23948sdkhjf

Tydligare och flexiblare regler för transporternas konkurrenskraft

Transportstyrelsens lagtolkningar drabbar svensk konkurrenskraft, skriver Göran Arkler, vice vd och branschchef för Transportindustriförbundet.

Samtidigt som förarbristen får transportföretagen att gå på knäna och tacka nej till uppdrag, skapar oviss lagstiftning förvirring och försvårar för branschen. Det handlar om att Transportstyrelsen har fått fria händer att tolka lagen om cabotagetransporter och kombinerade transporter. Något som riskerar att drabba den svenska konkurrenskraften hos godstransporterna på väg.

Transportindustriförbundet vill nu därför se tydligare och mera flexibla regler för cabotagetransporter och kombinerade transporter. I dag är regelverket oklart och upplagt för ibland godtyckliga tolkningar, vilket gör det oerhört svårt att veta vad som gäller. Dessutom tolkar och tillämpar Transportstyrelsen och Polisen dessa regler helt olika från gång till annan. Det skapar ovisshet och en ohållbar situation för alla berörda parter samtidigt som det försämrar transporternas effektivitet. Med sämre effektivitet ökar tyvärr även miljöpåverkan.

Våra medlemsföretag vittnar om en opåkallad och ogrundad skärpt tillämpning av cabotagelagen. Det handlar till exempel om att Transportstyrelsen är alldeles för restriktiv när det gäller att tillåta fler på- och avlastningar samt antalet varuägare inom ramen för en cabotagetransport. Det är till exempel svårt att förstå varför en varuägare ska vara en och samma för hela godspartiet?

Nuvarande praxis innebär ökade utsläpp. Att bara kunna köra för samma varuägare innebär att grupperade transporter inte blir möjliga och att transporternas kapacitet blir dåligt nyttjad. Detta ger försämrad transportekonomi och sämre hållbarhet det vill säga ökade utsläpp per transporterat gods. Kapacitetsutnyttjandet försämras ytterligare av bristfällig information som skapar osäkerhet i svenska transportverksamheter och även hos utländska åkare.

Därför önskar Transportindustriförbundet se en återgång till tidigare gällande praxis som gjorde det möjligt för en och samma transport att ta emot uppdrag av flera varuägare. Det är givetvis bra och viktigt att cabotagetransporterna kontrolleras men detta bör kunna göras trots grupperade transporter. Och lika angeläget är att information om gällande praxis sprids på lämpligt sätt.

En annan viktig fråga handlar om sanktionsavgifterna. Besluten om sanktionsavgifter tas i dag ute i fält av polis och tulltjänstemän. I regel kan de inte omprövas innan dess att förskottet på sanktionsavgiften ska vara betald.  Det innebär att en avgift på 40 000 kronor ska vara betald inom 24 timmar. En stor summa för ett åkeri att betala på kort varsel och utan möjlighet att ompröva. En bättre lösning skulle vara att låta Transportstyrelsen få dessa ärenden på sitt bord för snabbare hantering. Det skulle leda till ett mer överskådligt och rättssäkert övervaknings- och sanktionssystem.

Ytterligare ett problem som ställer till det för godstransporterna på vägarna handlar om begränsningen för tillåten landsvägssträcka mellan lastnings- respektive lossningsplats och järnvägsförbindelser. Regeln innebär att transporter har tvingats bryta en planerad resa för att åka till en terminal som ursprungligen inte var avsedd trots att den tänkta terminalen har den teknik som efterfrågas.

Detta betyder att konkurrenskraften hos intermodala transportlösningar – det vill säga kombinerade transporter – riskerar att försämras eller till och med i vissa fall upphöra helt. Istället föreslås att närmaste lämpliga järnvägsstation ska bedömas efter andra kriterier än dagens, som att stationen även ska vara lämpad för det aktuella godset. Om Transportstyrelsen kan se över dessa regler som vi behöver klarhet i, skulle branschens villkor förbättras avsevärt. Tydligare, mera flexibla, klara, korrekta och anpassade regler har alla att vinna på.

Det är viktigt att vi kan behålla vår svenska konkurrenskraft och att vägtransporternas kapacitet kan utnyttjas effektivt, inte minst för att minska miljöpåverkan. Och eftersom branschen redan har det tufft med att anställa förare, krävs goda villkor för att branschen ska kunna växa schysst och hållbart och slippa tacka nej till uppdrag.

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.156