23948sdkhjf

Vinnaren av Postnords pris: ”Vi fick bort 82 procent av alla byggtransporter”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transportnet fick en pratstund med Jan Elgstrand, vd för Servistik group, som blev vinnare av Postnord logistics award 2018.

Supergrattis till priset! 

– Tack så mycket! 

Vad är Servistik för företag? 

– Vi har en industriell gren, där vi jobbar med industrilogistik och så har vi tagit med oss arbetssätt och metodik över till byggindustrin. De senaste åtta, tio åren har vi jobbat med att utveckla bygglogistiklösningar, som bygger på arbetssätt som kommer från tillverkningsindustrin. Det är väl det som har gjort att vi kan få ett sådant här pris, att vi har försökt förändra byggbranschen med vårt arbetssätt. 

När kom ni på att ni skulle ge er in i byggsvängen? 

– Vi har väl sett att det behövs. Många arbetssätt är ju väldigt gammalmodiga inom byggindustrin och med det kostnadsläge som är vill vi vara med och bidra till att kunna båda sänka kostnader och öka effektiviteten i hela branschen.  

Har ni något projekt som du vill nämna särskilt? 

– Vi har bland annat hanterat hela Urban escape, alltså Galleriakvarteret i Stockholms innerstad. Där har vi gjort en logistikplan i samband med att AMF skulle göra sin upphandling av bygget. Det är ju egentligen fem, sex stora byggentreprenader i ett kvarter. För att samordna dem gjorde vi en logistikplan för hur trafiken skulle gå och hur det skulle samlastas för att verksamheten i Gallerian skulle kunna fortgå under byggtiden, utan att det skulle påverka näringsidkarna för mycket, varken i Gallerian eller i omgivningen.  

Läs också: Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

– I det kvarteret har vi lyckats reducera bort 82 procent av alla transporter, som skulle ha kommit till bygget där mitt inne i stan. I stället har de gått med konsoliderade transporter, även på lite andra tider, på kvällar och så, för att minimera den negativa påverkan av alla dessa körningar.  

– Så vi tidsstyr transporterna från vår terminal och går in med bilar som är precis fullastade. I returen tar vi med avfall, när vi ändå åker relativt tomma tillbaka. Då slipper vi gå in med en avfallsbil också. Vi har en del returer med oss, men då tar vi med källsorterat material också.  

– Det går att få bort väldigt mycket av trafiken, och det är rätt fantastiskt tycker vi.  

Är det en tillfällig samlastningscentral ni sätter upp, eller har ni en närvaro redan? 

– Vi har valt att etablera oss så att vi har fasta samlastningscentraler. Här har vi en i Sätra i södra Stockholm som vi tar in transporterna till och även många utländska åkare kör dit. Många av de utländska chaufförerna kan ju vända därifrån och gå tillbaka ut ur stan igen, i stället för att gå in och leta efter en plats och vänta på sin lossningstid därinne, eller gå in med bilar som kanske inte är helt miljöanpassade för att få komma in i Stockholm. Det blir väldigt många vinster. 

Har ni egna lastbilar? 

– Ja, vi har en del egna, men vi köper en hel del transporter också. Det är en del specialtransporter till exempel som vi inte har bilar för. 

Vilka planer har ni framöver?

– Vi vill ju sprida oss i större delar av landet. Det är främst städerna som har en stor tillväxt där vi har mycket att bidra med, med våra tankar om hur man ska styra logistiken. Vi ser ju även i våra hemtrakter i Östergötland, där vi har Ostlänkenprojektet, längs de sträckningarna kommer man göra stora omvandlingsprojekt. Man måste helt enkelt samordna bortom det enskilda projektet. Annars tittar ju byggarna gärna på sitt enskilda projekt och ser en lösning för det, men de kan inte se helheten där det kanske pågår fyra, fem stora projekt i närheten som alla påverkar stadstrafiken. 

– Vi tycker att man ska ta en helikoptersyn där och styra utifrån den samlade bilden, så att man minimerar trafikpåverkan. 

Betyder det att kommuner och regioner bör gå in och styra i högre grad? 

– Jag skulle säga att kravbilden kan komma från kommunerna. Det vill säga i exploateringsavtalen, att man inte tillåter att man skapar en yta där man kan ställa material när man ska bygga om en fastighet i innerstan, eller att man får åka in med 24-metersekipage under byggtiden och annat. Så länge kravbilden är på låg nivå så driver den ingen utveckling. 

Läs också: Scania presenterar en mindre etanolmotor

– Så kommunen kan göra sitt. Men sen kan också stora fastighetsägare bestämma sig för att även om man vill bygga en ny fastighet kanske man ska underlätta för sina nuvarande hyresgäster att fortsätta driva sina verksamheter i omgivningarna. Kanske ta sitt ansvar och köpa en logistiklösning, även för allmänhetens skull.  

– Våra beräkningar visar ju också att man kan sänka byggkostnaden med runt fem procent på det här sättet och det borde ju vara intressant att spara, tycker man. Marginalerna är ju inte så stora i branschen. 

Finns det en större förståelse för behovet av samlastningslösningar i dag? Har det gått framåt, tycker du? 

– Ja, det har det gjort. Men man tar inte tillräckligt stora grepp för att påverka byggprocesserna. Under den tiden borde man göra mer för att samordna och avlasta, och man har stora utmaningar. I Stockholm driver exploateringskontoret 600 projekt samtidigt. Det är klart att om man inte ska samordna dem på något sätt, hur ska det gå till att flöda material och hur ska det kunna ske utan att man ökar riskerna för att tunga transporter orsakar trafikolyckor eller tillbud med gångtrafikanter och cyklister? 

– Kan vi få bort 80 procent av den trafiken borde det ju vara ett naturligt krav att man ska samlasta innan man går in. Har man för dålig fyllnadsgrad i bilen ska man inte heller få åka in i stan. En faktor är ju också att det borde kunna vara drivet av ekonomin. Kan man spara fem procent borde det räcka för att använda den här typen av lösningar, samtidigt som man har besparingspotentialen i koldioxid och minskad trafikbelastning i innerstaden. 

Det låter som om du tycker att utvecklingen ändå går för långsamt. 

– Det finns så många värden i detta, men det är faktiskt segt att påverka. Man får försöka påverka så gott det går, men ofta sitter det fast i att fastighetsägaren vill att vi kommer in när man redan har handlat upp byggentreprenaden. Då tycker många entreprenörer att om de inte ska få göra som de alltid gjort vill de ha ett tillägg i debitering, i stället för att man ser möjligheten att sänka sina kostnader. Man sitter fast i affärsmässiga strukturer som är rätt svåra att påverka.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.16