23948sdkhjf

Airmee tar cykelvägen till fossilfrihet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

När Airmee gör en fossilfri satsning ingår lastbilar med HVO, en budbil på el och ett gäng cargocyklar i upplägget.

Airmee har gått från att vara uppstickare till att bli en allt mer etablerad aktör inom snabba transporter för den sista milens leveranser. Nu lanserar man sin nya fossilfria tjänst, där e-handlarnas kunder ska kunna välja fossilfri frakt när de checkar ut sitt köp i webbutiken. 

– Det här kommer att komma, många e-handlare tycker att det är viktigt. I någon undersökning svarade ju nio av tio konsumenter att fossilfritt var viktigare än snabbhet. Men det handlar också om ifall kunderna är beredda att betala för det, säger Julian Lee, vd för Airmee. 

Läs också: Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Den nya tjänsten är densamma som Airmees övriga leveranser, med spårning i realtid och exakt leveranstid. Men för konsumenter i Stockholms innerstad kan man nu alltså välja att få paketet hemkört samma dag, mellan 17 och 22, med elbil eller cykelbud. 

På cykelsidan har Airmee samarbeten med dedikerade cykelåkerier. Under snart ett halvår har man haft 2-3 cyklar i trafik, men nu ökar man upp till fyra eller fem stycken. 

– Vi kör med cargocyklar från Velove i Göteborg. Det är den fyrhjuliga modellen med en container för godset. Tanken är att köra i hela innerstan med cyklar här i Stockholm, säger Julian Lee. 

Hittills har cyklarna övertygat mer än den elektriska budbil som Airmee kör. Julian Lee berättar att den fortfarande inte riktigt har den räckvidd som skulle behövas, speciellt under den kalla svenska vintern. Cyklarna har dessutom stora fördelar när det kommer till att ta sig fram i rusningstrafik och cykelbuden är riktiga entusiaster som känner staden väl och levererar snabbt. 

Faktum är att cyklarna skulle kunna bli ett effektivt alternativ även utanför innerstaden. 

– Egentligen kan man köra i ett större område, det handlar främst om volym. Man kan säkert köra i närförorterna, men det är svårt ju glesare staden är, för desto längre blir det mellan stoppen. Så länge inte e-handeln är på en nivå då varenda hem köper något varje dag, är det tätheten som sätter gränserna, säger Julian Lee. 

Den första kunden att hoppa på Airmees fossilfria samma dag-leveranser blev Apotea. Tillsammans har man skapat en lösning där Airmee hämtar varorna på Apoteas varulager i Morgongåva och kör med HVO-tankade lastbilar till Stockholm och lastar om till cykel och elbil. Apotea har redan tidigare beslutat att inte släppa in bilar som inte klarar miljöklassningen Euro 6 för att hämta eller lämna gods till lagret, och man har gjort sig kända för att ha många leveransalternativ i sin butik. 

Framöver ligger vägen öppen till cykelleveranser även i andra större städer. 

– Det handlar åter igen om densiteten, men vi kommer att börja i Göteborg och Malmö också. Troligtvis kör vi igång där till hösten i alla fall, säger Julian Lee. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.194