23948sdkhjf

Tydligare och flexiblare regler för transporternas konkurrenskraft

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transportstyrelsens lagtolkningar drabbar svensk konkurrenskraft, skriver Göran Arkler, vice vd och branschchef för Transportindustriförbundet.

Samtidigt som förarbristen får transportföretagen att gå på knäna och tacka nej till uppdrag, skapar oviss lagstiftning förvirring och försvårar för branschen. Det handlar om att Transportstyrelsen har fått fria händer att tolka lagen om cabotagetransporter och kombinerade transporter. Något som riskerar att drabba den svenska konkurrenskraften hos godstransporterna på väg.

Transportindustriförbundet vill nu därför se tydligare och mera flexibla regler för cabotagetransporter och kombinerade transporter. I dag är regelverket oklart och upplagt för ibland godtyckliga tolkningar, vilket gör det oerhört svårt att veta vad som gäller. Dessutom tolkar och tillämpar Transportstyrelsen och Polisen dessa regler helt olika från gång till annan. Det skapar ovisshet och en ohållbar situation för alla berörda parter samtidigt som det försämrar transporternas effektivitet. Med sämre effektivitet ökar tyvärr även miljöpåverkan.

Våra medlemsföretag vittnar om en opåkallad och ogrundad skärpt tillämpning av cabotagelagen. Det handlar till exempel om att Transportstyrelsen är alldeles för restriktiv när det gäller att tillåta fler på- och avlastningar samt antalet varuägare inom ramen för en cabotagetransport. Det är till exempel svårt att förstå varför en varuägare ska vara en och samma för hela godspartiet?

Nuvarande praxis innebär ökade utsläpp. Att bara kunna köra för samma varuägare innebär att grupperade transporter inte blir möjliga och att transporternas kapacitet blir dåligt nyttjad. Detta ger försämrad transportekonomi och sämre hållbarhet det vill säga ökade utsläpp per transporterat gods. Kapacitetsutnyttjandet försämras ytterligare av bristfällig information som skapar osäkerhet i svenska transportverksamheter och även hos utländska åkare.

Därför önskar Transportindustriförbundet se en återgång till tidigare gällande praxis som gjorde det möjligt för en och samma transport att ta emot uppdrag av flera varuägare. Det är givetvis bra och viktigt att cabotagetransporterna kontrolleras men detta bör kunna göras trots grupperade transporter. Och lika angeläget är att information om gällande praxis sprids på lämpligt sätt.

En annan viktig fråga handlar om sanktionsavgifterna. Besluten om sanktionsavgifter tas i dag ute i fält av polis och tulltjänstemän. I regel kan de inte omprövas innan dess att förskottet på sanktionsavgiften ska vara betald.  Det innebär att en avgift på 40 000 kronor ska vara betald inom 24 timmar. En stor summa för ett åkeri att betala på kort varsel och utan möjlighet att ompröva. En bättre lösning skulle vara att låta Transportstyrelsen få dessa ärenden på sitt bord för snabbare hantering. Det skulle leda till ett mer överskådligt och rättssäkert övervaknings- och sanktionssystem.

Ytterligare ett problem som ställer till det för godstransporterna på vägarna handlar om begränsningen för tillåten landsvägssträcka mellan lastnings- respektive lossningsplats och järnvägsförbindelser. Regeln innebär att transporter har tvingats bryta en planerad resa för att åka till en terminal som ursprungligen inte var avsedd trots att den tänkta terminalen har den teknik som efterfrågas.

Detta betyder att konkurrenskraften hos intermodala transportlösningar – det vill säga kombinerade transporter – riskerar att försämras eller till och med i vissa fall upphöra helt. Istället föreslås att närmaste lämpliga järnvägsstation ska bedömas efter andra kriterier än dagens, som att stationen även ska vara lämpad för det aktuella godset. Om Transportstyrelsen kan se över dessa regler som vi behöver klarhet i, skulle branschens villkor förbättras avsevärt. Tydligare, mera flexibla, klara, korrekta och anpassade regler har alla att vinna på.

Det är viktigt att vi kan behålla vår svenska konkurrenskraft och att vägtransporternas kapacitet kan utnyttjas effektivt, inte minst för att minska miljöpåverkan. Och eftersom branschen redan har det tufft med att anställa förare, krävs goda villkor för att branschen ska kunna växa schysst och hållbart och slippa tacka nej till uppdrag.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart med medlare i hamnkonflikten

Jobb & Karriär
De startar Sveriges nya transport management-bolag

Värvar vd från Aditro.

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Sämre punktlighet för godstågen

När Trafikverket presenterar punktligheten för tågen under 2018 ser godstrafiken en stark försämring för 2018.

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Nyhetsbrev

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Arkiv

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116