och logistik

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Nyhetsbrev

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Arkiv

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Tallink köper ropax-fartyg

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Veckans konkurser

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.157