23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Debatt: Dags att följa Finlands exempel – öppna vägarna för effektivare transporter

Sverige har tagit ett första steg mot att modernisera vägtransporterna genom att tillåta 34,5 meter långa lastbilar på ett begränsat vägnät. Nästa steg bör vara att införa som norm att tillåta dessa på alla vägar, skriver Transportindustriförbundets t.f. branschchef Anders Josephsson.

Sverige har tagit ett första steg mot att modernisera våra vägtransporter genom att tillåta 34,5 meter långa lastbilar på ett begränsat vägnät. Beslutet, som trädde i kraft i december 2023 och omfattar cirka 590 mil statlig väg, är välkommet men otillräckligt. Det är dags att vända på perspektivet och följa Finlands framgångsrika exempel: tillåt längre lastbilar som standard och låt i stället myndigheter och kommuner peka ut de vägar där de inte är lämpliga.

Redan 2019 tog Finland det modiga steget att tillåta 34 meter långa lastbilar på i princip hela sitt vägnät. Ansvaret lades på åkerierna att säkerställa framkomligheten, samtidigt som myndigheterna behöll rätten att införa begränsningar där det är motiverat. Resultatet är ett mer flexibelt och effektivt transportsystem där vår granne och konkurrent drar full nytta av modernare logistik.

Fördelarna med längre och tyngre fordon, så kallade High Capacity Transports (HCT), är väldokumenterade. Genom att transportera mer gods per fordon minskar antalet lastbilar på vägarna. Trafikverket själva uppskattar att utsläppen från tunga transporter kan minska med 4–6 procent. I en tid då varje ton koldioxid räknas är det en lågt hängande frukt vi inte har råd att ignorera. Färre fordon innebär också minskad trängsel och, allt annat lika, en positiv effekt på trafiksäkerheten.

Självklart ska inte 34,5-meters ekipage trafikera trånga stadskärnor eller känsliga vägar på landsbygden. Men det är här den finska modellen visar sin styrka. Genom att göra tillåtelse till norm och förbud till undantag, flyttas fokus från en ändlös process av godkännanden till en pragmatisk hantering av faktiska problem. Kommuner och Trafikverket får ett tydligt uppdrag: identifiera och skylta de vägar och broar som av säkerhets- eller bärighetsskäl inte är lämpliga. Detta är en betydligt snabbare och mer resurseffektiv metod än dagens system.

Sveriges näringsliv är beroende av effektiva och hållbara transporter för sin konkurrenskraft på en global marknad. Regeringen och Trafikverket måste våga lita på transportsektorns förmåga att hantera ansvaret.

Låt oss lära av Finland. Inför en generell tillåtelse för 34,5-meterslastbilar och ge Trafikverket och kommunerna i uppdrag att undanta de sträckor där det är motiverat. Det är dags att sluta bromsa och i stället lägga i en högre växel för ett effektivare, grönare och mer konkurrenskraftigt Sverige.

Anders Josephsson
t.f. branschchef, Transportindustriförbundet

Transportföretagen TF AB
Storgatan 19
Box 5384
102 49 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5564989373

Kontaktperson

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|