23948sdkhjf

Experten: "Inget lager är säkert för de mest slipade"

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Tjuvarna blir påhittigare, kräsnare och allt mer trevliga.

Säkerhetsexperten och professorn Daniel Ekwall, varnar för att ingen lager-byggnad står säker för de mest slipade gärningsmännen.

Läs också: Nu fylls den gamla DHL-terminalen

– Det här är en kreativ bransch. Ska du jobba med bedrägerier måste du vara kreativ och framförallt trevlig, annars funkar det inte, säger Daniel Ekwall.

Inbrott och stölder inom transport och förvaring har gäckat handeln länge.

Enligt EU-rapporter uppgår kostnader för stölder vid godstransporter i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern, Afrika) till minst 8,2 miljarder euro, motsvarande
85 miljarder kronor årligen, genom förluster, skador och förhöjda försäkringspremier.

I Sverige räknar Daniel Ekwall med att det rör sig om kostnader från 200 miljoner upp till en miljard kronor årligen. 

Läs också: Logicenters utökar i Norge

Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender"

– I Sverige görs det varje år upp till 3 000 stöldanmälningar av gods under hantering. Bara cirka två procent av brotten lagförs. Generellt är stöld ett lågprioriterat brott. Vid stölder i samband rån stärks däremot prioriteringsgraden.

– Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender. Så länge som brottsligheten inte förändras anpassar sig folk. Det är först när något förändras som vi noterar det, säger Daniel Ekwall.

Stöld och bedrägeri skiljer sig inte från vanlig business, tycker Daniel Ekwall. Större volymer genererar större intäkter och de skickligaste gärningsmännen har bra koll på marknaden.

Tjuvarna tar det som de vet att folk vill köpa. Även stulna mobiltelefoner måste vara av rätt märke och modell.

Läs också: Sagax handlar för 200 miljoner

Värst drabbade är storstadsområdena i södra Sverige och Stockholmsområdet
– och unga förövare tar ofta till sig mer våld än äldre brottslingar. Undersökningar av lokal brottslighet visar likafullt att genomsnittlig restid mellan hemmet och brottsplatsen är max två timmar.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser"

I polisens uppgifter om extern brottslighet figurerar länder som Litauen, Bulgarien och Rumänien.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser.

Volymhanteringen kräver dock etablerade nätverk av återförsäljare så att distributionen går snabbt och enkelt.

Läs också: De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Spontantjuvarna som länsade en lastbil på kött i fjol fick stora problem. Utan nätverk och med känsliga produkter med kort livslängd kunde tjuvarna snart gripas. När lasten hittades var produkterna i lastutrymmet totalförstörda eftersom kylan var avstängd.

– Så fort man kommer upp i volymer börjar problemen. De flesta stora stölderna görs av proffs som vet vad som förvaras i olika lager och lagerområden runt om i landet och var godset kan distribueras snabbt.

De riktigt slipade tar sig in var som helst oavsett om byggnaderna uppfyller rekommenderad skyddsklassning för lås, väggar och dörrar, är försedda med larm och kameror och har in- och utpasseringskontroll, menar Daniel Ekwall som ändå ifrågasätter att varje lager måste vara ett Fort Knox.

Maximal säkerhet kostar. Och det är kunderna som betalar priset i slutändan.

Läs också: Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

Av brottsstatistiken framgår generellt att egendomsbrotten minskar medan våldsbrott, bedrägeri och narkotikaklassade brott ökar.

För aktörer inom åkeri och tredjepartslogistik rapporterar Tapas, Transport asset protection association, att varor som försvinner längs vägarna eller saknas på fraktsedeln vid överlämningspunkterna är ett stort problem i hela Europa.

Dagens distributionskedja är stressad och slimmad. Kontroller och uppföljning
tar tid. Var varorna tar vägen är svårt att utreda.

– Leverantörerna äger varorna under en längre tid och det är varuägaren
och dennes försäkringsbolag som tar den största smällen, visar undersökningar
från Handelshögskolan i Göteborg. Det har resulterat i att kontrakten har blivit noggrannare med mer detaljerade krav på överlämnandet från start till mål längs hela transportledet, säger Daniel Ekwall



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162