23948sdkhjf

Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Marcus Söderberg driver åkeriet Faku, verksamt i anläggningsbranschen, med bas i Härryda öster om Göteborg och för några år sedan stod han inför valet att antingen byta ut flera Euro 4-bilar eller hitta en annan lösning.

Jag kände att det var ren kapitalförstöring att göra sig av med en fräsch och välskött bil från 2009 på grund av att transportköparen kräver att jag har Euro 6-fordon, förklarar Marcus.

Läs också: Ford godkänner transportbilar för HVO

Han började leta efter firmor som kunde konvertera hans bilar, men de få han hittade erbjöd dyra lösningar och med referensbilar som dessutom inte imponerade alls med hafsiga lösningar.

Till sist kom Marcus Söderberg i kontakt med det finska företaget Proventia och deras Sverigechef Mattias Franzén.

Deras system imponerade, men de hade tyvärr inte någon återförsäljare i regionen utan det närmaste alternativet de hade som kunde hjälpa mig var i Mellansverige.

Marcus pratade med Proventias återförsäljare och med åkeriägare som uppgraderat fordon med Proventias system.

Jag kände någonstans att det här kunde göras bättre, snyggare.

Marcus Söderberg kontaktade på nytt Proventia, och inom kort fick han sedan en utbildning, skrev samarbetsavtal med en verkstad och började vid sidan om sin åkeriverksamhet med att sälja Proventias konverteringssystem.

Läs också: Regeringen utökar satsningen på biogas

Efter att ha konverterat egna och mina vänners bilar började ryktet spridas och det stod snart klart för mig att det här skulle bli mer än en sidoverksamhet och jag startade företaget Pronox AB.

Är det många transportköpare som ställer krav på att fordonen ska ha Euro 6-standard?
Ja. Stat, kommuner och landsting är i praktiken de upphandlare som sätter ribban när det gäller miljökrav, eftersom de är så stora spelare på marknaden. När de är huvudupphandlare så är det deras regler som gäller hela vägen. Även större privata köpare ställer samma krav som de offentliga. Och i nio fall av tio har de privata aktörerna i sin tur mycket uppdrag för stat, kommun och landsting.

Från och med år 2020 blir det olagligt att köra med en Euro 5-lastbil i klass 1-miljözoner. Och miljözoner har en kommun även rätt att skapa i känsliga områden utanför städerna, påpekar Marcus Söderberg.

Det kan till exempel vara ett vattenskyddsområde eller en känslig våtmark.

Marcus Söderberg är med sitt företag Pronox i dag en av Proventias återförsäljare i Sverige.

Det som skiljer oss från de andra återförsäljarna är att vi bygger in de känsliga delarna i utrustningen i ett skåp. Den tuffaste miljön för elektronik är fordonsmiljön och den marina miljön.

Läs också: De ska bli lastbilschaufförer

Var ungefär går gränsen för när det blir lönsamt att konvertera en lastbil till Euro 6 med ert system?
Om lastbilen är värderad till minst 1,6 miljoner, där någonstans går gränsen. En lastbil är i princip avskriven efter sex-sju år. Kan du genom konvertering hålla liv i bilen i, säg ytterligare två-tre år, så blir de åren en ren vinst för företaget, förklarar Marcus och påpekar i samma andetag att vanliga lastbilstyper som rullar mycket varje år – exempelvis fjärrdistributionsbilar – aldrig lönar sig att konvertera.

Marcus har provat att samarbeta med vanliga serviceverkstäder för tunga fordon, men det har hittills inte fungerat bra. Alla de verkstäder han samarbetar med i dag är påbyggarverkstäder.

Serviceverkstäderna fick ofta väldigt långa ledtider. Jag upplevde att deras förståelse för kundens tid och behov inte fanns i samma utsträckning som hos de påbyggar-verkstäder vi samarbetar med i dag. Man man kan inte lägga de här jobben på vem som helst, det fungerar inte eftersom det är ett så pass krävande arbete.

Ser du dig om efter nya verkstäder?
Ja, jag letar hela tiden. 2018 var lite av ett mellanår, där vi fick många förfrågningar från åkerier med Euro 5-bilar. Men nu har intresset ökat rejält. Trafiken till vår hemsida har ökat med 700 procent sedan början av året. De verkstäder jag jobbar med kommer nog inte hinna med att möta den efterfrågan som kommer.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile godkänt för ramavtal

Ford godkänner transportbilar för HVO

Regeringen utökar satsningen på biogas

Tillbaka med ny poddsäsong

Tjejer blir allt mer intresserade av fordonsbranschen

Andelen tjejer på fordonsutbildningarna på gymnasiet har ökat de senaste fem åren. Kollar man på själva antalet så har tjejerna ökat med 330 procent sedan 2011.

STFG vill locka fler tjejer

Antalet tjejer ökar inom fordonsbranschen och på gymnasieutbildningar, men det ser olika ut i landet. På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer blygsamt och där jobbar man för att locka ännu fler.

Nyhetsbrev

De ska bli lastbilschaufförer

På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer. På transportinriktningen är de flest, i årskurs två går åtta tjejer och 14 killar. Fyra av tjejerna berättade varför de valde utbildningen.

Arkiv

Jobb & Karriär
Han blir CCO på Unifaun

Kommer senast från Snow software.

Bockasjö tar över Landvetter logistik

Köper ut sin partner Swedavia.

Svenska kylbolaget köper upp i England

Nowaste skapar helautomatiserad logistik med Björn Borg

Blir partner när Björn Borg förnyar sin logistik.

Jobb & Karriär
Ny Nordenchef på Ingram micro

Återvänder till Sverige efter en sejour i Spanien och Portugal.

Här är Schenkers storsatsning i Södertälje

Ska ge 200 arbetstillfällen 2022.

Airmee utökar sin cykeltrafik

Erbjuder cykeltransporter i ytterligare två stadsdelar.

Bring utökar i Danmark

Klimatsmart invigning mitt i Stockholm

Wallenius SOL lägger till ny hamn

Skriver avtal med finsk storindustri.

Jobb & Karriär
Markus Trautmann lämnar Postnord

Går vidare till en tjänst som kommunikationsansvarig.

De får transportera avfall med järnväg

Mathem gör satsning på biogas

Stark prognos för transport och logistik

Bzzt ger sig in i budbranschen

Bring blir först med brittisk cykelmodell

Kommer till Stockholm redan i oktober.

Autostores nya Black line ska boosta boozt

Lagret i Ängelholm är först i världen med Autostores nya robotgeneration. Nu inleder man ett utvecklingssamarbete.

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Coop stänger Nettos centrallager i Linköping

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Ica inför ny bränslestrategi

Izettles grundare investerar i Airmee

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Sänd till en kollega

0.152