23948sdkhjf

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Östeuropa skapade oenighet kring de tre förslagen om internationella transporter i Europa, rapporterar Svensk åkeritidning.

I början av december lyckades EU:s transportministrar hitta en kompromiss för att lösa problemen inom den europeiska åkerinäringen.  

– Det är en stor framgång att vi nu enats om en rad viktiga frågor som kan leda till bättre ordning och reda på vägarna. Trots tuffa förhandlingar har EU:s medlemsländer kommit överens om nya regler som skapar förutsättningar för en sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor för yrkeschaufförer. Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth då i ett uttalande. 

Nu har förslagen tagits upp i Europaparlamentets transportutskott, som är nästa instans för att lotsa dem den långa vägen fram till beslut. Där ser nu processen ut att stanna upp. Det skriver Svensk åkeritidning, som var på plats i parlamentet under omröstningarna. 

Den nya transportpolitiken innehåller tre delar: utstationering, kör- och vilotider och cabotage. Det svenska förslaget i cabotagefrågan gick igenom i utskottet med rösterna 27 för och 21 emot, och det innebär att cabotagetrafik kommer att vara tillåtet i högst tre dagar, sedan måste lastbilen korsa gränsen och inte komma tillbaka inom 60 timmar. Lastbilen måste också återvända till sitt hemland var fjärde vecka. Detta gäller även skåpbilar och andra mindre lastfordon. De regler och villkor som gäller i landet där transporten körs ska också gälla den chaufför som kör transporten, oavsett var dens företag är stationerat. 

Resultatet kring cabotagereglerna är ändå osäkert. Det beror på att kontrollen av transporterna är beroende av att de andra förslagen går rätt väg. Och det är mycket oklart i dagsläget. I samband med omröstningarna kom flera alternativa förslag upp och det gick att se en tydlig splittring mellan öst- och västeuropeiska länder. Summan blev att inget förslag om utstationering eller kör- och vilotider fick majoritet. 

Därför är det oklart vad som kommer att hända när transportfrågorna nu tas upp i parlamentets plenumomröstning.  

 Vi är besvikna på utfallet av torsdagens omröstning i Europaparlamentets transportutskott. Vi hade hoppats på mer konkreta åtgärder som ligger i linje med den kompromiss som medlemsstaterna beslutade om i rådet och där Sverige och infrastrukturminister Tomas Eneroth gjorde ett gediget arbete, säger John Woxström, jurist och sakkunnig inom EU-relaterade transportfrågor på Sveriges åkeriföretag, till Svensk åkeritidning.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Nyhetsbrev

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Arkiv

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Plus

Intervju
”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

APM öppnar inlandsterminal i Gävle

En del i nya satsningen The Gothenburg gateway.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Odd Molly väljer Norrköping

Satsar på e-handeln och flyttar all logistik och distribution.

MSC utökar sina svenska anlöp

Jobb & Karriär
Wibax värvar logistikchef från Metso

Ska utveckla driften av åkeriet och cisternparkerna.

DSV installerar alkobommar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Einride inleder nytt svenskt samarbete

Sätter upp pilotprojekt i Västerås.

Skanska säljer Postnords nya Helsingborgsanläggning

Ska stå klar under första kvartalet 2020.

Jobb & Karriär
Speed group varslar 30 anställda – presenterar ny vd

Fallande lönsamhet får Borås största arbetsgivare att dra ner på tjänstemannasidan.

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Se alla Företagens egna nyheter

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.154