23948sdkhjf

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

I dag finns det två testanläggningar för elvägsteknik i Sverige, den ena utanför Arlanda och den andra utanför Sandviken. Tillsammans rör det sig om vägsträckor på några kilometer. Nu är det tänkt att tekniken ska testas i större skala för att utvärdera hela kedjan och prova olika affärsmodeller kring elvägar 

Därför har Trafikverket tagit fram en underlagsrapport för elvägspiloten. 

Läs också: Asfaltsåkeri testar flytande gas

– Sträckor som är intressanta att studera bör vara omkring 20–30 kilometer långa. De ska vara tungt trafikerade och kopplade till områden med stabila transportbehov, gärna med inslag av skytteltrafik, säger Kenneth Natanaelsson, som är Trafikverkets projektledare för elvägspiloten, till Trafikverkets hemsida. 

I rapporten har Trafikverket tittat närmare på vägsträckor i Blekinge, Gävleborg och Örebro. Ett antal stora bolag har anmält sitt intresse för att köra gods med elvägen och verket listar även möjliga transportföretag, elbolag och offentliga intressenter, samtidigt som man framhåller fördelar och nackdelar med olika sträckor. 

– Det är viktigt att förstå att rapporten inte innebär att Trafikverket tagit ställning till vilken sträcka som kan bli aktuell för en elvägspilot. Vi utreder och testar stegvis så att vi säkerställer att vi gör rätt saker, i rätt tid och levererar den önskade nyttan, säger Jan Pettersson, programchef för projekt Elvägar. 

Målet med pilotprojektet är att nå nivå 8 på den så kallade TRL-skalan, som bedömer hur mogen en teknologi kan anses vara. Nivå 8 är en godkänd lösning, redo att lanseras på marknaden och genomföras i stor skala. 

– Det är inte enbart tekniken som ska verifieras och demonstreras utan hela elvägssystemet med kringtjänster, betal- och accessystem med mera, säger Björn Hasselgren, som är projektledare för affärsmodeller och finansiering. 

I Blekinge pekar Trafikverket ut en vägsträcka mellan Karlshamns och Sölvesborgs hamnar, med avstickare till Södra cells anläggning och Volvo Cars i Olofström. Även Ikea i Älmhult skulle kunna ingå i ekvationen. 

I Gävleborg utkristalliserar sig ett huvudalternativ mellan Gävle hamn och Storvik där både ABB, Sandvik och Forsbacka bruk finns. Men i Gävleborg finns också goda möjligheter att bygga ut vägsystemet till Skutskär, Garpenberg, Hofors, Falun och Borlänge. 

Örebro i sin tur är en verklig logistiknod och här finns möjliga sträckor som Örebro-Hallsberg, Örebro-Lindesberg, Örebro-Karlskoga/Karlstad, Örebro-Arboga/Västerås. 

Nästa steg i arbetet med elvägsprojektet bör vara att gå mer in i detalj på transportbehoven i de tre områdena, samt att undersöka möjliga strukturer för konsortier som kan bygga infrastrukturen, enligt Trafikverket. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164