23948sdkhjf

Experten: "Inget lager är säkert för de mest slipade"

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Tjuvarna blir påhittigare, kräsnare och allt mer trevliga.

Säkerhetsexperten och professorn Daniel Ekwall, varnar för att ingen lager-byggnad står säker för de mest slipade gärningsmännen.

Läs också: Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

– Det här är en kreativ bransch. Ska du jobba med bedrägerier måste du vara kreativ och framförallt trevlig, annars funkar det inte, säger Daniel Ekwall.

Inbrott och stölder inom transport och förvaring har gäckat handeln länge.

Enligt EU-rapporter uppgår kostnader för stölder vid godstransporter i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern, Afrika) till minst 8,2 miljarder euro, motsvarande
85 miljarder kronor årligen, genom förluster, skador och förhöjda försäkringspremier.

I Sverige räknar Daniel Ekwall med att det rör sig om kostnader från 200 miljoner upp till en miljard kronor årligen. 

Läs också: Skanska säljer lager för 285 miljoner

Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender"

– I Sverige görs det varje år upp till 3 000 stöldanmälningar av gods under hantering. Bara cirka två procent av brotten lagförs. Generellt är stöld ett lågprioriterat brott. Vid stölder i samband rån stärks däremot prioriteringsgraden.

– Så här har det sett ut länge, vi har svårt att ta till oss resultat av långsiktiga trender. Så länge som brottsligheten inte förändras anpassar sig folk. Det är först när något förändras som vi noterar det, säger Daniel Ekwall.

Stöld och bedrägeri skiljer sig inte från vanlig business, tycker Daniel Ekwall. Större volymer genererar större intäkter och de skickligaste gärningsmännen har bra koll på marknaden.

Tjuvarna tar det som de vet att folk vill köpa. Även stulna mobiltelefoner måste vara av rätt märke och modell.

Läs också: Logicenters i ny Danmarksaffär

Värst drabbade är storstadsområdena i södra Sverige och Stockholmsområdet
– och unga förövare tar ofta till sig mer våld än äldre brottslingar. Undersökningar av lokal brottslighet visar likafullt att genomsnittlig restid mellan hemmet och brottsplatsen är max två timmar.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser"

I polisens uppgifter om extern brottslighet figurerar länder som Litauen, Bulgarien och Rumänien.

Hetast på sommarens stöldlista var fläktar och olika typer av kylutrustning som såldes på Blocket till fantasipriser.

Volymhanteringen kräver dock etablerade nätverk av återförsäljare så att distributionen går snabbt och enkelt.

Läs också: Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Spontantjuvarna som länsade en lastbil på kött i fjol fick stora problem. Utan nätverk och med känsliga produkter med kort livslängd kunde tjuvarna snart gripas. När lasten hittades var produkterna i lastutrymmet totalförstörda eftersom kylan var avstängd.

– Så fort man kommer upp i volymer börjar problemen. De flesta stora stölderna görs av proffs som vet vad som förvaras i olika lager och lagerområden runt om i landet och var godset kan distribueras snabbt.

De riktigt slipade tar sig in var som helst oavsett om byggnaderna uppfyller rekommenderad skyddsklassning för lås, väggar och dörrar, är försedda med larm och kameror och har in- och utpasseringskontroll, menar Daniel Ekwall som ändå ifrågasätter att varje lager måste vara ett Fort Knox.

Maximal säkerhet kostar. Och det är kunderna som betalar priset i slutändan.

Läs också: Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Av brottsstatistiken framgår generellt att egendomsbrotten minskar medan våldsbrott, bedrägeri och narkotikaklassade brott ökar.

För aktörer inom åkeri och tredjepartslogistik rapporterar Tapas, Transport asset protection association, att varor som försvinner längs vägarna eller saknas på fraktsedeln vid överlämningspunkterna är ett stort problem i hela Europa.

Dagens distributionskedja är stressad och slimmad. Kontroller och uppföljning
tar tid. Var varorna tar vägen är svårt att utreda.

– Leverantörerna äger varorna under en längre tid och det är varuägaren
och dennes försäkringsbolag som tar den största smällen, visar undersökningar
från Handelshögskolan i Göteborg. Det har resulterat i att kontrakten har blivit noggrannare med mer detaljerade krav på överlämnandet från start till mål längs hela transportledet, säger Daniel Ekwall

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.449