23948sdkhjf

Vinnaren av Postnords pris: ”Vi fick bort 82 procent av alla byggtransporter”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transportnet fick en pratstund med Jan Elgstrand, vd för Servistik group, som blev vinnare av Postnord logistics award 2018.

Supergrattis till priset! 

– Tack så mycket! 

Vad är Servistik för företag? 

– Vi har en industriell gren, där vi jobbar med industrilogistik och så har vi tagit med oss arbetssätt och metodik över till byggindustrin. De senaste åtta, tio åren har vi jobbat med att utveckla bygglogistiklösningar, som bygger på arbetssätt som kommer från tillverkningsindustrin. Det är väl det som har gjort att vi kan få ett sådant här pris, att vi har försökt förändra byggbranschen med vårt arbetssätt. 

När kom ni på att ni skulle ge er in i byggsvängen? 

– Vi har väl sett att det behövs. Många arbetssätt är ju väldigt gammalmodiga inom byggindustrin och med det kostnadsläge som är vill vi vara med och bidra till att kunna båda sänka kostnader och öka effektiviteten i hela branschen.  

Har ni något projekt som du vill nämna särskilt? 

– Vi har bland annat hanterat hela Urban escape, alltså Galleriakvarteret i Stockholms innerstad. Där har vi gjort en logistikplan i samband med att AMF skulle göra sin upphandling av bygget. Det är ju egentligen fem, sex stora byggentreprenader i ett kvarter. För att samordna dem gjorde vi en logistikplan för hur trafiken skulle gå och hur det skulle samlastas för att verksamheten i Gallerian skulle kunna fortgå under byggtiden, utan att det skulle påverka näringsidkarna för mycket, varken i Gallerian eller i omgivningen.  

Läs också: Lämnar Transportrådet men inte transporterna

– I det kvarteret har vi lyckats reducera bort 82 procent av alla transporter, som skulle ha kommit till bygget där mitt inne i stan. I stället har de gått med konsoliderade transporter, även på lite andra tider, på kvällar och så, för att minimera den negativa påverkan av alla dessa körningar.  

– Så vi tidsstyr transporterna från vår terminal och går in med bilar som är precis fullastade. I returen tar vi med avfall, när vi ändå åker relativt tomma tillbaka. Då slipper vi gå in med en avfallsbil också. Vi har en del returer med oss, men då tar vi med källsorterat material också.  

– Det går att få bort väldigt mycket av trafiken, och det är rätt fantastiskt tycker vi.  

Är det en tillfällig samlastningscentral ni sätter upp, eller har ni en närvaro redan? 

– Vi har valt att etablera oss så att vi har fasta samlastningscentraler. Här har vi en i Sätra i södra Stockholm som vi tar in transporterna till och även många utländska åkare kör dit. Många av de utländska chaufförerna kan ju vända därifrån och gå tillbaka ut ur stan igen, i stället för att gå in och leta efter en plats och vänta på sin lossningstid därinne, eller gå in med bilar som kanske inte är helt miljöanpassade för att få komma in i Stockholm. Det blir väldigt många vinster. 

Har ni egna lastbilar? 

– Ja, vi har en del egna, men vi köper en hel del transporter också. Det är en del specialtransporter till exempel som vi inte har bilar för. 

Vilka planer har ni framöver?

– Vi vill ju sprida oss i större delar av landet. Det är främst städerna som har en stor tillväxt där vi har mycket att bidra med, med våra tankar om hur man ska styra logistiken. Vi ser ju även i våra hemtrakter i Östergötland, där vi har Ostlänkenprojektet, längs de sträckningarna kommer man göra stora omvandlingsprojekt. Man måste helt enkelt samordna bortom det enskilda projektet. Annars tittar ju byggarna gärna på sitt enskilda projekt och ser en lösning för det, men de kan inte se helheten där det kanske pågår fyra, fem stora projekt i närheten som alla påverkar stadstrafiken. 

– Vi tycker att man ska ta en helikoptersyn där och styra utifrån den samlade bilden, så att man minimerar trafikpåverkan. 

Betyder det att kommuner och regioner bör gå in och styra i högre grad? 

– Jag skulle säga att kravbilden kan komma från kommunerna. Det vill säga i exploateringsavtalen, att man inte tillåter att man skapar en yta där man kan ställa material när man ska bygga om en fastighet i innerstan, eller att man får åka in med 24-metersekipage under byggtiden och annat. Så länge kravbilden är på låg nivå så driver den ingen utveckling. 

Läs också: Stor intervju: Inzile är redo för produktion

– Så kommunen kan göra sitt. Men sen kan också stora fastighetsägare bestämma sig för att även om man vill bygga en ny fastighet kanske man ska underlätta för sina nuvarande hyresgäster att fortsätta driva sina verksamheter i omgivningarna. Kanske ta sitt ansvar och köpa en logistiklösning, även för allmänhetens skull.  

– Våra beräkningar visar ju också att man kan sänka byggkostnaden med runt fem procent på det här sättet och det borde ju vara intressant att spara, tycker man. Marginalerna är ju inte så stora i branschen. 

Finns det en större förståelse för behovet av samlastningslösningar i dag? Har det gått framåt, tycker du? 

– Ja, det har det gjort. Men man tar inte tillräckligt stora grepp för att påverka byggprocesserna. Under den tiden borde man göra mer för att samordna och avlasta, och man har stora utmaningar. I Stockholm driver exploateringskontoret 600 projekt samtidigt. Det är klart att om man inte ska samordna dem på något sätt, hur ska det gå till att flöda material och hur ska det kunna ske utan att man ökar riskerna för att tunga transporter orsakar trafikolyckor eller tillbud med gångtrafikanter och cyklister? 

– Kan vi få bort 80 procent av den trafiken borde det ju vara ett naturligt krav att man ska samlasta innan man går in. Har man för dålig fyllnadsgrad i bilen ska man inte heller få åka in i stan. En faktor är ju också att det borde kunna vara drivet av ekonomin. Kan man spara fem procent borde det räcka för att använda den här typen av lösningar, samtidigt som man har besparingspotentialen i koldioxid och minskad trafikbelastning i innerstaden. 

Det låter som om du tycker att utvecklingen ändå går för långsamt. 

– Det finns så många värden i detta, men det är faktiskt segt att påverka. Man får försöka påverka så gott det går, men ofta sitter det fast i att fastighetsägaren vill att vi kommer in när man redan har handlat upp byggentreprenaden. Då tycker många entreprenörer att om de inte ska få göra som de alltid gjort vill de ha ett tillägg i debitering, i stället för att man ser möjligheten att sänka sina kostnader. Man sitter fast i affärsmässiga strukturer som är rätt svåra att påverka.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Toyota lanserar solenergi

Så ska lagerarbetet bli en lek

Med gamification gör Aditro lagerarbetet till ett datorspel, något som ska gynna både arbetsgivare och lagerarbetare.

H&M testar biobränsle med Maersk

Plus

Intervju
Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Träffa Airmees vd Julian Lee på Retaildagen

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen på Epicenter i Stockholm. Temat för dagen är kundupplevelsen.

”Behåll dispenserna för BK4”

Nyhetsbrev

3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Arkiv

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Catena bygger ut åt Speed

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Köpings hamn bygger ut

Lidl Halmstad blir första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar redan nästa år.

Scanias vision: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

Transportören köper Jönköpingsåkeri

”Vårt mål är att bygga ett större fjärrnät.”

Jobb & Karriär
Plockar logistikchef från Ikea

Har haft ledande befattningar i Australien och Nederländerna.

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.265