23948sdkhjf

Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Marcus Söderberg driver åkeriet Faku, verksamt i anläggningsbranschen, med bas i Härryda öster om Göteborg och för några år sedan stod han inför valet att antingen byta ut flera Euro 4-bilar eller hitta en annan lösning.

Jag kände att det var ren kapitalförstöring att göra sig av med en fräsch och välskött bil från 2009 på grund av att transportköparen kräver att jag har Euro 6-fordon, förklarar Marcus.

Läs också: Bellman group köper Stockholmsåkeri

Han började leta efter firmor som kunde konvertera hans bilar, men de få han hittade erbjöd dyra lösningar och med referensbilar som dessutom inte imponerade alls med hafsiga lösningar.

Till sist kom Marcus Söderberg i kontakt med det finska företaget Proventia och deras Sverigechef Mattias Franzén.

Deras system imponerade, men de hade tyvärr inte någon återförsäljare i regionen utan det närmaste alternativet de hade som kunde hjälpa mig var i Mellansverige.

Marcus pratade med Proventias återförsäljare och med åkeriägare som uppgraderat fordon med Proventias system.

Jag kände någonstans att det här kunde göras bättre, snyggare.

Marcus Söderberg kontaktade på nytt Proventia, och inom kort fick han sedan en utbildning, skrev samarbetsavtal med en verkstad och började vid sidan om sin åkeriverksamhet med att sälja Proventias konverteringssystem.

Läs också: Se Volvos nya spektakulära lanseringsfilm

Efter att ha konverterat egna och mina vänners bilar började ryktet spridas och det stod snart klart för mig att det här skulle bli mer än en sidoverksamhet och jag startade företaget Pronox AB.

Är det många transportköpare som ställer krav på att fordonen ska ha Euro 6-standard?
Ja. Stat, kommuner och landsting är i praktiken de upphandlare som sätter ribban när det gäller miljökrav, eftersom de är så stora spelare på marknaden. När de är huvudupphandlare så är det deras regler som gäller hela vägen. Även större privata köpare ställer samma krav som de offentliga. Och i nio fall av tio har de privata aktörerna i sin tur mycket uppdrag för stat, kommun och landsting.

Från och med år 2020 blir det olagligt att köra med en Euro 5-lastbil i klass 1-miljözoner. Och miljözoner har en kommun även rätt att skapa i känsliga områden utanför städerna, påpekar Marcus Söderberg.

Det kan till exempel vara ett vattenskyddsområde eller en känslig våtmark.

Marcus Söderberg är med sitt företag Pronox i dag en av Proventias återförsäljare i Sverige.

Det som skiljer oss från de andra återförsäljarna är att vi bygger in de känsliga delarna i utrustningen i ett skåp. Den tuffaste miljön för elektronik är fordonsmiljön och den marina miljön.

Läs också: Chalmers och Indien startar trafiksäkerhetsprojekt

Var ungefär går gränsen för när det blir lönsamt att konvertera en lastbil till Euro 6 med ert system?
Om lastbilen är värderad till minst 1,6 miljoner, där någonstans går gränsen. En lastbil är i princip avskriven efter sex-sju år. Kan du genom konvertering hålla liv i bilen i, säg ytterligare två-tre år, så blir de åren en ren vinst för företaget, förklarar Marcus och påpekar i samma andetag att vanliga lastbilstyper som rullar mycket varje år – exempelvis fjärrdistributionsbilar – aldrig lönar sig att konvertera.

Marcus har provat att samarbeta med vanliga serviceverkstäder för tunga fordon, men det har hittills inte fungerat bra. Alla de verkstäder han samarbetar med i dag är påbyggarverkstäder.

Serviceverkstäderna fick ofta väldigt långa ledtider. Jag upplevde att deras förståelse för kundens tid och behov inte fanns i samma utsträckning som hos de påbyggar-verkstäder vi samarbetar med i dag. Man man kan inte lägga de här jobben på vem som helst, det fungerar inte eftersom det är ett så pass krävande arbete.

Ser du dig om efter nya verkstäder?
Ja, jag letar hela tiden. 2018 var lite av ett mellanår, där vi fick många förfrågningar från åkerier med Euro 5-bilar. Men nu har intresset ökat rejält. Trafiken till vår hemsida har ökat med 700 procent sedan början av året. De verkstäder jag jobbar med kommer nog inte hinna med att möta den efterfrågan som kommer.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Intervju
HELGLÄSNING: Här läggs Sveriges största pussel

God planering krävs för att genomföra ett 13 år långt byggprojekt i Stockholms historiska hjärta, med vatten på två sidor och tusentals bilar, bussar, cyklister och människor strax utanför byggstängslet. Möt några av människorna bakom det enorma logistikpusslet Slussen.

Logicenters installerar solceller i Danmark

Julas centrallager bidrar till rekordförsäljning

Debatt
"Stödåtgärder krävs – NU"

Förlängt kontantstöd krävs omgående om företagen ska klara sig ur krisen, menar Transportföretagen.

Netrail utrustar Södras timmervagnar

Bockasjö hyr ut till Samsung

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Logistikchef på Arla ger sig av

Arkiv

Jobb & Karriär
Ny vd på Bohusfrakt

Westan får stororder av Sveaskog

Ska sköta Sveaskogs virkestransporter i tre år. "En av de större affärerna i vår drygt tioåriga historia".

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Jobb & Karriär
Han blir försäljningschef på Scania

Green cargo kör åt Holmen

När Holmen behöver extra godstransporter ställer Green cargo om.

Plus

Så ser DSV:s samarbete med Clas Ohlson ut

Clas Ohlson och DSV har ingått ett treårigt samarbete kring klimatsmarta transporter mellan lagret i Insjön och butikerna i Norge. Transportnet ställde några frågor till divisionschef Christian Gerdtsson.

Viking lines nya flaggskepp kan ta mer gods

Betydligt mer godskapacitet och eget spa för chaufförer på nya vikingbåten.

YIT bygger stort logistikcenter i Vasa

Postnord blir fossilfria i delar av Stockholm

Ikano hyr ut till Mathem

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Ystad hamn ska bli djupare

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

SLP växer i Småland

Instängda ålar räddades i hamnen

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

Veckans konkurser

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.187