23948sdkhjf

EU styr upp cabotagereglerna

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

När EU:s transportministrar möttes på rådsmöte i Bryssel lyckades man hitta en överenskommelse för att lösa många av de problem med arbetsvillkor och sund konkurrens, som länge stått på agendan.  

– Det är en stor framgång att vi nu enats om en rad viktiga frågor som kan leda till bättre ordning och reda på vägarna. Trots tuffa förhandlingar har EU:s medlemsländer kommit överens om nya regler som skapar förutsättningar för en sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor för yrkeschaufförer. Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth, i ett pressmeddelande. 

Kommissionen presenterade ett förslag till det så kallade mobilitetspaketet i maj förra året. Sedan dess har förhandlingarna pågått och ministrarna har kommit överens om ett antal åtgärder. 

  • Striktare regler för cabotagetransporter. Lastbilar från andra EU-länder ska få köra högst tre cabotagetransporter under sju dagar efter att de kommit till Sverige med en transport över gränsen. Sedan måste lastbilen stanna utanför Sverige i minst fem dagar innan den kan ta ett cabotageuppdrag i Sverige igen. 
  • Reglerna för utstationering av förare ska bli mer omfattande och tydliga. De ska också skärpas. 
  • Nya färdskrivare ska möjliggöra effektivare kontroller av bland annat cabotage- och utstationeringsregler. Det ska inte vara tillåtet att ta sin veckovila i fordonet. 
  • Undantaget för kombinerade transporter tas bort. Det har gjort att utländska åkerier kan köra i Sverige utan att registrera sina lastbilar här. Både fack och åkeriföretag har kritiserat möjligheten då den gjort att chaufförer kunnat köra i Sverige med villkor som är sämre än de som gäller för svenska chaufförer. 

Ministerrådet har alltså enats om dessa förslag. Nu är det Europaparlamentet som ska ta ställning till kommissionens förslag, innan förhandlingarna mellan ministerrådet och Europaparlamentet kan börja. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora miljövinster för Forsea

Bolaget presenterar siffrorna för årets första kvartal.

Jobb & Karriär
Maserfrakts vd avgår

Vill sluta i förtid.

GDL vann Bergendahls upphandling

DSV bygger superanläggning vid högkvarteret

”Porten till Skandinavien” blir DSV:s största logistikhub i norra Europa.

Jobb & Karriär
Nygammal supply chain manager till Autoliv

Rivstart för godstransportstrategin

Nyhetsbrev

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Arkiv
2

Postnord vinner kampen om kundernas förtroende

Rankas i topp av logistikbolagen när Sustainable brand index presenterar årets siffror.

Malmö och Halmstads hamnar får nya anlöp från kontinenten

Containerships lägger till Sverige på två nya europeiska slingor.

Extra regeringspengar till godstransporter i stan

Jobb & Karriär
Han tar över klubban i Stockholms hamnar

Centerpartist blir styrelseordförande.

Neste och BP samarbetar för svenskt bioflyg

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Jobb & Karriär
Vehcos nya finansdirektör

Nya ägarna ger resurser till expansion. 

Åkeriföretagen växlar upp Fair transport

Nu ska Fair transport gå att använda på riktigt för upphandlare av transporttjänster.

En extra slant i vårändringsbudgeten

Jula Logistics startar Europapendel och skriver avtal med Postnord

Ett år efter bildandet snurrar hjulen allt snabbare för bolaget.

Dachser fortsätter att öka 

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

Första åkeriet märks med Bra miljöval

Det satt långt inne, men nu har Sveriges första åkeri fått Naturskyddsföreningens märkning Bra miljöval.

Jobb & Karriär
Postnord byter koncernchef

Håkan Ericsson får gå.

DSV får Bygghemmas hemleveranser

BDX utökar transportuppdragen åt LKAB

Nytt kontrakt innebär 30-35 arbetstillfällen.

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Se alla Företagens egna nyheter

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.18