23948sdkhjf

Gasum rullar ut stationsnätet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

De har annonserat det länge och nu börjar de leverera. Gasum har invigt sina första stationer i nätet för flytande gas.

– Vi har gått från att bara köra power points till att bygga stationer på riktigt. Det har med trovärdigheten att göra, det är ett kundlöfte som vi infriar nu, säger Mikael Antonsson, som är ansvarig för Gasums stationsutbyggnad. 

Redan nu erbjuder Gasum flytande gas till sina kunder. Den första pumpen öppnade bolaget den 20 maj i Västerås. Sedan har Norrköping, Örebro och Jönköping följt. Målet är att bygga 25 stationer i Sverige i ett stamnät, som man sedan vill göra ytterligare mer finmaskigt vartefter marknaden ökar efterfrågan. 

Läs också: Se Volvos nya spektakulära lanseringsfilm

Som med all ny teknologi finns det en viss hönan och ägget-problematik i utbyggnaden av flytande gas. Vem ska våga satsa på att bygga ut stationerna om ingen kör på bränslet? Och vem ska våga börja köra om det inte finns någonstans att tanka? 

Här har regeringens pengar till satsningar på flytande gas gjort skillnad.  

 Det gör att man tar bort ett hinder. Det är pengar som får vårt beslut att tippa över, som gör att vi vågar ta investeringen. Men det är också en symbolhandling att politiken tror på det här och att man vill satsa, säger Mikael Antonsson. 

Genom Klimatklivet har snart 300 lastbilar för flytande gas beviljats stöd. Dessutom delar Energimyndigheten ut stöd till 150 bilar genom initiativet Drive LGB. Redan i höst öppnar nästa ansökningsperiod hos Klimatklivet för köp av nya fordon. Snart har man alltså lyckats bygga upp en efterfrågan på bränsle. 

– Nu kommer nästa fas, när vi och våra konkurrenter ska övertyga dem om att faktiskt köpa lastbilarna och börja köra. Där märker vi att det är vi själva som sitter på lösningen. Det måste finnas stationer att tanka på. Allt finns just nu på bordet. 

Som bas i systemet finns naturgasen, som visserligen är fossil, men ändå ett miljö- och klimatframsteg jämfört med diesel. Nu handlar det om att fylla på med så mycket biogas som möjligt. 

– Ja, det är samma sak som med den komprimerade gasen som kom för 15-20 år sedan, där man nu är uppe i 94 procent biogas i systemet. Det visar att man måste möjliggöra helheten först och bygga upp efterfrågan på de hållbara alternativen. Nu blir det också viktigt att stimulera produktionen av biogas. 

Gasum själva är redan den största producent av biogas på den nordiska marknaden. Men man ser definitivt att efterfrågan ökar i hög takt, inte minst när industrin och sjöfarten vill ställa om till mer hållbara bränslen. Därför har man flera nya projekt på gång för produktionsanläggningar, både i Sverige, Norge och Finland. 

– Om ett år kommer vi att ha en ny anläggning i drift. Det är vid Stora Ensos pappersbruk Nymölla utanför Kristianstad, där vi kommer att använda deras processvatten. Deras avfall blir plötsligt en tillgång och vi kan producera flytande biogas motsvarande 150-200 lastbilars årsförbrukning. 

I övrigt använder man mycket råvaror från lantbruket. 

 Det kan vara defekta grödor och gödsel. Sedan har vi matavfall, som är en bra ingrediens. Det här ger också jordbruket ytterligare en inkomstkälla och i produktionen får vi ju också biogödsel vilket gör att vi kan tillföra näringsämnen och skapa ett cirkulärt system. 

 Kan vi ligga i framkant i Norden kan det bli en bra exporttillgång i framtiden, säger Mikael Antonsson. 

Under tiden fortsätter Gasum att bygga ut sitt stamnät. Bara i år inviger man ytterligare stationer i Karlstad, Östersund, Mariestad, Kalmar, Kristianstad, Umeå, Helsingborg och Stockholm. Utbyggnaden fortsätter sedan under nästa år. 

– Vi menar ju att det inte är någon idé att vänta på teknologi som kommer, utan vi behöver börja ställa om här i dag. Många pratar om elektrifiering, som självklart kommer att vara en stor del av lösningen, men vi kan inte vänta på att den ska komma, det kan vara förödande för oss alla, säger Mikael Antonsson.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Schenker öppnar tågpendel till Kina

Mer komfort i Volvos nya lastbilar

Gasolbränsle till havs

Jobb & Karriär
Han blir GDL:s it-chef

Dag Widell rekryteras från Wihlborgs.

Corona medför brist på containrar

De stora fraktrederierna börjar nu märka av bristen på containrar, som en följd av kinesiska restriktioner kring coronaviruset.

På väg mot mer hållbara transporter

Nyhetsbrev

1

Se Volvos nya spektakulära lanseringsfilm

Byggde körbart torn av sina fyra nya lastbilsmodeller.

Arkiv

Jobb & Karriär
Tobias Jonasson får ny vd-roll

Tar över rodret på logistikpartnerbolaget.

Instabox går över till fossilfritt

Försäljningen av flytande fordonsgas ökar kraftigt

Ny statistik från SCB visar att försäljningen av flytande fordonsgas femfaldigades 2019.

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Jobb & Karriär
Nya chefer i Gävle hamn

Konferens om effektiva transporter

Ny vind i seglen för ostindiefararen

Finska Posten köper Aditro

Storaffär: Statliga finska postbolaget Posti förvärvar alla aktier i Aditro logistics.

Nya appar sparar tid åt Green cargo

Green cargo och Out systems utvecklar nu effektiva digitala lösningar som sparar tid och pengar.

Chalmers och Indien startar trafiksäkerhetsprojekt

Ambassadörer ska locka unga till järnvägen

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Rise och Scania ingår spännande samarbete

Traton, som äger Scania, och Sveriges forskningsinstitut Rise inleder nu ett samarbete kring nätsäkerhet och AI.

Jobb & Karriär
Castellum kanonvärvar från Volvo

Castellums nya HR-direktör har erfarenhet från Volvo Cars och Volvo Ocean race.

Gigantisk solcellspark byggs på taket

Castellum bygger en av Nordeuropas största solcellsanläggningar på Hisingen logistikpark utanför Göteborg.

Södra inviger ny fabrik för biodiesel

Ikea automatiserar nya lagret i Jönköping

Ängelholm satsar på e-handel

Fortsatt tillväxt för Tip Trailer

Aditro fyller logistikcentret i Arlanda

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

SLP satsar stort i Jönköping

Prime penguin når Storbritannien

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

SLP bygger nytt i Helsingborg

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Sänd till en kollega

0.172