23948sdkhjf

Bolidens eltruckar är igång

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

I höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats.

Bolidens gruva i Aitik är i stora delar eldriven, både borriggarna, grävmaskinerna och transportbanden går på el.

Läs också: Gordon värvar från Axfood

– Vi har totalt sju kilometer transportband, hälften går under jord, hälften ovan jord, säger Annika Järnroos, besökssamordnare på Boliden.

Boliden testar också eldrivna truckar, fyra Caterpillar 795 har konverterats för att gå på el upp till en gråbergstipp, en testverksamhet som kom igång redan i september.

–  Fyra dieselelektriska truckar har konverterats, de har ju redan elektriska drivmotorer men har fått pantografriggar för att kunna få sin el från kontaktledningarna, förklarar Michael Lindgren, konsult som arbetar för Boliden med elnätet.

Truckarna ska gå på el uppför backen, på vägen ner ska de gå på diesel.

Läs också: Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

–  Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare, kommenterar Annika Järnroos, besökssamordnare i Aitikgruvan.

Försöket ska pågå i ett år och resultatet ska sedan utvärderas.

– Sedan får vi se hur det fungerar i minus 40 grader, eltrolleysystem finns till exempel i Australien men det är första gången det testas så långt norrut, säger Catrine Johansson Lantto, kommunikatör på Boliden.

Målet är att minska utsläppen av växthusgaser. Truckarna transporterar årligen cirka 70 miljoner ton berg och kan en del av transporterna elektrifieras minskar förstås bränsleförbrukningen och därmed även utsläppen – enligt ett pressmeddelande räknar Boliden med att utsläppen på de elektrifierade sträckorna kan minskas med 80 procent.

Läs också: Allt fler kvinnor blir chaufförer

Förhoppningen är också att produktiviteten ska öka och att arbetsmiljön blir bättre.

I projektet, som stöds av Energimyndigheten, medverkar bland annat Eitech och ABB (vid uppbyggnaden av den elektriska infrastrukturen) och Pon Equipment och Caterpillar (som bygger om gruvtruckarna). Även Chalmers är involverat i testerna.

Boliden har också införlivat automatiserade maskiner i sin verksamhet, i dagbrottet i Salmijärvi står till exempel en automatiserad borrigg, en Atlas Copco Pitviper 351 som försetts med åtta kameror och kan styras både från hytten eller från gruvkontoret, med joystickar.

Boliden ser gärna att riskmomenten minimeras, ett sätt att lösa det kan vara just automation.

Förutom den automatiserade borriggen finns det också en fjärrstyrd grävmaskin i gruvan, en maskin som tillhör en av Bolidens underentreprenörer.

Läs mer om Aitikgruvan som fyller 50 i år! Se länkar längre ner!

Fakta Eltrolleyprojektet

  • Teststräcka 700 meter

Maskinerna

  • Fyra Caterpillar 795F AC kompletteras för extern eldrift

  • Lastkapacitet: 313 ton (metrisk)

  • Totalvikt: cirka 570 ton

  • Bruttoeffekt vid dieseldrift:  2,5MW (3 400 hk)

  • Bruttoreffekt vid trolleydrift: 4,5MW (6 100 hk)

  • Beräknas spara 830 m3 diesel per år vid full drift 

Omformarstation

  • In: 22 000 VAC

  • Ut: 2 700 VDC

  • Installerad effekt: 5 300 kVA

Källa: Boliden Aitik

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Gordon värvar från Axfood

Var tidigare vd för Hemglass och Middagsfrid.

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Jobb & Karriär
Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Fortsatt trögt för Green cargo

Två nya uppköp för Norrvidinge

Aditro bärgar avtal med Zeta

Ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Nyhetsbrev

Ica inför ny bränslestrategi

Arkiv

Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

Med lean kunde bolaget hitta effektivare metoder.

Izettles grundare investerar i Airmee

Nu rullar Älskade stad i Malmö

Två år efter starten i Stockholm går man in i skarpt läge i sin andra svenska stad.

Deras plattform ska ge snabbaste leveranserna

Svensk startup satsar på mobilapp för livsmedelsköp och leveranser.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Tip Trailer gör europeiskt storköp

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

Jobb & Karriär
Swedish logistic property rekryterar förvaltare

Bolaget fortsätter att bygga upp sin organisation.

Karlshamn samordnar sina transporter

Går ut med upphandling för att hitta leverantörer. Uppstart nästa vår.

Ny mässa för transportförpackningar

Plus

Intervju
Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Unik bergvärme i Logicenters nya miljösatsning

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Onepartnergroup köper östgötabolag

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

”Behåll dispenserna för BK4”

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.203