23948sdkhjf

Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Marcus Söderberg driver åkeriet Faku, verksamt i anläggningsbranschen, med bas i Härryda öster om Göteborg och för några år sedan stod han inför valet att antingen byta ut flera Euro 4-bilar eller hitta en annan lösning.

Jag kände att det var ren kapitalförstöring att göra sig av med en fräsch och välskött bil från 2009 på grund av att transportköparen kräver att jag har Euro 6-fordon, förklarar Marcus.

Läs också: Karlshamn samordnar sina transporter

Han började leta efter firmor som kunde konvertera hans bilar, men de få han hittade erbjöd dyra lösningar och med referensbilar som dessutom inte imponerade alls med hafsiga lösningar.

Till sist kom Marcus Söderberg i kontakt med det finska företaget Proventia och deras Sverigechef Mattias Franzén.

Deras system imponerade, men de hade tyvärr inte någon återförsäljare i regionen utan det närmaste alternativet de hade som kunde hjälpa mig var i Mellansverige.

Marcus pratade med Proventias återförsäljare och med åkeriägare som uppgraderat fordon med Proventias system.

Jag kände någonstans att det här kunde göras bättre, snyggare.

Marcus Söderberg kontaktade på nytt Proventia, och inom kort fick han sedan en utbildning, skrev samarbetsavtal med en verkstad och började vid sidan om sin åkeriverksamhet med att sälja Proventias konverteringssystem.

Läs också: Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Efter att ha konverterat egna och mina vänners bilar började ryktet spridas och det stod snart klart för mig att det här skulle bli mer än en sidoverksamhet och jag startade företaget Pronox AB.

Är det många transportköpare som ställer krav på att fordonen ska ha Euro 6-standard?
Ja. Stat, kommuner och landsting är i praktiken de upphandlare som sätter ribban när det gäller miljökrav, eftersom de är så stora spelare på marknaden. När de är huvudupphandlare så är det deras regler som gäller hela vägen. Även större privata köpare ställer samma krav som de offentliga. Och i nio fall av tio har de privata aktörerna i sin tur mycket uppdrag för stat, kommun och landsting.

Från och med år 2020 blir det olagligt att köra med en Euro 5-lastbil i klass 1-miljözoner. Och miljözoner har en kommun även rätt att skapa i känsliga områden utanför städerna, påpekar Marcus Söderberg.

Det kan till exempel vara ett vattenskyddsområde eller en känslig våtmark.

Marcus Söderberg är med sitt företag Pronox i dag en av Proventias återförsäljare i Sverige.

Det som skiljer oss från de andra återförsäljarna är att vi bygger in de känsliga delarna i utrustningen i ett skåp. Den tuffaste miljön för elektronik är fordonsmiljön och den marina miljön.

Läs också: Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Var ungefär går gränsen för när det blir lönsamt att konvertera en lastbil till Euro 6 med ert system?
Om lastbilen är värderad till minst 1,6 miljoner, där någonstans går gränsen. En lastbil är i princip avskriven efter sex-sju år. Kan du genom konvertering hålla liv i bilen i, säg ytterligare två-tre år, så blir de åren en ren vinst för företaget, förklarar Marcus och påpekar i samma andetag att vanliga lastbilstyper som rullar mycket varje år – exempelvis fjärrdistributionsbilar – aldrig lönar sig att konvertera.

Marcus har provat att samarbeta med vanliga serviceverkstäder för tunga fordon, men det har hittills inte fungerat bra. Alla de verkstäder han samarbetar med i dag är påbyggarverkstäder.

Serviceverkstäderna fick ofta väldigt långa ledtider. Jag upplevde att deras förståelse för kundens tid och behov inte fanns i samma utsträckning som hos de påbyggar-verkstäder vi samarbetar med i dag. Man man kan inte lägga de här jobben på vem som helst, det fungerar inte eftersom det är ett så pass krävande arbete.

Ser du dig om efter nya verkstäder?
Ja, jag letar hela tiden. 2018 var lite av ett mellanår, där vi fick många förfrågningar från åkerier med Euro 5-bilar. Men nu har intresset ökat rejält. Trafiken till vår hemsida har ökat med 700 procent sedan början av året. De verkstäder jag jobbar med kommer nog inte hinna med att möta den efterfrågan som kommer.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

Jobb & Karriär
Swedish logistic property rekryterar förvaltare

Bolaget fortsätter att bygga upp sin organisation.

Nyhetsbrev

Karlshamn samordnar sina transporter

Går ut med upphandling för att hitta leverantörer. Uppstart nästa vår.

Arkiv

Ny mässa för transportförpackningar

Plus

Intervju
Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Unik bergvärme i Logicenters nya miljösatsning

Zalando bygger nytt megalager

Satsar på sin högsta automationsnivå hittills.

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Best erövrar Danmark – köper bolag som når hela landet

Med sitt nya förvärv täcker Best transport hela Danmark inom timmar och många europeiska städer inom ett dygn.

Onepartnergroup köper östgötabolag

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Ntex öppnar ny terminal i Polen

Jobb & Karriär
Uddevalla hamn värvar från DFDS

Blir ny marknadschef för terminalen.

Flyttar huvudkontoret från Markaryd till storstan

Nordic truckcenter tar ytterligare ett steg i sin nordiska satsning.

Intervju
Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Video: Se framtidens hamn i Trelleborg

Trelleborg satsar stort på den nya hamnen. Se i deras egen film hur det kommer att se ut när det är klart.

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

Berendsen levererar med el

Swecos uppdrag: Minska transporterna kring Ostlänkenbygget

Trafikverkets jätteprojekt att bygga höghastighetståget Ostlänken kan generera en miljon transporter. Den siffran ska nu minskas.

Jobb & Karriär
Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

”Behåll dispenserna för BK4”

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.132