23948sdkhjf

Airmee tar cykelvägen till fossilfrihet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

När Airmee gör en fossilfri satsning ingår lastbilar med HVO, en budbil på el och ett gäng cargocyklar i upplägget.

Airmee har gått från att vara uppstickare till att bli en allt mer etablerad aktör inom snabba transporter för den sista milens leveranser. Nu lanserar man sin nya fossilfria tjänst, där e-handlarnas kunder ska kunna välja fossilfri frakt när de checkar ut sitt köp i webbutiken. 

– Det här kommer att komma, många e-handlare tycker att det är viktigt. I någon undersökning svarade ju nio av tio konsumenter att fossilfritt var viktigare än snabbhet. Men det handlar också om ifall kunderna är beredda att betala för det, säger Julian Lee, vd för Airmee. 

Läs också: Airmee tar in nytt kapital

Den nya tjänsten är densamma som Airmees övriga leveranser, med spårning i realtid och exakt leveranstid. Men för konsumenter i Stockholms innerstad kan man nu alltså välja att få paketet hemkört samma dag, mellan 17 och 22, med elbil eller cykelbud. 

På cykelsidan har Airmee samarbeten med dedikerade cykelåkerier. Under snart ett halvår har man haft 2-3 cyklar i trafik, men nu ökar man upp till fyra eller fem stycken. 

– Vi kör med cargocyklar från Velove i Göteborg. Det är den fyrhjuliga modellen med en container för godset. Tanken är att köra i hela innerstan med cyklar här i Stockholm, säger Julian Lee. 

Hittills har cyklarna övertygat mer än den elektriska budbil som Airmee kör. Julian Lee berättar att den fortfarande inte riktigt har den räckvidd som skulle behövas, speciellt under den kalla svenska vintern. Cyklarna har dessutom stora fördelar när det kommer till att ta sig fram i rusningstrafik och cykelbuden är riktiga entusiaster som känner staden väl och levererar snabbt. 

Faktum är att cyklarna skulle kunna bli ett effektivt alternativ även utanför innerstaden. 

– Egentligen kan man köra i ett större område, det handlar främst om volym. Man kan säkert köra i närförorterna, men det är svårt ju glesare staden är, för desto längre blir det mellan stoppen. Så länge inte e-handeln är på en nivå då varenda hem köper något varje dag, är det tätheten som sätter gränserna, säger Julian Lee. 

Den första kunden att hoppa på Airmees fossilfria samma dag-leveranser blev Apotea. Tillsammans har man skapat en lösning där Airmee hämtar varorna på Apoteas varulager i Morgongåva och kör med HVO-tankade lastbilar till Stockholm och lastar om till cykel och elbil. Apotea har redan tidigare beslutat att inte släppa in bilar som inte klarar miljöklassningen Euro 6 för att hämta eller lämna gods till lagret, och man har gjort sig kända för att ha många leveransalternativ i sin butik. 

Framöver ligger vägen öppen till cykelleveranser även i andra större städer. 

– Det handlar åter igen om densiteten, men vi kommer att börja i Göteborg och Malmö också. Troligtvis kör vi igång där till hösten i alla fall, säger Julian Lee. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ny statssekreterare hos Tomas Eneroth

Nya isbrytare behövs - men de kostar 1,5 miljard styck

Veckans konkurser

Daf levererar 44 sopbilar till Belgrad

Scanias ägare kör i motvind

Den tyska lastbilskoncernen Traton, som äger Scania och MAN, rapporterar rejält minskad orderingång i andra kvartalet.

Norrvidinge köper OP Entreprenad

Nyhetsbrev

Scan global logistics vill ut på köparstråt

Intresserade av både europeiska och utomeuropeiska företag.

Arkiv

299 får gå från Tallink

Åkare misshandlad av Hells angels-medlem

Alla Scanias fabriker drivs nu fossilfritt

En bil kommer lastad - med en spårvagn

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Frode Laursen: "Vi vill köpa svenska åkerier"

Amazon är snart här - så kan handeln hantera bjässen

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Legendarisk bilskrotare död

Provkör MANs nya lastbil

Trädgårdsföretag kör el-lastbil

Tempcon vill bli Norden-ledare

Mystisk försäljning av SMHIs sjöfartsservice

Ruttplaneringsenheten Sjöfart såldes till vrakpris, utan värdering eller budgivning, till en tidigare chef.

Veckans konkurser

Postnord: Allt fler ombudsleveranser

DSV tappar Ica-körningar

Ahlsell får stort uppdrag inom bygglogistik

Gävle hamn bygger papperslager

Sundfrakt vinner OK-avtal

Jobb & Karriär
Postnord får ny finanschef

Veckans konkurser

Jinert tar över Norrvidinges tunga transporter

Svenska retursystem satsar på spår

1

Ny RoRo-linje till Lettland

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Se alla Företagens egna nyheter

"Hjälp på väg" - En extra trygghet för yrkeschaufförer

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrail...

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Sänd till en kollega

0.156