23948sdkhjf

Experten: "Inget lager är säkert för de mest slipade"

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Tjuvarna blir påhittigare, kräsnare och allt mer trevliga.

Säkerhetsexperten och professorn Daniel Ekwall, varnar för att ingen lager-byggnad står säker för de mest slipade gärningsmännen.

Läs också: Nytt lagersamarbete för Jollyroom

– Det här är en kreativ bransch. Ska du jobba med bedrägerier måste du vara kreativ och framförallt trevlig, annars funkar det inte, säger Daniel Ekwall.

Inbrott och stölder inom transport och förvaring har gäckat handeln länge.

Enligt EU-rapporter uppgår kostnader för stölder vid godstransporter i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern, Afrika) till minst 8,2 miljarder euro, motsvarande
85 miljarder kronor årligen, genom förluster, skador och förhöjda försäkringspremier.

I Sverige räknar Daniel Ekwall med att det rör sig om kostnader från 200 miljoner upp till en miljard kronor årligen. 

Läs också: Castellum renodlar logistikverksamheten

Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender"

– I Sverige görs det varje år upp till 3 000 stöldanmälningar av gods under hantering. Bara cirka två procent av brotten lagförs. Generellt är stöld ett lågprioriterat brott. Vid stölder i samband rån stärks däremot prioriteringsgraden.

– Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender. Så länge som brottsligheten inte förändras anpassar sig folk. Det är först när något förändras som vi noterar det, säger Daniel Ekwall.

Stöld och bedrägeri skiljer sig inte från vanlig business, tycker Daniel Ekwall. Större volymer genererar större intäkter och de skickligaste gärningsmännen har bra koll på marknaden.

Tjuvarna tar det som de vet att folk vill köpa. Även stulna mobiltelefoner måste vara av rätt märke och modell.

Läs också: Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Värst drabbade är storstadsområdena i södra Sverige och Stockholmsområdet
– och unga förövare tar ofta till sig mer våld än äldre brottslingar. Undersökningar av lokal brottslighet visar likafullt att genomsnittlig restid mellan hemmet och brottsplatsen är max två timmar.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser"

I polisens uppgifter om extern brottslighet figurerar länder som Litauen, Bulgarien och Rumänien.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser.

Volymhanteringen kräver dock etablerade nätverk av återförsäljare så att distributionen går snabbt och enkelt.

Läs också: Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Spontantjuvarna som länsade en lastbil på kött i fjol fick stora problem. Utan nätverk och med känsliga produkter med kort livslängd kunde tjuvarna snart gripas. När lasten hittades var produkterna i lastutrymmet totalförstörda eftersom kylan var avstängd.

– Så fort man kommer upp i volymer börjar problemen. De flesta stora stölderna görs av proffs som vet vad som förvaras i olika lager och lagerområden runt om i landet och var godset kan distribueras snabbt.

De riktigt slipade tar sig in var som helst oavsett om byggnaderna uppfyller rekommenderad skyddsklassning för lås, väggar och dörrar, är försedda med larm och kameror och har in- och utpasseringskontroll, menar Daniel Ekwall som ändå ifrågasätter att varje lager måste vara ett Fort Knox.

Maximal säkerhet kostar. Och det är kunderna som betalar priset i slutändan.

Läs också: Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Av brottsstatistiken framgår generellt att egendomsbrotten minskar medan våldsbrott, bedrägeri och narkotikaklassade brott ökar.

För aktörer inom åkeri och tredjepartslogistik rapporterar Tapas, Transport asset protection association, att varor som försvinner längs vägarna eller saknas på fraktsedeln vid överlämningspunkterna är ett stort problem i hela Europa.

Dagens distributionskedja är stressad och slimmad. Kontroller och uppföljning
tar tid. Var varorna tar vägen är svårt att utreda.

– Leverantörerna äger varorna under en längre tid och det är varuägaren
och dennes försäkringsbolag som tar den största smällen, visar undersökningar
från Handelshögskolan i Göteborg. Det har resulterat i att kontrakten har blivit noggrannare med mer detaljerade krav på överlämnandet från start till mål längs hela transportledet, säger Daniel Ekwall

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Arkiv

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184