23948sdkhjf

EU styr upp cabotagereglerna

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

När EU:s transportministrar möttes på rådsmöte i Bryssel lyckades man hitta en överenskommelse för att lösa många av de problem med arbetsvillkor och sund konkurrens, som länge stått på agendan.  

– Det är en stor framgång att vi nu enats om en rad viktiga frågor som kan leda till bättre ordning och reda på vägarna. Trots tuffa förhandlingar har EU:s medlemsländer kommit överens om nya regler som skapar förutsättningar för en sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor för yrkeschaufförer. Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth, i ett pressmeddelande. 

Kommissionen presenterade ett förslag till det så kallade mobilitetspaketet i maj förra året. Sedan dess har förhandlingarna pågått och ministrarna har kommit överens om ett antal åtgärder. 

  • Striktare regler för cabotagetransporter. Lastbilar från andra EU-länder ska få köra högst tre cabotagetransporter under sju dagar efter att de kommit till Sverige med en transport över gränsen. Sedan måste lastbilen stanna utanför Sverige i minst fem dagar innan den kan ta ett cabotageuppdrag i Sverige igen. 
  • Reglerna för utstationering av förare ska bli mer omfattande och tydliga. De ska också skärpas. 
  • Nya färdskrivare ska möjliggöra effektivare kontroller av bland annat cabotage- och utstationeringsregler. Det ska inte vara tillåtet att ta sin veckovila i fordonet. 
  • Undantaget för kombinerade transporter tas bort. Det har gjort att utländska åkerier kan köra i Sverige utan att registrera sina lastbilar här. Både fack och åkeriföretag har kritiserat möjligheten då den gjort att chaufförer kunnat köra i Sverige med villkor som är sämre än de som gäller för svenska chaufförer. 

Ministerrådet har alltså enats om dessa förslag. Nu är det Europaparlamentet som ska ta ställning till kommissionens förslag, innan förhandlingarna mellan ministerrådet och Europaparlamentet kan börja. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Göteborg blir viktig anhalt i feederslinga

Jobb & Karriär
Wästbygg rekryterar utvecklingschef

Stena startar ny fraktlinje i Östersjön

Fartygen lägger till i Karlskrona varje torsdag.

Körde med 3,13 promille - döms till fängelse

SMHI anmäls till Konkurrensverket

Jobb & Karriär
Ny statssekreterare hos Tomas Eneroth

Nyhetsbrev

Nya isbrytare behövs - men de kostar 1,5 miljard styck

Arkiv

Veckans konkurser

Daf levererar 44 sopbilar till Belgrad

Scanias ägare kör i motvind

Den tyska lastbilskoncernen Traton, som äger Scania och MAN, rapporterar rejält minskad orderingång i andra kvartalet.

Norrvidinge köper OP Entreprenad

Scan global logistics vill ut på köparstråt

Intresserade av både europeiska och utomeuropeiska företag.

299 får gå från Tallink

Åkare misshandlad av Hells angels-medlem

Alla Scanias fabriker drivs nu fossilfritt

En bil kommer lastad - med en spårvagn

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Frode Laursen: "Vi vill köpa svenska åkerier"

Amazon är snart här - så kan handeln hantera bjässen

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Legendarisk bilskrotare död

Provkör MANs nya lastbil

Trädgårdsföretag kör el-lastbil

Tempcon vill bli Norden-ledare

Mystisk försäljning av SMHIs sjöfartsservice

Ruttplaneringsenheten Sjöfart såldes till vrakpris, utan värdering eller budgivning, till en tidigare chef.

Veckans konkurser

Postnord: Allt fler ombudsleveranser

Gävle hamn bygger papperslager

Sundfrakt vinner OK-avtal

Jobb & Karriär
Postnord får ny finanschef

Veckans konkurser

Jinert tar över Norrvidinges tunga transporter

Svenska retursystem satsar på spår

1

Ny RoRo-linje till Lettland

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

SLPs fastighet blir bussgarage

Se alla Företagens egna nyheter

"Hjälp på väg" - En extra trygghet för yrkeschaufförer

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrail...

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Sänd till en kollega

0.156