23948sdkhjf

EU styr upp cabotagereglerna

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

När EU:s transportministrar möttes på rådsmöte i Bryssel lyckades man hitta en överenskommelse för att lösa många av de problem med arbetsvillkor och sund konkurrens, som länge stått på agendan.  

– Det är en stor framgång att vi nu enats om en rad viktiga frågor som kan leda till bättre ordning och reda på vägarna. Trots tuffa förhandlingar har EU:s medlemsländer kommit överens om nya regler som skapar förutsättningar för en sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor för yrkeschaufförer. Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth, i ett pressmeddelande. 

Kommissionen presenterade ett förslag till det så kallade mobilitetspaketet i maj förra året. Sedan dess har förhandlingarna pågått och ministrarna har kommit överens om ett antal åtgärder. 

  • Striktare regler för cabotagetransporter. Lastbilar från andra EU-länder ska få köra högst tre cabotagetransporter under sju dagar efter att de kommit till Sverige med en transport över gränsen. Sedan måste lastbilen stanna utanför Sverige i minst fem dagar innan den kan ta ett cabotageuppdrag i Sverige igen. 
  • Reglerna för utstationering av förare ska bli mer omfattande och tydliga. De ska också skärpas. 
  • Nya färdskrivare ska möjliggöra effektivare kontroller av bland annat cabotage- och utstationeringsregler. Det ska inte vara tillåtet att ta sin veckovila i fordonet. 
  • Undantaget för kombinerade transporter tas bort. Det har gjort att utländska åkerier kan köra i Sverige utan att registrera sina lastbilar här. Både fack och åkeriföretag har kritiserat möjligheten då den gjort att chaufförer kunnat köra i Sverige med villkor som är sämre än de som gäller för svenska chaufförer. 

Ministerrådet har alltså enats om dessa förslag. Nu är det Europaparlamentet som ska ta ställning till kommissionens förslag, innan förhandlingarna mellan ministerrådet och Europaparlamentet kan börja. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Mattias Goldmann lämnar Fores

Blir hållbarhetschef hos jätten.

Nu blir de DSV Panalpina

En ny fraktjätte har bildats.

Mesta fordonsgasen är biogas

Airmee i partnerskap med Aditro

Ökar möjligheterna till snabba leveranser.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gants logistik

Ska utveckla bolagets globala infrastruktur.

SLP bygger i Östra hamnen

Nyhetsbrev

Fiskarheden flyttar över till tåget

När Västerdalsbanan nu invigs öppnar det för att Fiskarheden kör trävaror, timmer och flis på järnväg.

Arkiv

Logic consulting hjälper Superfront

Nelly söker ny logistiklösning

Webbaktören måste flytta, och förnya sig.

Jobb & Karriär
Gordon värvar från Axfood

Var tidigare vd för Hemglass och Middagsfrid.

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Jobb & Karriär
Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Fortsatt trögt för Green cargo

Två nya uppköp för Norrvidinge

Aditro bärgar avtal med Zeta

Ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Ica inför ny bränslestrategi

Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

Med lean kunde bolaget hitta effektivare metoder.

Izettles grundare investerar i Airmee

Nu rullar Älskade stad i Malmö

Två år efter starten i Stockholm går man in i skarpt läge i sin andra svenska stad.

Deras plattform ska ge snabbaste leveranserna

Svensk startup satsar på mobilapp för livsmedelsköp och leveranser.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Tip Trailer gör europeiskt storköp

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Onepartnergroup köper östgötabolag

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

Se alla Företagens egna nyheter

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Sänd till en kollega

0.163