23948sdkhjf

Brunna är Zalandos mest automatiserade lager hittills

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

E-handelsjätten Zalando har till slut invigt sitt nya högautomatiserade lager i Brunna.

I oktober 2017 skickade Zalando sin första order från Brunna i Upplands-Bro, utanför Stockholm. Det lagret var dock bara ett provisorium inför det som skulle komma i huskroppen bara några hundra meter därifrån. Nu står till slut det riktiga lagret klart och det är på flera sätt Zalandos testbädd för ny, automatiserad teknik. 

Det var länge bara en tidsfråga innan Zalando skulle bygga eget någonstans i Norden och med en närvaro här har man kunnat halvera leveranstiderna ut till kunderna, något som driver stora delar av konkurrensen i e-handelsvärlden. 

Läs också: Från Savills till Bockasjö

– Människor i Norden är väldigt modemedvetna. Både i termer av vad folk köper, men också när det kommer till designscenen, där det finns många fantastiska, nordiska märken. Norden är också väldigt digitalt moget, så när vi vill prova nya saker, är det lätt att sjösätta dem här, där människor är vana vid att testa nytt, säger Kenneth Melchior, Zalandos chef för norra Europa. 

Att placera lagret i Sverige var självklart med tanke på landets centrala placering i Norden. Brunna mejslades fram ur flera kriterier. 

– Vi tittade på olika platser, men det vi framför allt sökte var en plats där vi enkelt når de fyra nordiska marknaderna och huvudstäderna inom ett dygn, för att få ner ledtiderna så mycket som möjligt.  

Själva byggnaden har en yta av 30 000 kvadratmeter, men lagerytan är faktiskt dubbelt så stor genom att en del av lagret är uppbyggt i fyra våningar. Här ska Zalando ha plats för fyra miljoner artiklar. Än så länge är dock lagerhyllorna fyllda knappt till hälften, precis som personalstyrkan. Just nu arbetar 250 personer här, men under 2019 är tanken att man ska ta sig upp till full fart i verksamheten med 500 personer i tjänst. 

En av de stora nyheterna som Zalando själva lyfter fram är att anläggningen i Brunna är företagets mest automatiserade hittills. Mest iögonenfallande är de små robotarna från Singaporebaserade Greyorange. De är designade för att transportera mobila hyllor och de låter varorna komma till plockarna istället för tvärtom. De gör också att en del av lagret öppnas för flexiblare lösningar om behoven skulle ändras över tiden. 

 Supply chain har länge varit underteknologiserad jämfört med andra industrier. Fram till lagret är e-handeln genomdigitaliserad, men plockarna går ofta långa sträckor, något som vi ser som waste. Här går robotarna åt plockarna och med hjälp av artificiell intelligens sorterar systemet också varor som ofta beställs tillsammans nära varandra i lagret, säger Gopal Awasthi, affärsutvecklingschef för Greyorange. 

Systemet innehåller ett femtiotal robotar och 1 000 hyllor. 

– Det här är en av de största Greyorangeinstallationen i Europa och om det här försöket faller ut bra kommer vi att titta på att använda det i våra andra lager också, säger Jan Bartels, chef för kunddistribution och logistik på Zalando. 

I ett annat intressant pilotprojekt har Zalando samarbetat om Vanderlandes första installation av en pocket sorter. Maskinen består av ett löpande band av påsar, där plockare lastar varor en och en, och som sedan sorterar påsarna i rätt sekvens åt den personal som packar kundernas paket. Zalando använder samma teknik i två tyska lager, men med installationer från en annan leverantör. 

I slutet av lagerkedjan finns ett band levererat av Vanriet, som lämnar av paketen vid sexton olika portar, som var och en motsvarar en destination, eller speciell leveranstyp. Postnord står sedan för alla transporter i Norden. 

I Brunna kommer Ingram micro att sköta all bemanning och drift. För rekryteringen tar de hjälp, bland annat av Manpower, Samhall och Lernia. Det är också Ingram micro som har byggt upp hela infrastrukturen i lagret tillsammans med Zalando. 

– Det är en stor uppgift, både när det gäller själva byggnaden och det vi fyller byggnaden med, men också att bygga en organisation kring det. Ingram är etablerade i Stockholm, men för ett sådant här arbete måste vi anställa många människor och bygga upp en organisation och kultur, säger Joakim Samuelsson, affärsansvarig i Norden för tredjepartslogistik på Ingram micro. 

Nu har alltså Zalando installerat sig i sitt nya hem i Sverige och man räknar med att det ska kunna klara de närmaste årens behov för Norden. Samtidigt öppnar man också för att prova nya tjänster, i första hand när det gäller leveranstider, där man nu ska kunna börja leverera samma dag i Stockholmsområdet och nästa dag i övriga huvudstäder. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Savills till Bockasjö

Blir sälj- och marknadsansvarig.

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

Norrköping får ny containerlinje

Varner fördubblar sin Autostore i Vänersborg 

Swisslog bygger lösning med 116 000 lådor och över 200 robotar.

Jobb & Karriär
Transportföretagen får samhällspolitisk avdelning

Värvar chef från Svensk handel.

Nyhetsbrev

Toyota lanserar solenergi

Arkiv

Så ska lagerarbetet bli en lek

Med gamification gör Aditro lagerarbetet till ett datorspel, något som ska gynna både arbetsgivare och lagerarbetare.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

H&M testar biobränsle med Maersk

Plus

Intervju
Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Träffa Airmees vd Julian Lee på Retaildagen

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen på Epicenter i Stockholm. Temat för dagen är kundupplevelsen.

”Behåll dispenserna för BK4”

3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Catena bygger ut åt Speed

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.167