23948sdkhjf

Dålig lönsamhet för tågtransporter

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Efterfrågan ökar, men lönsamheten är dålig för transportföretagen vid järnvägen.

För fjärde året presenterar Transportstyrelsen sin årliga översikt över järnvägsmarknaden. I år har man fokus på den ekonomiska utvecklingen för företagen inom transportområdet, och det är både positiva och dystra siffror man har att visa upp. 

Samtidigt som efterfrågan ökade på godstransporter på järnvägen under 2017, är lönsamhet dålig, inte minst om man jämför med övriga näringslivets utveckling. Orsakerna är tuff konkurrens och höga fasta kostnader. 

– Få företag har möjlighet att satsa när lönsamheten hänger på en skör tråd. Samtidigt riskerar järnvägsföretag att slås ut när de inte kan tjäna pengar på sin verksamhet. Det kan begränsa möjligheterna att köra gods på järnväg eftersom aktörerna erbjuder olika tjänster. Försvinner en aktör riskerar det inte bara att slå mot konkurrensen, utan även mot möjligheterna att möta godstransportköparnas behov, säger Michael Stridsberg, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande. 

Enligt de klimatpolitiska strategierna ska de svenska godstransporterna med tåg öka. 

– Därför kan det vara nödvändigt att andra aktörer än järnvägsföretagen tar ett större ansvar för att hitta lösningar som kan göra järnvägstransporter attraktivare, effektivare och mer tillförlitliga. Det kan till exempel handla om att kunder som beställer en vara på nätet ska kunna begära miljömärkta transporter och då få sina varor transporterade med tåg, säger Michael Stridsberg. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Nyhetsbrev

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Arkiv
2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

Hamnstrejken avblåst

Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet har undertecknat avtal.

Jobb & Karriär
Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Återvänder till hemstaden med erfarenheter från den amerikanska transportnäringen.

Jobb & Karriär
Här är Volvo Lastvagnars nya Europachef

Ersätter Roger Alm på posten.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145