23948sdkhjf

Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Marcus Söderberg driver åkeriet Faku, verksamt i anläggningsbranschen, med bas i Härryda öster om Göteborg och för några år sedan stod han inför valet att antingen byta ut flera Euro 4-bilar eller hitta en annan lösning.

Jag kände att det var ren kapitalförstöring att göra sig av med en fräsch och välskött bil från 2009 på grund av att transportköparen kräver att jag har Euro 6-fordon, förklarar Marcus.

Läs också: Nästa generation tar över på GN Transport

Han började leta efter firmor som kunde konvertera hans bilar, men de få han hittade erbjöd dyra lösningar och med referensbilar som dessutom inte imponerade alls med hafsiga lösningar.

Till sist kom Marcus Söderberg i kontakt med det finska företaget Proventia och deras Sverigechef Mattias Franzén.

Deras system imponerade, men de hade tyvärr inte någon återförsäljare i regionen utan det närmaste alternativet de hade som kunde hjälpa mig var i Mellansverige.

Marcus pratade med Proventias återförsäljare och med åkeriägare som uppgraderat fordon med Proventias system.

Jag kände någonstans att det här kunde göras bättre, snyggare.

Marcus Söderberg kontaktade på nytt Proventia, och inom kort fick han sedan en utbildning, skrev samarbetsavtal med en verkstad och började vid sidan om sin åkeriverksamhet med att sälja Proventias konverteringssystem.

Läs också: Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Efter att ha konverterat egna och mina vänners bilar började ryktet spridas och det stod snart klart för mig att det här skulle bli mer än en sidoverksamhet och jag startade företaget Pronox AB.

Är det många transportköpare som ställer krav på att fordonen ska ha Euro 6-standard?
Ja. Stat, kommuner och landsting är i praktiken de upphandlare som sätter ribban när det gäller miljökrav, eftersom de är så stora spelare på marknaden. När de är huvudupphandlare så är det deras regler som gäller hela vägen. Även större privata köpare ställer samma krav som de offentliga. Och i nio fall av tio har de privata aktörerna i sin tur mycket uppdrag för stat, kommun och landsting.

Från och med år 2020 blir det olagligt att köra med en Euro 5-lastbil i klass 1-miljözoner. Och miljözoner har en kommun även rätt att skapa i känsliga områden utanför städerna, påpekar Marcus Söderberg.

Det kan till exempel vara ett vattenskyddsområde eller en känslig våtmark.

Marcus Söderberg är med sitt företag Pronox i dag en av Proventias återförsäljare i Sverige.

Det som skiljer oss från de andra återförsäljarna är att vi bygger in de känsliga delarna i utrustningen i ett skåp. Den tuffaste miljön för elektronik är fordonsmiljön och den marina miljön.

Läs också: Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Var ungefär går gränsen för när det blir lönsamt att konvertera en lastbil till Euro 6 med ert system?
Om lastbilen är värderad till minst 1,6 miljoner, där någonstans går gränsen. En lastbil är i princip avskriven efter sex-sju år. Kan du genom konvertering hålla liv i bilen i, säg ytterligare två-tre år, så blir de åren en ren vinst för företaget, förklarar Marcus och påpekar i samma andetag att vanliga lastbilstyper som rullar mycket varje år – exempelvis fjärrdistributionsbilar – aldrig lönar sig att konvertera.

Marcus har provat att samarbeta med vanliga serviceverkstäder för tunga fordon, men det har hittills inte fungerat bra. Alla de verkstäder han samarbetar med i dag är påbyggarverkstäder.

Serviceverkstäderna fick ofta väldigt långa ledtider. Jag upplevde att deras förståelse för kundens tid och behov inte fanns i samma utsträckning som hos de påbyggar-verkstäder vi samarbetar med i dag. Man man kan inte lägga de här jobben på vem som helst, det fungerar inte eftersom det är ett så pass krävande arbete.

Ser du dig om efter nya verkstäder?
Ja, jag letar hela tiden. 2018 var lite av ett mellanår, där vi fick många förfrågningar från åkerier med Euro 5-bilar. Men nu har intresset ökat rejält. Trafiken till vår hemsida har ökat med 700 procent sedan början av året. De verkstäder jag jobbar med kommer nog inte hinna med att möta den efterfrågan som kommer.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

Nyhetsbrev

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Arkiv

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Så blir Julas Postnordterminal

Här är Postnords strategi inför årets black friday

Snart är det dags för e-handelns största högtider.

Allt fler söker till transportprogrammet

Jobb & Karriär
Hon blir Catenas CFO

Ledningsförändringar i fastighetsbolaget.

Schenker byter till Zetes Androidterminaler

Tung konferens på Logistik och Transport

"Pär Svärdson från Apotea kommer, Ikea och Google är på plats, det blir ett väldigt bra program."

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Åland post erövrar Norden – på väg mot Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.164