Älskade stad flyttar till Malmö

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Samlastningsprojektet Älskade stad i Stockholm har blivit en succé och nu tar man konceptet vidare till Malmö. Ragn-Sells Erik Wastesson berättar om de nya planerna.

Ragn-Sells, Vasakronan och Bring har tillsammans med Stockholms stad, under ett och ett halvt år drivit projektet Älskade stad, som samlastar varutransporter i Stockholm city och kör ut dem med elbil. Samtidigt hämtar man upp företagens återvinningsmaterial och samlar det i samlastningscentralen.

Nu är man redo att ta sig an nästa stad.

Läs också: Lastbilstrafiken över Öresundsbron ökar

– Vi tar helt enkelt konceptet och de samarbetspartners som vi arbetat in i Stockholm och flyttar över det till Malmö. Skillnaden är bara att Stockholms stad byts ut mot Malmö stad, säger Erik Wastesson, affärsområdeschef för serviceentreprenad på Ragn-Sells Sverige.

I Malmö kommer man att ha sin bas i gallerian Triangeln, som Vasakronan äger. Upptagningsområdet blir de mest centrala delarna av staden.

– Malmö är en fantastisk stad att jobba med om man ser till gatunätet och att det är väl förberett för cyklar och gångtrafik. Det är mycket enklare än i Stockholm, Säger Erik Wastesson.

Bara under 2017 hade Ragn-Sells 7 000 hämtningar av återvinningsmaterial i det som blir Älskade stads område i Malmö. De ersätts nu med fossilfria transporter.

– Vi siktar också på att använda nya fordon. Det är vår välbeprövade Lindetruck som dragfordon och en helt ny kärra som sänker sig ner och bara får 15 centimeters insteg, med möjlighet till marklossning. Dessutom får vi sidolossning och kan ta ut godset rakt ut på trottoaren.

De nya ekipagen provkörs just nu i Stockholm och man planerar att börja använda dem direkt när Älskade stad drar igång i Malmö i september. Dessutom kommer man att börja köra med en fyrhjulig lastcykel både i Stockholm och Malmö, för lite mindre skrymmande flöden.

Enligt Erik Wastesson har en expansion funnits med i tankarna genom hela projektet. Förutom med Malmö jobbar man med Göteborg och Uppsala, och det finns även lösa planer på flera städer. Storleksmässigt måste det inte vara en storstad man kör i.

– Nej, bara inom tullarna i Stockholm skulle vi kunna ha sex, sju centraler utan problem, säger Erik Wastesson.

Han är inte orolig för att det inte ska fungera. I framtiden tror han också att bättre samordnade digitala system kommer att skapa ännu bättre möjligheter för den här typen av verksamhet.

– Just i Malmö tror jag också att vi kan få ett större genomslag, för det känns faktiskt som om butiker och näringsidkare är mer engagerade där än i Stockholm i dag.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Logistic contractor bygger för Ebrex och Ford

Lastbilstrafiken över Öresundsbron ökar

Frakttrafiken ökade med 3,6 procent under första halvåret 2018.

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Nyhetsbrev

Klart med Postnords nya ordförande

Arkiv

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Snart invigs Osby industripark

Osby satsar stort med direktanslutning till stambanan och nytt terminalområde.

Jobb & Karriär
Ny operativ chef i Södertälje hamn

Patrik Rotkvist ska se till att man behåller konkurrenskraften.

Hemfosa köper logistikfastigheter för 3,6 miljarder

Fyller på innehavet i nystartade Nyfosa inför en uppdelning av koncernen.

Ica har stora planer för Upplands-Bro

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Softlogs satsar på Sverige 

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125