23948sdkhjf

Tydligare och flexiblare regler för transporternas konkurrenskraft

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transportstyrelsens lagtolkningar drabbar svensk konkurrenskraft, skriver Göran Arkler, vice vd och branschchef för Transportindustriförbundet.

Samtidigt som förarbristen får transportföretagen att gå på knäna och tacka nej till uppdrag, skapar oviss lagstiftning förvirring och försvårar för branschen. Det handlar om att Transportstyrelsen har fått fria händer att tolka lagen om cabotagetransporter och kombinerade transporter. Något som riskerar att drabba den svenska konkurrenskraften hos godstransporterna på väg.

Transportindustriförbundet vill nu därför se tydligare och mera flexibla regler för cabotagetransporter och kombinerade transporter. I dag är regelverket oklart och upplagt för ibland godtyckliga tolkningar, vilket gör det oerhört svårt att veta vad som gäller. Dessutom tolkar och tillämpar Transportstyrelsen och Polisen dessa regler helt olika från gång till annan. Det skapar ovisshet och en ohållbar situation för alla berörda parter samtidigt som det försämrar transporternas effektivitet. Med sämre effektivitet ökar tyvärr även miljöpåverkan.

Våra medlemsföretag vittnar om en opåkallad och ogrundad skärpt tillämpning av cabotagelagen. Det handlar till exempel om att Transportstyrelsen är alldeles för restriktiv när det gäller att tillåta fler på- och avlastningar samt antalet varuägare inom ramen för en cabotagetransport. Det är till exempel svårt att förstå varför en varuägare ska vara en och samma för hela godspartiet?

Nuvarande praxis innebär ökade utsläpp. Att bara kunna köra för samma varuägare innebär att grupperade transporter inte blir möjliga och att transporternas kapacitet blir dåligt nyttjad. Detta ger försämrad transportekonomi och sämre hållbarhet det vill säga ökade utsläpp per transporterat gods. Kapacitetsutnyttjandet försämras ytterligare av bristfällig information som skapar osäkerhet i svenska transportverksamheter och även hos utländska åkare.

Därför önskar Transportindustriförbundet se en återgång till tidigare gällande praxis som gjorde det möjligt för en och samma transport att ta emot uppdrag av flera varuägare. Det är givetvis bra och viktigt att cabotagetransporterna kontrolleras men detta bör kunna göras trots grupperade transporter. Och lika angeläget är att information om gällande praxis sprids på lämpligt sätt.

En annan viktig fråga handlar om sanktionsavgifterna. Besluten om sanktionsavgifter tas i dag ute i fält av polis och tulltjänstemän. I regel kan de inte omprövas innan dess att förskottet på sanktionsavgiften ska vara betald.  Det innebär att en avgift på 40 000 kronor ska vara betald inom 24 timmar. En stor summa för ett åkeri att betala på kort varsel och utan möjlighet att ompröva. En bättre lösning skulle vara att låta Transportstyrelsen få dessa ärenden på sitt bord för snabbare hantering. Det skulle leda till ett mer överskådligt och rättssäkert övervaknings- och sanktionssystem.

Ytterligare ett problem som ställer till det för godstransporterna på vägarna handlar om begränsningen för tillåten landsvägssträcka mellan lastnings- respektive lossningsplats och järnvägsförbindelser. Regeln innebär att transporter har tvingats bryta en planerad resa för att åka till en terminal som ursprungligen inte var avsedd trots att den tänkta terminalen har den teknik som efterfrågas.

Detta betyder att konkurrenskraften hos intermodala transportlösningar – det vill säga kombinerade transporter – riskerar att försämras eller till och med i vissa fall upphöra helt. Istället föreslås att närmaste lämpliga järnvägsstation ska bedömas efter andra kriterier än dagens, som att stationen även ska vara lämpad för det aktuella godset. Om Transportstyrelsen kan se över dessa regler som vi behöver klarhet i, skulle branschens villkor förbättras avsevärt. Tydligare, mera flexibla, klara, korrekta och anpassade regler har alla att vinna på.

Det är viktigt att vi kan behålla vår svenska konkurrenskraft och att vägtransporternas kapacitet kan utnyttjas effektivt, inte minst för att minska miljöpåverkan. Och eftersom branschen redan har det tufft med att anställa förare, krävs goda villkor för att branschen ska kunna växa schysst och hållbart och slippa tacka nej till uppdrag.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varner fördubblar sin Autostore i Vänersborg 

Swisslog bygger lösning med 116 000 lådor och över 200 robotar.

Jobb & Karriär
Transportföretagen får samhällspolitisk avdelning

Värvar chef från Svensk handel.

Toyota lanserar solenergi

Så ska lagerarbetet bli en lek

Med gamification gör Aditro lagerarbetet till ett datorspel, något som ska gynna både arbetsgivare och lagerarbetare.

H&M testar biobränsle med Maersk

Plus

Intervju
Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Nyhetsbrev

Träffa Airmees vd Julian Lee på Retaildagen

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen på Epicenter i Stockholm. Temat för dagen är kundupplevelsen.

Arkiv

”Behåll dispenserna för BK4”

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Catena bygger ut åt Speed

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Köpings hamn bygger ut

Lidl Halmstad blir första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar redan nästa år.

Scanias vision: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.154