23948sdkhjf

"Vi ska ha delarna på plats när de behövs"

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Många sneglar på Volvo Cars och deras reservdelsförsörjning. Bolagets Christina Bentzel Möller berättar om en logistik som sätter kunden i centrum.

Efter en ganska lång startsträcka har Volvo Cars etablerat ett system med lokala distributionscenter, som effektivt har kunnat korta ledtiderna i reservdelshanteringen. Nyckel till framgången ligger i ett tydligt kundperspektiv på logistiken och Transport och Logistik Idag träffade företagets senior director parts supply and logistics, Christina Bentzel Möller, för att höra berättelsen om hur de skapade sin reservdelsförsörjning.

 Jag brukar säga att man oftast har fokus på vilken tillgänglighet man har i de egna lagren, och den brukar ligga runt 95 eller kanske 97 procent på automotivesidan. Sedan arbetar alla med ständiga förbättringar. Då kanske man ställer sig frågan: Ska vi våga sikta på 97,5 eller ska vi säga 97,4 procent till nästa år? säger hon. 

En sådan förbättring kan kräva hårt arbete när marginalerna är små. Men när Volvo Cars i stället ställde sig frågan om vad som spelar roll för kunderna, det vill säga de som lämnar in sin bil till verkstaden, hamnade fokus i stället på återförsäljarna. 

– När vi gick ut och gjorde studier hos återförsäljare och tittade på alla de samtal som kommer in, alla akuta behov, alla försäljningar till småverkstäder, alla tilläggsjobb som kommer på en bil för att man inte förplanerat – då ser vi att de har inte mer än 65 procents tillgänglighet. En riktigt duktig återförsäljare kanske har 70 procent, även om de flesta tror att de har en tillgänglighet över 90 procent. 

Läs också: Årets logistiklösning prisas i november

 Sedan funderade vi. Vilket är viktigast? Att vi kommer till 97,4 eller att återförsäljarna går från 65 till 90 procent? 

Det finns vissa siffror som understryker behovet av en ny logistik för reservdelar ut till verkstäderna. En genomsnittlig återförsäljare har kanske 2 000 artiklar i sitt lager. Samtidigt tillkommer 10 000 nya artikelnummer i Volvos sortiment varje år. En Volvohandlare förväntas ju kunna serva allt ifrån de äldsta modellerna, till en tio år gammal V50, till både nyare och äldre modeller av XC90. 

Lösningen fick bli ett nytt sätt att arbeta, både för Volvo Cars själva och för återförsäljarna. 

– Vi kom fram till att vi sätter ett lager i mitten av en grupp återförsäljare. Och i stället för att partschefen på plats ska plocka ihop delarna, så gör vi det. Om vi har ett lager till alla de återförsäljarna kan vi kanske hålla 18 000 artikelnummer. Då får återförsäljarna lära sig att förplanera och beställa och om någon del inte finns inne, så skickar vi efter den från centrallagret som har 80 000 delar.  

Resultatet blir att på morgonen när Volvoägaren ska lämna in sin bil, ligger ett färdigt paket med alla delar färdigt på verkstaden. Det är smidigt för serviceteknikern och det sparar tid åt alla. Kunden kan vänta i verkstaden eller hämta ut sin bil på kvällen i de allra flesta fall. 

– Dessutom, om något skulle bli fel, säg att kunden har sagt att det är vänster backspegelkåpa som är trasig men det är höger, ja då har vi en eller två dagleveranser från det lokala distributionscentret, säger Christina Bentzel Möller. 

På det här sättet ligger en återförsäljare med bra planering och dagleveranser på över 90 procents tillgänglighet. Processen är resultatet av att man analyserat var i värdekedjan man kunde tillföra värde och hur man kan göra det på bästa sätt. Vad är det kunden vill ha, vad gör kundens upplevelse bäst? 

På Volvo Cars började man diskutera det här konceptet redan i slutet på 90-talet. I början på 00-talet inleddes arbetet och de senaste 7-8 åren har det tagit ordentlig fart, enligt Christina Bentzel Möller. Nu säljer konceptet mer eller mindre in sig självt till återförsäljarna och finns i stort sett i hela västra Europa.  

Men det krävs en del av återförsäljarna. Den som varit chef för återförsäljarens lager får räkna med en stor förändring av sin roll. Och om inte planeringen och beställningarna fungerar bryts hela kedjan. Det här är något som generellt fungerar bra i Sverige, men kan vara knepigare i länder som Spanien, Kina eller USA, där kunderna är vana att svänga in till verkstaden utan att beställa tid. 

I Sverige har Volvo Cars lokala distributionscenter i Göteborg, Örebro, Stockholm, Jönköping och Malmö. I exempelvis Tyskland har man åtta lager, totalt har man satt upp 54 lager i världen.  

– Man kan undra varför vi har åtta lager i Tyskland, som inte är en så stor marknad egentligen, men allt handlar om att korta ledtiderna, att ha delarna på plats när de faktiskt behövs. Vi utökar antalet lager i USA också. 

Vad som ska finnas i lagren planeras från Göteborg via ett globalt it-system där man kan se vad som säljs och göra andra prognoser för vad som kommer att behövas. Det stora centrallagret finns i Torslanda. 

– Här i Göteborg ligger vårt "centre of the universe". Men nu ökar komplexiteten eftersom vi fått ett centrallager i Kina och kommer att bygga upp ett i USA. Där har vi bilar som inte produceras någon annanstans. 

Så, samtidigt som tillgången till reservdelar via Volvo Cars logistikkoncept ökar, kan återförsäljarnas egna lager minska. När Volvo står för upp emot 70 procent av packningsjobbet finns det ingen anledning att de inte ska fylla på återförsäljarnas lager också, vilket oftast innebär att det lokala lagret kan minskas med 75 procent. Men i kundens värld blir varje servicetillfälle snabbare och enklare än någonsin förut.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Plogbilschaufför stoppade rattfyllo – blir årets trafikhjälte

Enklare tullhantering i hamnen

Hallands hamnar får effektivare tullhantering med automatiserade processer.

Peab bygger logistikpark för 734 miljoner

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Säkrare leveranser med digitala lås

Digitala lås på containrar gör leveranserna mer flexibla, och minskar springet på arbetsplatserna.

Catena bygger åt Seafrigo

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Arkiv

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Veckans konkurser

Sista kilometern går på batteri

Debatt
Logistikpark till varje pris?

APM växer när Europas hamnar tappar

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Möbeljätten satsar på eget lager

Rederi varslar 450 ombordanställda

Jobb & Karriär
Hon får chefstjänst hos Logistic contractor

Logicenters utökar i Norge

Logicenters satsar vidare i norska Vestby genom nytt strategiskt markköp.

Polfärskt flyttar in hos SLP

Prestigeorder till Scania

Levererar 75 batterilastbilar till norska Asko.

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Jobb & Karriär
Erfaren Boozt-profil blir mässrådgivare

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.172