Tydligare och flexiblare regler för transporternas konkurrenskraft

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transportstyrelsens lagtolkningar drabbar svensk konkurrenskraft, skriver Göran Arkler, vice vd och branschchef för Transportindustriförbundet.

Samtidigt som förarbristen får transportföretagen att gå på knäna och tacka nej till uppdrag, skapar oviss lagstiftning förvirring och försvårar för branschen. Det handlar om att Transportstyrelsen har fått fria händer att tolka lagen om cabotagetransporter och kombinerade transporter. Något som riskerar att drabba den svenska konkurrenskraften hos godstransporterna på väg.

Transportindustriförbundet vill nu därför se tydligare och mera flexibla regler för cabotagetransporter och kombinerade transporter. I dag är regelverket oklart och upplagt för ibland godtyckliga tolkningar, vilket gör det oerhört svårt att veta vad som gäller. Dessutom tolkar och tillämpar Transportstyrelsen och Polisen dessa regler helt olika från gång till annan. Det skapar ovisshet och en ohållbar situation för alla berörda parter samtidigt som det försämrar transporternas effektivitet. Med sämre effektivitet ökar tyvärr även miljöpåverkan.

Våra medlemsföretag vittnar om en opåkallad och ogrundad skärpt tillämpning av cabotagelagen. Det handlar till exempel om att Transportstyrelsen är alldeles för restriktiv när det gäller att tillåta fler på- och avlastningar samt antalet varuägare inom ramen för en cabotagetransport. Det är till exempel svårt att förstå varför en varuägare ska vara en och samma för hela godspartiet?

Nuvarande praxis innebär ökade utsläpp. Att bara kunna köra för samma varuägare innebär att grupperade transporter inte blir möjliga och att transporternas kapacitet blir dåligt nyttjad. Detta ger försämrad transportekonomi och sämre hållbarhet det vill säga ökade utsläpp per transporterat gods. Kapacitetsutnyttjandet försämras ytterligare av bristfällig information som skapar osäkerhet i svenska transportverksamheter och även hos utländska åkare.

Därför önskar Transportindustriförbundet se en återgång till tidigare gällande praxis som gjorde det möjligt för en och samma transport att ta emot uppdrag av flera varuägare. Det är givetvis bra och viktigt att cabotagetransporterna kontrolleras men detta bör kunna göras trots grupperade transporter. Och lika angeläget är att information om gällande praxis sprids på lämpligt sätt.

En annan viktig fråga handlar om sanktionsavgifterna. Besluten om sanktionsavgifter tas i dag ute i fält av polis och tulltjänstemän. I regel kan de inte omprövas innan dess att förskottet på sanktionsavgiften ska vara betald.  Det innebär att en avgift på 40 000 kronor ska vara betald inom 24 timmar. En stor summa för ett åkeri att betala på kort varsel och utan möjlighet att ompröva. En bättre lösning skulle vara att låta Transportstyrelsen få dessa ärenden på sitt bord för snabbare hantering. Det skulle leda till ett mer överskådligt och rättssäkert övervaknings- och sanktionssystem.

Ytterligare ett problem som ställer till det för godstransporterna på vägarna handlar om begränsningen för tillåten landsvägssträcka mellan lastnings- respektive lossningsplats och järnvägsförbindelser. Regeln innebär att transporter har tvingats bryta en planerad resa för att åka till en terminal som ursprungligen inte var avsedd trots att den tänkta terminalen har den teknik som efterfrågas.

Detta betyder att konkurrenskraften hos intermodala transportlösningar – det vill säga kombinerade transporter – riskerar att försämras eller till och med i vissa fall upphöra helt. Istället föreslås att närmaste lämpliga järnvägsstation ska bedömas efter andra kriterier än dagens, som att stationen även ska vara lämpad för det aktuella godset. Om Transportstyrelsen kan se över dessa regler som vi behöver klarhet i, skulle branschens villkor förbättras avsevärt. Tydligare, mera flexibla, klara, korrekta och anpassade regler har alla att vinna på.

Det är viktigt att vi kan behålla vår svenska konkurrenskraft och att vägtransporternas kapacitet kan utnyttjas effektivt, inte minst för att minska miljöpåverkan. Och eftersom branschen redan har det tufft med att anställa förare, krävs goda villkor för att branschen ska kunna växa schysst och hållbart och slippa tacka nej till uppdrag.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Jobb & Karriär
Onepartnergroup förstärker ledningen

Ny tjänst ska stärka bolagets lokala närvaro ytterligare.

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Jobb & Karriär
MTD får ny ordförande

Johan Lundin tar över klubban efter Jan Persson.

Branschen tror på ökad sysselsättning

Lyko bygger nytt centrallager

Logistic contractor ska bygga åt Lyko som satsar på högautomatisering.

Nyhetsbrev

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Arkiv

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Scania i samarbete med Handelshögskolan

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

MAN satsar på el för stadsbuden

Gasum bygger 50 tankstationer

Widrikssons testar kinesisk elbil

Åkeriet ska leverera Ikeamöbler med sin första eltransportbil.

Jobb & Karriär
Efter två decennier – ny styrelseordförande i Hogia

Jan Rudberg drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson tar över.

TRP tar nästa kliv in på svenska marknaden

Postnord missade leveransen av förtidsröster

Förhandsrösterna brukar anlända till vallokalerna på valdagsmorgonen. Nu fick vissa vänta ända till eftermiddagen.

Mercedes kastar backspeglarna

Nya Mercedes-Benz Actros är här. Bättre luftmotstånd och semisjälvkörande funktioner är två av nyheterna.

Ny containerpendel från Karlshamn

Nu kommer fler möjligheter att köra gods med tåg mellan Blekinge och Göteborg.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185