23948sdkhjf

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Östeuropa skapade oenighet kring de tre förslagen om internationella transporter i Europa, rapporterar Svensk åkeritidning.

I början av december lyckades EU:s transportministrar hitta en kompromiss för att lösa problemen inom den europeiska åkerinäringen.  

– Det är en stor framgång att vi nu enats om en rad viktiga frågor som kan leda till bättre ordning och reda på vägarna. Trots tuffa förhandlingar har EU:s medlemsländer kommit överens om nya regler som skapar förutsättningar för en sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor för yrkeschaufförer. Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth då i ett uttalande. 

Nu har förslagen tagits upp i Europaparlamentets transportutskott, som är nästa instans för att lotsa dem den långa vägen fram till beslut. Där ser nu processen ut att stanna upp. Det skriver Svensk åkeritidning, som var på plats i parlamentet under omröstningarna. 

Den nya transportpolitiken innehåller tre delar: utstationering, kör- och vilotider och cabotage. Det svenska förslaget i cabotagefrågan gick igenom i utskottet med rösterna 27 för och 21 emot, och det innebär att cabotagetrafik kommer att vara tillåtet i högst tre dagar, sedan måste lastbilen korsa gränsen och inte komma tillbaka inom 60 timmar. Lastbilen måste också återvända till sitt hemland var fjärde vecka. Detta gäller även skåpbilar och andra mindre lastfordon. De regler och villkor som gäller i landet där transporten körs ska också gälla den chaufför som kör transporten, oavsett var dens företag är stationerat. 

Resultatet kring cabotagereglerna är ändå osäkert. Det beror på att kontrollen av transporterna är beroende av att de andra förslagen går rätt väg. Och det är mycket oklart i dagsläget. I samband med omröstningarna kom flera alternativa förslag upp och det gick att se en tydlig splittring mellan öst- och västeuropeiska länder. Summan blev att inget förslag om utstationering eller kör- och vilotider fick majoritet. 

Därför är det oklart vad som kommer att hända när transportfrågorna nu tas upp i parlamentets plenumomröstning.  

 Vi är besvikna på utfallet av torsdagens omröstning i Europaparlamentets transportutskott. Vi hade hoppats på mer konkreta åtgärder som ligger i linje med den kompromiss som medlemsstaterna beslutade om i rådet och där Sverige och infrastrukturminister Tomas Eneroth gjorde ett gediget arbete, säger John Woxström, jurist och sakkunnig inom EU-relaterade transportfrågor på Sveriges åkeriföretag, till Svensk åkeritidning.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Nyhetsbrev

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Arkiv

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

Hamnstrejken avblåst

Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet har undertecknat avtal.

Jobb & Karriär
Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Återvänder till hemstaden med erfarenheter från den amerikanska transportnäringen.

Jobb & Karriär
Här är Volvo Lastvagnars nya Europachef

Ersätter Roger Alm på posten.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115