23948sdkhjf

Bolidens eltruckar är igång

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

I höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats.

Bolidens gruva i Aitik är i stora delar eldriven, både borriggarna, grävmaskinerna och transportbanden går på el.

Läs också: Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

– Vi har totalt sju kilometer transportband, hälften går under jord, hälften ovan jord, säger Annika Järnroos, besökssamordnare på Boliden.

Boliden testar också eldrivna truckar, fyra Caterpillar 795 har konverterats för att gå på el upp till en gråbergstipp, en testverksamhet som kom igång redan i september.

–  Fyra dieselelektriska truckar har konverterats, de har ju redan elektriska drivmotorer men har fått pantografriggar för att kunna få sin el från kontaktledningarna, förklarar Michael Lindgren, konsult som arbetar för Boliden med elnätet.

Truckarna ska gå på el uppför backen, på vägen ner ska de gå på diesel.

Läs också: Scania satsar på vätgas

–  Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare, kommenterar Annika Järnroos, besökssamordnare i Aitikgruvan.

Försöket ska pågå i ett år och resultatet ska sedan utvärderas.

– Sedan får vi se hur det fungerar i minus 40 grader, eltrolleysystem finns till exempel i Australien men det är första gången det testas så långt norrut, säger Catrine Johansson Lantto, kommunikatör på Boliden.

Målet är att minska utsläppen av växthusgaser. Truckarna transporterar årligen cirka 70 miljoner ton berg och kan en del av transporterna elektrifieras minskar förstås bränsleförbrukningen och därmed även utsläppen – enligt ett pressmeddelande räknar Boliden med att utsläppen på de elektrifierade sträckorna kan minskas med 80 procent.

Läs också: Scania levererar till tyska elvägar 

Förhoppningen är också att produktiviteten ska öka och att arbetsmiljön blir bättre.

I projektet, som stöds av Energimyndigheten, medverkar bland annat Eitech och ABB (vid uppbyggnaden av den elektriska infrastrukturen) och Pon Equipment och Caterpillar (som bygger om gruvtruckarna). Även Chalmers är involverat i testerna.

Boliden har också införlivat automatiserade maskiner i sin verksamhet, i dagbrottet i Salmijärvi står till exempel en automatiserad borrigg, en Atlas Copco Pitviper 351 som försetts med åtta kameror och kan styras både från hytten eller från gruvkontoret, med joystickar.

Boliden ser gärna att riskmomenten minimeras, ett sätt att lösa det kan vara just automation.

Förutom den automatiserade borriggen finns det också en fjärrstyrd grävmaskin i gruvan, en maskin som tillhör en av Bolidens underentreprenörer.

Läs mer om Aitikgruvan som fyller 50 i år! Se länkar längre ner!

Fakta Eltrolleyprojektet

  • Teststräcka 700 meter

Maskinerna

  • Fyra Caterpillar 795F AC kompletteras för extern eldrift

  • Lastkapacitet: 313 ton (metrisk)

  • Totalvikt: cirka 570 ton

  • Bruttoeffekt vid dieseldrift:  2,5MW (3 400 hk)

  • Bruttoreffekt vid trolleydrift: 4,5MW (6 100 hk)

  • Beräknas spara 830 m3 diesel per år vid full drift 

Omformarstation

  • In: 22 000 VAC

  • Ut: 2 700 VDC

  • Installerad effekt: 5 300 kVA

Källa: Boliden Aitik

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Arkiv

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.247