23948sdkhjf

Gasum rullar ut stationsnätet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

De har annonserat det länge och nu börjar de leverera. Gasum har invigt sina första stationer i nätet för flytande gas.

– Vi har gått från att bara köra power points till att bygga stationer på riktigt. Det har med trovärdigheten att göra, det är ett kundlöfte som vi infriar nu, säger Mikael Antonsson, som är ansvarig för Gasums stationsutbyggnad. 

Redan nu erbjuder Gasum flytande gas till sina kunder. Den första pumpen öppnade bolaget den 20 maj i Västerås. Sedan har Norrköping, Örebro och Jönköping följt. Målet är att bygga 25 stationer i Sverige i ett stamnät, som man sedan vill göra ytterligare mer finmaskigt vartefter marknaden ökar efterfrågan. 

Läs också: Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Som med all ny teknologi finns det en viss hönan och ägget-problematik i utbyggnaden av flytande gas. Vem ska våga satsa på att bygga ut stationerna om ingen kör på bränslet? Och vem ska våga börja köra om det inte finns någonstans att tanka? 

Här har regeringens pengar till satsningar på flytande gas gjort skillnad.  

 Det gör att man tar bort ett hinder. Det är pengar som får vårt beslut att tippa över, som gör att vi vågar ta investeringen. Men det är också en symbolhandling att politiken tror på det här och att man vill satsa, säger Mikael Antonsson. 

Genom Klimatklivet har snart 300 lastbilar för flytande gas beviljats stöd. Dessutom delar Energimyndigheten ut stöd till 150 bilar genom initiativet Drive LGB. Redan i höst öppnar nästa ansökningsperiod hos Klimatklivet för köp av nya fordon. Snart har man alltså lyckats bygga upp en efterfrågan på bränsle. 

– Nu kommer nästa fas, när vi och våra konkurrenter ska övertyga dem om att faktiskt köpa lastbilarna och börja köra. Där märker vi att det är vi själva som sitter på lösningen. Det måste finnas stationer att tanka på. Allt finns just nu på bordet. 

Som bas i systemet finns naturgasen, som visserligen är fossil, men ändå ett miljö- och klimatframsteg jämfört med diesel. Nu handlar det om att fylla på med så mycket biogas som möjligt. 

– Ja, det är samma sak som med den komprimerade gasen som kom för 15-20 år sedan, där man nu är uppe i 94 procent biogas i systemet. Det visar att man måste möjliggöra helheten först och bygga upp efterfrågan på de hållbara alternativen. Nu blir det också viktigt att stimulera produktionen av biogas. 

Gasum själva är redan den största producent av biogas på den nordiska marknaden. Men man ser definitivt att efterfrågan ökar i hög takt, inte minst när industrin och sjöfarten vill ställa om till mer hållbara bränslen. Därför har man flera nya projekt på gång för produktionsanläggningar, både i Sverige, Norge och Finland. 

– Om ett år kommer vi att ha en ny anläggning i drift. Det är vid Stora Ensos pappersbruk Nymölla utanför Kristianstad, där vi kommer att använda deras processvatten. Deras avfall blir plötsligt en tillgång och vi kan producera flytande biogas motsvarande 150-200 lastbilars årsförbrukning. 

I övrigt använder man mycket råvaror från lantbruket. 

 Det kan vara defekta grödor och gödsel. Sedan har vi matavfall, som är en bra ingrediens. Det här ger också jordbruket ytterligare en inkomstkälla och i produktionen får vi ju också biogödsel vilket gör att vi kan tillföra näringsämnen och skapa ett cirkulärt system. 

 Kan vi ligga i framkant i Norden kan det bli en bra exporttillgång i framtiden, säger Mikael Antonsson. 

Under tiden fortsätter Gasum att bygga ut sitt stamnät. Bara i år inviger man ytterligare stationer i Karlstad, Östersund, Mariestad, Kalmar, Kristianstad, Umeå, Helsingborg och Stockholm. Utbyggnaden fortsätter sedan under nästa år. 

– Vi menar ju att det inte är någon idé att vänta på teknologi som kommer, utan vi behöver börja ställa om här i dag. Många pratar om elektrifiering, som självklart kommer att vara en stor del av lösningen, men vi kan inte vänta på att den ska komma, det kan vara förödande för oss alla, säger Mikael Antonsson.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nelly lämnar Falkenberg

Flyttar till ny logistikanläggning närmare huvudkontoret.

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Jobb & Karriär
Omorganisation hos APM Terminals

Tillsätter ny nordisk vd.

De bygger Autostorelager i Värnamo

Snabb installation av robotanläggning, bansystem och plockstationer.

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

Nyhetsbrev

Intervju
Med ansvar för transportutbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Och han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Arkiv

Einride i svenska städer om åtta till tio år

Här kommer Hisingsbron till Göteborg

22 broelement kom med båt i en jättelast från Spanien.

Kravet från Göteborgs hamn inför Brexit

Den 31 oktober ska Storbritannien lämna EU, om tidtabellen håller. I Göteborgs hamn slipper du inte in utan att ha godset tullklart.

DHL ansluter till Nordstans cykelhubb

Börjar köra med fraktcyklar även i Göteborg.

SLP köper stort

Jobb & Karriär
Element expanderar i Sverige

Nya säljchefen kommer direkt från SSI Schäfer.

De kapar elva procent av transporterna

Med digitalisering av lastning och transport sparar Västlänkenbygget in på lastbilsresorna.

Smarta takluftriktaren ger stor besparing

Transportföretagen i samarbete med försvarsmakten

Transportföretagen har ingått ett samarbete med försvarsmakten. Syftet är att se över vilka kompetenser som kan återanvändas när personer som arbetat inom försvaret ska vidare till civil tjänstgöring.

De blev Årets transportskola

Klart med självkörande fordon i Helsingborgs hamn

Schenker säljer Bring Frigos lager

Best satsar på hälsovården

Har tredubblat omsättningen i segmentet på tre år.

Jobb & Karriär
Blir inköpschef hos Green cargo

Har lång erfarenhet från Vattenfall.

Bygghemmas lager byggs ut för 132 miljoner

Widrikssons expanderar i Göteborg

De ska utmana inom logistikfastigheter

Nytt samarbete slår sig in på den heta marknaden.

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Åland post erövrar Norden – på väg mot Sverige

Nu blir Kinapaketen dyrare

Adnavem har fyllt två

Ford godkänner transportbilar för HVO

Regeringen utökar satsningen på biogas

Bring utökar i Danmark

Mathem gör satsning på biogas

Bzzt ger sig in i budbranschen

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Coop stänger Nettos centrallager i Linköping

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Se alla Företagens egna nyheter

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Sänd till en kollega

0.125