23948sdkhjf

Bolidens eltruckar är igång

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

I höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats.

Bolidens gruva i Aitik är i stora delar eldriven, både borriggarna, grävmaskinerna och transportbanden går på el.

Läs också: Asfaltsåkeri testar flytande gas

– Vi har totalt sju kilometer transportband, hälften går under jord, hälften ovan jord, säger Annika Järnroos, besökssamordnare på Boliden.

Boliden testar också eldrivna truckar, fyra Caterpillar 795 har konverterats för att gå på el upp till en gråbergstipp, en testverksamhet som kom igång redan i september.

–  Fyra dieselelektriska truckar har konverterats, de har ju redan elektriska drivmotorer men har fått pantografriggar för att kunna få sin el från kontaktledningarna, förklarar Michael Lindgren, konsult som arbetar för Boliden med elnätet.

Truckarna ska gå på el uppför backen, på vägen ner ska de gå på diesel.

Läs också: Multidocker tar in nytt kapital 

–  Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare, kommenterar Annika Järnroos, besökssamordnare i Aitikgruvan.

Försöket ska pågå i ett år och resultatet ska sedan utvärderas.

– Sedan får vi se hur det fungerar i minus 40 grader, eltrolleysystem finns till exempel i Australien men det är första gången det testas så långt norrut, säger Catrine Johansson Lantto, kommunikatör på Boliden.

Målet är att minska utsläppen av växthusgaser. Truckarna transporterar årligen cirka 70 miljoner ton berg och kan en del av transporterna elektrifieras minskar förstås bränsleförbrukningen och därmed även utsläppen – enligt ett pressmeddelande räknar Boliden med att utsläppen på de elektrifierade sträckorna kan minskas med 80 procent.

Läs också: De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Förhoppningen är också att produktiviteten ska öka och att arbetsmiljön blir bättre.

I projektet, som stöds av Energimyndigheten, medverkar bland annat Eitech och ABB (vid uppbyggnaden av den elektriska infrastrukturen) och Pon Equipment och Caterpillar (som bygger om gruvtruckarna). Även Chalmers är involverat i testerna.

Boliden har också införlivat automatiserade maskiner i sin verksamhet, i dagbrottet i Salmijärvi står till exempel en automatiserad borrigg, en Atlas Copco Pitviper 351 som försetts med åtta kameror och kan styras både från hytten eller från gruvkontoret, med joystickar.

Boliden ser gärna att riskmomenten minimeras, ett sätt att lösa det kan vara just automation.

Förutom den automatiserade borriggen finns det också en fjärrstyrd grävmaskin i gruvan, en maskin som tillhör en av Bolidens underentreprenörer.

Läs mer om Aitikgruvan som fyller 50 i år! Se länkar längre ner!

Fakta Eltrolleyprojektet

  • Teststräcka 700 meter

Maskinerna

  • Fyra Caterpillar 795F AC kompletteras för extern eldrift

  • Lastkapacitet: 313 ton (metrisk)

  • Totalvikt: cirka 570 ton

  • Bruttoeffekt vid dieseldrift:  2,5MW (3 400 hk)

  • Bruttoreffekt vid trolleydrift: 4,5MW (6 100 hk)

  • Beräknas spara 830 m3 diesel per år vid full drift 

Omformarstation

  • In: 22 000 VAC

  • Ut: 2 700 VDC

  • Installerad effekt: 5 300 kVA

Källa: Boliden Aitik



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17