23948sdkhjf

Älskade stad flyttar till Malmö

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Samlastningsprojektet Älskade stad i Stockholm har blivit en succé och nu tar man konceptet vidare till Malmö. Ragn-Sells Erik Wastesson berättar om de nya planerna.

Ragn-Sells, Vasakronan och Bring har tillsammans med Stockholms stad, under ett och ett halvt år drivit projektet Älskade stad, som samlastar varutransporter i Stockholm city och kör ut dem med elbil. Samtidigt hämtar man upp företagens återvinningsmaterial och samlar det i samlastningscentralen.

Nu är man redo att ta sig an nästa stad.

Läs också: Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

– Vi tar helt enkelt konceptet och de samarbetspartners som vi arbetat in i Stockholm och flyttar över det till Malmö. Skillnaden är bara att Stockholms stad byts ut mot Malmö stad, säger Erik Wastesson, affärsområdeschef för serviceentreprenad på Ragn-Sells Sverige.

I Malmö kommer man att ha sin bas i gallerian Triangeln, som Vasakronan äger. Upptagningsområdet blir de mest centrala delarna av staden.

– Malmö är en fantastisk stad att jobba med om man ser till gatunätet och att det är väl förberett för cyklar och gångtrafik. Det är mycket enklare än i Stockholm, Säger Erik Wastesson.

Bara under 2017 hade Ragn-Sells 7 000 hämtningar av återvinningsmaterial i det som blir Älskade stads område i Malmö. De ersätts nu med fossilfria transporter.

– Vi siktar också på att använda nya fordon. Det är vår välbeprövade Lindetruck som dragfordon och en helt ny kärra som sänker sig ner och bara får 15 centimeters insteg, med möjlighet till marklossning. Dessutom får vi sidolossning och kan ta ut godset rakt ut på trottoaren.

De nya ekipagen provkörs just nu i Stockholm och man planerar att börja använda dem direkt när Älskade stad drar igång i Malmö i september. Dessutom kommer man att börja köra med en fyrhjulig lastcykel både i Stockholm och Malmö, för lite mindre skrymmande flöden.

Enligt Erik Wastesson har en expansion funnits med i tankarna genom hela projektet. Förutom med Malmö jobbar man med Göteborg och Uppsala, och det finns även lösa planer på flera städer. Storleksmässigt måste det inte vara en storstad man kör i.

– Nej, bara inom tullarna i Stockholm skulle vi kunna ha sex, sju centraler utan problem, säger Erik Wastesson.

Han är inte orolig för att det inte ska fungera. I framtiden tror han också att bättre samordnade digitala system kommer att skapa ännu bättre möjligheter för den här typen av verksamhet.

– Just i Malmö tror jag också att vi kan få ett större genomslag, för det känns faktiskt som om butiker och näringsidkare är mer engagerade där än i Stockholm i dag.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Arkiv

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Postnord: ”Volymer vi aldrig har sett förr”

Paketrekord – men Postnord håller stånd.

Jobb & Karriär
Vd:n lämnar Göteborgs hamn

Magnus Kårestedt lämnar över till nya krafter.

Castellum bygger nytt i Brunna

Siktar mot storskalig logistikverksamhet i Stockholm Väst.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.369