Nya spår ska stärka driftsäkerheten på Malmbanan
Arbetet är den andra etappen av spårbytesprojektet mellan Gällivare och Rotsi. Förra sommaren gjordes arbeten på sträckan mellan Gällivare och Håmojåkk. Nu är det alltså dags för sträckan Håmojåkk och Råtsi.
– Det här är ett arbete som är inplanerat sedan länge och det är av yttersta vikt för att vi ska ha en robust och driftsäker järnvägsanläggning. Spårbytet innebär att räls, slipers och makadam byts ut med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg, säger Urban Kauma, projektledare vid Trafikverket, i en kommentar.
Efter att spårbytet är klart kan den högsta tillåtna vikten för tågvagnar höjas till 30 ton.
Den största delen av arbetet kommer att pågå under kvällar och nätter.
– En del vägar som går över järnvägen kommer att stängas av under själva spårbytet. Informationsskyltar sätts upp innan avstängningen, säger Urban Kauma, i en kommentar.