23948sdkhjf

Tydligare och flexiblare regler för transporternas konkurrenskraft

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transportstyrelsens lagtolkningar drabbar svensk konkurrenskraft, skriver Göran Arkler, vice vd och branschchef för Transportindustriförbundet.

Samtidigt som förarbristen får transportföretagen att gå på knäna och tacka nej till uppdrag, skapar oviss lagstiftning förvirring och försvårar för branschen. Det handlar om att Transportstyrelsen har fått fria händer att tolka lagen om cabotagetransporter och kombinerade transporter. Något som riskerar att drabba den svenska konkurrenskraften hos godstransporterna på väg.

Transportindustriförbundet vill nu därför se tydligare och mera flexibla regler för cabotagetransporter och kombinerade transporter. I dag är regelverket oklart och upplagt för ibland godtyckliga tolkningar, vilket gör det oerhört svårt att veta vad som gäller. Dessutom tolkar och tillämpar Transportstyrelsen och Polisen dessa regler helt olika från gång till annan. Det skapar ovisshet och en ohållbar situation för alla berörda parter samtidigt som det försämrar transporternas effektivitet. Med sämre effektivitet ökar tyvärr även miljöpåverkan.

Våra medlemsföretag vittnar om en opåkallad och ogrundad skärpt tillämpning av cabotagelagen. Det handlar till exempel om att Transportstyrelsen är alldeles för restriktiv när det gäller att tillåta fler på- och avlastningar samt antalet varuägare inom ramen för en cabotagetransport. Det är till exempel svårt att förstå varför en varuägare ska vara en och samma för hela godspartiet?

Nuvarande praxis innebär ökade utsläpp. Att bara kunna köra för samma varuägare innebär att grupperade transporter inte blir möjliga och att transporternas kapacitet blir dåligt nyttjad. Detta ger försämrad transportekonomi och sämre hållbarhet det vill säga ökade utsläpp per transporterat gods. Kapacitetsutnyttjandet försämras ytterligare av bristfällig information som skapar osäkerhet i svenska transportverksamheter och även hos utländska åkare.

Därför önskar Transportindustriförbundet se en återgång till tidigare gällande praxis som gjorde det möjligt för en och samma transport att ta emot uppdrag av flera varuägare. Det är givetvis bra och viktigt att cabotagetransporterna kontrolleras men detta bör kunna göras trots grupperade transporter. Och lika angeläget är att information om gällande praxis sprids på lämpligt sätt.

En annan viktig fråga handlar om sanktionsavgifterna. Besluten om sanktionsavgifter tas i dag ute i fält av polis och tulltjänstemän. I regel kan de inte omprövas innan dess att förskottet på sanktionsavgiften ska vara betald.  Det innebär att en avgift på 40 000 kronor ska vara betald inom 24 timmar. En stor summa för ett åkeri att betala på kort varsel och utan möjlighet att ompröva. En bättre lösning skulle vara att låta Transportstyrelsen få dessa ärenden på sitt bord för snabbare hantering. Det skulle leda till ett mer överskådligt och rättssäkert övervaknings- och sanktionssystem.

Ytterligare ett problem som ställer till det för godstransporterna på vägarna handlar om begränsningen för tillåten landsvägssträcka mellan lastnings- respektive lossningsplats och järnvägsförbindelser. Regeln innebär att transporter har tvingats bryta en planerad resa för att åka till en terminal som ursprungligen inte var avsedd trots att den tänkta terminalen har den teknik som efterfrågas.

Detta betyder att konkurrenskraften hos intermodala transportlösningar – det vill säga kombinerade transporter – riskerar att försämras eller till och med i vissa fall upphöra helt. Istället föreslås att närmaste lämpliga järnvägsstation ska bedömas efter andra kriterier än dagens, som att stationen även ska vara lämpad för det aktuella godset. Om Transportstyrelsen kan se över dessa regler som vi behöver klarhet i, skulle branschens villkor förbättras avsevärt. Tydligare, mera flexibla, klara, korrekta och anpassade regler har alla att vinna på.

Det är viktigt att vi kan behålla vår svenska konkurrenskraft och att vägtransporternas kapacitet kan utnyttjas effektivt, inte minst för att minska miljöpåverkan. Och eftersom branschen redan har det tufft med att anställa förare, krävs goda villkor för att branschen ska kunna växa schysst och hållbart och slippa tacka nej till uppdrag.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Svenskt flygs ordförande avgår

Hänvisar till nya uppdrag i sitt arbete som kommunalråd.

Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

Ökad omsättning och jättevinst, trots kostnader för att anpassa produktionen efter nya lastbilsprogrammet.

Mercedes eldrivna transportbil är här

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Nyhetsbrev

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Arkiv

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Se alla Företagens egna nyheter

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.189