23948sdkhjf

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Östeuropa skapade oenighet kring de tre förslagen om internationella transporter i Europa, rapporterar Svensk åkeritidning.

I början av december lyckades EU:s transportministrar hitta en kompromiss för att lösa problemen inom den europeiska åkerinäringen.  

– Det är en stor framgång att vi nu enats om en rad viktiga frågor som kan leda till bättre ordning och reda på vägarna. Trots tuffa förhandlingar har EU:s medlemsländer kommit överens om nya regler som skapar förutsättningar för en sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor för yrkeschaufförer. Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth då i ett uttalande. 

Nu har förslagen tagits upp i Europaparlamentets transportutskott, som är nästa instans för att lotsa dem den långa vägen fram till beslut. Där ser nu processen ut att stanna upp. Det skriver Svensk åkeritidning, som var på plats i parlamentet under omröstningarna. 

Den nya transportpolitiken innehåller tre delar: utstationering, kör- och vilotider och cabotage. Det svenska förslaget i cabotagefrågan gick igenom i utskottet med rösterna 27 för och 21 emot, och det innebär att cabotagetrafik kommer att vara tillåtet i högst tre dagar, sedan måste lastbilen korsa gränsen och inte komma tillbaka inom 60 timmar. Lastbilen måste också återvända till sitt hemland var fjärde vecka. Detta gäller även skåpbilar och andra mindre lastfordon. De regler och villkor som gäller i landet där transporten körs ska också gälla den chaufför som kör transporten, oavsett var dens företag är stationerat. 

Resultatet kring cabotagereglerna är ändå osäkert. Det beror på att kontrollen av transporterna är beroende av att de andra förslagen går rätt väg. Och det är mycket oklart i dagsläget. I samband med omröstningarna kom flera alternativa förslag upp och det gick att se en tydlig splittring mellan öst- och västeuropeiska länder. Summan blev att inget förslag om utstationering eller kör- och vilotider fick majoritet. 

Därför är det oklart vad som kommer att hända när transportfrågorna nu tas upp i parlamentets plenumomröstning.  

 Vi är besvikna på utfallet av torsdagens omröstning i Europaparlamentets transportutskott. Vi hade hoppats på mer konkreta åtgärder som ligger i linje med den kompromiss som medlemsstaterna beslutade om i rådet och där Sverige och infrastrukturminister Tomas Eneroth gjorde ett gediget arbete, säger John Woxström, jurist och sakkunnig inom EU-relaterade transportfrågor på Sveriges åkeriföretag, till Svensk åkeritidning.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Inzile knyter teknisk chef till sig

Har arbetat med elbilen som konsult i två års tid.

Cervera flyttar till Arlandastad

Tar med sig hela centrallagret till ny e-handelsfokuserad anläggning.

Best transport får nya ägare

Intervju
Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Nytt logistiksamarbete på 120 000 kvadrat i Staffanstorp

Schenker bygger bro mellan Asien och Europa

Startar nya verksamheter i åtta länder. 

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
SLP fortsätter växa

Rekryterar ekonomiansvarig.

Arkiv

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.123