23948sdkhjf

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

I dag finns det två testanläggningar för elvägsteknik i Sverige, den ena utanför Arlanda och den andra utanför Sandviken. Tillsammans rör det sig om vägsträckor på några kilometer. Nu är det tänkt att tekniken ska testas i större skala för att utvärdera hela kedjan och prova olika affärsmodeller kring elvägar 

Därför har Trafikverket tagit fram en underlagsrapport för elvägspiloten. 

Läs också: Nya tester med tyngre malmtåg

– Sträckor som är intressanta att studera bör vara omkring 20–30 kilometer långa. De ska vara tungt trafikerade och kopplade till områden med stabila transportbehov, gärna med inslag av skytteltrafik, säger Kenneth Natanaelsson, som är Trafikverkets projektledare för elvägspiloten, till Trafikverkets hemsida. 

I rapporten har Trafikverket tittat närmare på vägsträckor i Blekinge, Gävleborg och Örebro. Ett antal stora bolag har anmält sitt intresse för att köra gods med elvägen och verket listar även möjliga transportföretag, elbolag och offentliga intressenter, samtidigt som man framhåller fördelar och nackdelar med olika sträckor. 

– Det är viktigt att förstå att rapporten inte innebär att Trafikverket tagit ställning till vilken sträcka som kan bli aktuell för en elvägspilot. Vi utreder och testar stegvis så att vi säkerställer att vi gör rätt saker, i rätt tid och levererar den önskade nyttan, säger Jan Pettersson, programchef för projekt Elvägar. 

Målet med pilotprojektet är att nå nivå 8 på den så kallade TRL-skalan, som bedömer hur mogen en teknologi kan anses vara. Nivå 8 är en godkänd lösning, redo att lanseras på marknaden och genomföras i stor skala. 

– Det är inte enbart tekniken som ska verifieras och demonstreras utan hela elvägssystemet med kringtjänster, betal- och accessystem med mera, säger Björn Hasselgren, som är projektledare för affärsmodeller och finansiering. 

I Blekinge pekar Trafikverket ut en vägsträcka mellan Karlshamns och Sölvesborgs hamnar, med avstickare till Södra cells anläggning och Volvo Cars i Olofström. Även Ikea i Älmhult skulle kunna ingå i ekvationen. 

I Gävleborg utkristalliserar sig ett huvudalternativ mellan Gävle hamn och Storvik där både ABB, Sandvik och Forsbacka bruk finns. Men i Gävleborg finns också goda möjligheter att bygga ut vägsystemet till Skutskär, Garpenberg, Hofors, Falun och Borlänge. 

Örebro i sin tur är en verklig logistiknod och här finns möjliga sträckor som Örebro-Hallsberg, Örebro-Lindesberg, Örebro-Karlskoga/Karlstad, Örebro-Arboga/Västerås. 

Nästa steg i arbetet med elvägsprojektet bör vara att gå mer in i detalj på transportbehoven i de tre områdena, samt att undersöka möjliga strukturer för konsortier som kan bygga infrastrukturen, enligt Trafikverket. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De tar eldrivna Streetscooter till Sverige

Logistic contractor säljer fastigheter för en miljard

Nybildat svenskt fastighetsbolag köper tre av fastigheterna.

Dagab invigde sitt nya Jönköpingslager

Nya färskvarulagret får fokus på färdigmat.

Jobb & Karriär
Här är Volvos nya vd

Volvo Lastvagnar lyfter upp sin chef för Europadivisionen till vd-stolen.

Maersk koldioxidneutrala till 2050

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Nyhetsbrev

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Arkiv

Intervju
På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Jobb & Karriär
Full fart framåt för Märsta förenade

De ska erbjuda samma dag-leveranser i 36 svenska städer

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188