23948sdkhjf

Experten: "Inget lager är säkert för de mest slipade"

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Tjuvarna blir påhittigare, kräsnare och allt mer trevliga.

Säkerhetsexperten och professorn Daniel Ekwall, varnar för att ingen lager-byggnad står säker för de mest slipade gärningsmännen.

Läs också: DSV bygger superanläggning vid högkvarteret

– Det här är en kreativ bransch. Ska du jobba med bedrägerier måste du vara kreativ och framförallt trevlig, annars funkar det inte, säger Daniel Ekwall.

Inbrott och stölder inom transport och förvaring har gäckat handeln länge.

Enligt EU-rapporter uppgår kostnader för stölder vid godstransporter i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern, Afrika) till minst 8,2 miljarder euro, motsvarande
85 miljarder kronor årligen, genom förluster, skador och förhöjda försäkringspremier.

I Sverige räknar Daniel Ekwall med att det rör sig om kostnader från 200 miljoner upp till en miljard kronor årligen. 

Läs också: Prologis jätteförvärv – köper för fyra miljarder

Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender"

– I Sverige görs det varje år upp till 3 000 stöldanmälningar av gods under hantering. Bara cirka två procent av brotten lagförs. Generellt är stöld ett lågprioriterat brott. Vid stölder i samband rån stärks däremot prioriteringsgraden.

– Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender. Så länge som brottsligheten inte förändras anpassar sig folk. Det är först när något förändras som vi noterar det, säger Daniel Ekwall.

Stöld och bedrägeri skiljer sig inte från vanlig business, tycker Daniel Ekwall. Större volymer genererar större intäkter och de skickligaste gärningsmännen har bra koll på marknaden.

Tjuvarna tar det som de vet att folk vill köpa. Även stulna mobiltelefoner måste vara av rätt märke och modell.

Läs också: De bygger Postnords nya terminal i Katrineholm

Värst drabbade är storstadsområdena i södra Sverige och Stockholmsområdet
– och unga förövare tar ofta till sig mer våld än äldre brottslingar. Undersökningar av lokal brottslighet visar likafullt att genomsnittlig restid mellan hemmet och brottsplatsen är max två timmar.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser"

I polisens uppgifter om extern brottslighet figurerar länder som Litauen, Bulgarien och Rumänien.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser.

Volymhanteringen kräver dock etablerade nätverk av återförsäljare så att distributionen går snabbt och enkelt.

Läs också: De ska spela hockey på Catena arena

Spontantjuvarna som länsade en lastbil på kött i fjol fick stora problem. Utan nätverk och med känsliga produkter med kort livslängd kunde tjuvarna snart gripas. När lasten hittades var produkterna i lastutrymmet totalförstörda eftersom kylan var avstängd.

– Så fort man kommer upp i volymer börjar problemen. De flesta stora stölderna görs av proffs som vet vad som förvaras i olika lager och lagerområden runt om i landet och var godset kan distribueras snabbt.

De riktigt slipade tar sig in var som helst oavsett om byggnaderna uppfyller rekommenderad skyddsklassning för lås, väggar och dörrar, är försedda med larm och kameror och har in- och utpasseringskontroll, menar Daniel Ekwall som ändå ifrågasätter att varje lager måste vara ett Fort Knox.

Maximal säkerhet kostar. Och det är kunderna som betalar priset i slutändan.

Läs också: GN Transport bygger för utökad kapacitet

Av brottsstatistiken framgår generellt att egendomsbrotten minskar medan våldsbrott, bedrägeri och narkotikaklassade brott ökar.

För aktörer inom åkeri och tredjepartslogistik rapporterar Tapas, Transport asset protection association, att varor som försvinner längs vägarna eller saknas på fraktsedeln vid överlämningspunkterna är ett stort problem i hela Europa.

Dagens distributionskedja är stressad och slimmad. Kontroller och uppföljning
tar tid. Var varorna tar vägen är svårt att utreda.

– Leverantörerna äger varorna under en längre tid och det är varuägaren
och dennes försäkringsbolag som tar den största smällen, visar undersökningar
från Handelshögskolan i Göteborg. Det har resulterat i att kontrakten har blivit noggrannare med mer detaljerade krav på överlämnandet från start till mål längs hela transportledet, säger Daniel Ekwall

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wallenius och Svenska Orient linien i gemensam jättesatsning

Nytt rederi inriktar sig på skogsindustrin i Sverige och Finland.

Hargs hamn får nyckelroll efter Alfrida

Hamnens läge perfekt när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i Upplandsskogarna ska begränsas.

Jobb & Karriär
Verksamhetsansvarig på Jönköping airport

Blir Vanja Nilssons efterträdare.

Stora miljövinster för Forsea

Jobb & Karriär
Maserfrakts vd avgår

Vill sluta i förtid.

GDL vann Bergendahls upphandling

Nyhetsbrev

DSV bygger superanläggning vid högkvarteret

”Porten till Skandinavien” blir DSV:s största logistikhub i norra Europa.

Arkiv

Jobb & Karriär
Nygammal supply chain manager till Autoliv

Rivstart för godstransportstrategin

GN Transport bygger för utökad kapacitet

2

Postnord vinner kampen om kundernas förtroende

Rankas i topp av logistikbolagen när Sustainable brand index presenterar årets siffror.

Malmö och Halmstads hamnar får nya anlöp från kontinenten

Containerships lägger till Sverige på två nya europeiska slingor.

Extra regeringspengar till godstransporter i stan

Jobb & Karriär
Han tar över klubban i Stockholms hamnar

Centerpartist blir styrelseordförande.

Neste och BP samarbetar för svenskt bioflyg

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Jobb & Karriär
Vehcos nya finansdirektör

Nya ägarna ger resurser till expansion. 

Åkeriföretagen växlar upp Fair transport

Nu ska Fair transport gå att använda på riktigt för upphandlare av transporttjänster.

En extra slant i vårändringsbudgeten

Jula Logistics startar Europapendel och skriver avtal med Postnord

Ett år efter bildandet snurrar hjulen allt snabbare för bolaget.

Dachser fortsätter att öka 

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

Första åkeriet märks med Bra miljöval

Det satt långt inne, men nu har Sveriges första åkeri fått Naturskyddsföreningens märkning Bra miljöval.

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Se alla Företagens egna nyheter

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.152