23948sdkhjf

EU styr upp cabotagereglerna

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

När EU:s transportministrar möttes på rådsmöte i Bryssel lyckades man hitta en överenskommelse för att lösa många av de problem med arbetsvillkor och sund konkurrens, som länge stått på agendan.  

– Det är en stor framgång att vi nu enats om en rad viktiga frågor som kan leda till bättre ordning och reda på vägarna. Trots tuffa förhandlingar har EU:s medlemsländer kommit överens om nya regler som skapar förutsättningar för en sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor för yrkeschaufförer. Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth, i ett pressmeddelande. 

Kommissionen presenterade ett förslag till det så kallade mobilitetspaketet i maj förra året. Sedan dess har förhandlingarna pågått och ministrarna har kommit överens om ett antal åtgärder. 

  • Striktare regler för cabotagetransporter. Lastbilar från andra EU-länder ska få köra högst tre cabotagetransporter under sju dagar efter att de kommit till Sverige med en transport över gränsen. Sedan måste lastbilen stanna utanför Sverige i minst fem dagar innan den kan ta ett cabotageuppdrag i Sverige igen. 
  • Reglerna för utstationering av förare ska bli mer omfattande och tydliga. De ska också skärpas. 
  • Nya färdskrivare ska möjliggöra effektivare kontroller av bland annat cabotage- och utstationeringsregler. Det ska inte vara tillåtet att ta sin veckovila i fordonet. 
  • Undantaget för kombinerade transporter tas bort. Det har gjort att utländska åkerier kan köra i Sverige utan att registrera sina lastbilar här. Både fack och åkeriföretag har kritiserat möjligheten då den gjort att chaufförer kunnat köra i Sverige med villkor som är sämre än de som gäller för svenska chaufförer. 

Ministerrådet har alltså enats om dessa förslag. Nu är det Europaparlamentet som ska ta ställning till kommissionens förslag, innan förhandlingarna mellan ministerrådet och Europaparlamentet kan börja. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148