23948sdkhjf

"Vi hoppas på den yngre generationen" 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transportnet har pratat med Annika Brandin, projektledare för Elmia lastbil, om höjdpunkterna på årets mässa, som går av stapeln i slutet av augusti.

Hur har förberedelserna sett ut inför Elmia lastbil?  

Det här är bara min andra lastbilsmässa, och jag tycker det har flutit på väldigt bra. Jag känner mig trygg och mycket förväntansfull nu när det närmar sig.   

Är det något som är nytt jämfört med tidigare mässor?  

Det vi lagt mycket fokus på är att göra oss mer tillgängliga för den yngre tillkommande publiken så att de hittar till mässan som är så intressant och viktig att besöka för att bli uppdaterad om branschens utveckling. Vi vet ju alla att den här näringen behöver många nya kollegor och vi har försökt hitta kanaler och ett tilltal som passar en bredare målgrupp. Vi når många, inte minst via sociala medier och nu återstår det att se om de också kommer till mässan. 

Läs också: Gordon värvar från Axfood

Vi har också funnit fem stycken härliga ambassadörer, som utgör de ansikten som våra besökare kan identifiera sig med, och de är väldigt viktiga för oss. Det är en ung tjej, en kille med utländsk bakgrund som hittade sin framtid och bra jobb i Sverige, en mekaniker, en åkeriägare och en student.  

Vad utmärker årets mässa?  

Tittar vi på utställarna så håller den internationella bredden i sig. Man vill verkligen närvara på den skandinaviska marknaden. Det blir också mycket politisk debatt, eftersom riksdagsvalet avgörs bara ett par veckor senare. Tomas Eneroth, infrastrukturministern, kommer och han ska inte bara inviga mässan utan väljer att spendera en hel dag här för att träffa branschrepresentanter och väljare. Vi har också seminarier som vi brukar, men satsar starkare på fler öppna debatter från ett större scenområde, för att få med den stora publiken. Det ska också gå att följa scenprogrammet på webben, men i efterhand. Vill man känna nerven måste man vara på plats! 

Sedan har vi Sveriges bästa skola, där elever på yrkesgymnasier tävlar mot varandra, som vi gör mer publikt med speaker och lättare att följa på andra sätt. I år får också skolungdomar och arbetssökande fri entré. Det är vårt sätt att försöka bidra till behovet av nya förmågor där ute och även Arbetsförmedlingen är på plats tillsammans med företagen för att direkt träffa kandidater.

Är det något som sticker ut på utställningsgolvet?  

Det varken får eller kan jag uttala mig om! Nej, men faktum är att jag inte riktigt vet allting som företagen planerar. 2016 släppte Scania sin nya modell, och vi visste inget förrän dagarna innan de visade den för pressen i Paris. Så det kan komma överraskningar, vi är lika nyfikna som ni! 

Annars är det många som vill hålla demonstrationer och låta folk provköra och testa tekniken på plats. Därför har vi år iordningställt fler demoytor, utspridda över hela utställningen som täcker hela 75 000 kvadratmeter.   

Ännu en sak är att årets kran- och manövertävlingar där vi i år öppnar för en egen tjejklass för att lyfta fram alla branschens tjejer där ute. De tävlar självklart på samma villkor som killarna, men vi hoppas att det ska ge extra uppmärksamhet för duktiga kvinnor i yrket i år.  

Till sist, vad har du för förväntningar och förhoppningar inför mässan?  

Målet är såklart att öka antalet besökare från förra mässans ungefär 35 000 personer. Framförallt hoppas vi att locka lite yngre generationer, som kan ha svårare att komma loss i livspusslet, medan yrkesfolket kanske planerar längre i förväg. Dagens högtryck på marknaden gör att många får jobba hårt med sina leveranser och kan få svårt att hinna hit.

Annars brukar det bli lite indelat mellan dagarna. Första dagen är det mycket näringspolitik och förbokade möten. Torsdag är det skoltävlingar med mycket elever och lärare på plats. Fredag blir det mer uppblandat mellan affärsfolk och förare och en del allmänhet, medan lördagen är glass och ballonger, familjer och hela gäng som reser tillsammans långväga för att bland annat se den stora Nordic trophy-tävlingen som avgörs då.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Gordon värvar från Axfood

Var tidigare vd för Hemglass och Middagsfrid.

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Jobb & Karriär
Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Fortsatt trögt för Green cargo

Två nya uppköp för Norrvidinge

Aditro bärgar avtal med Zeta

Ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Nyhetsbrev

Ica inför ny bränslestrategi

Arkiv

Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

Med lean kunde bolaget hitta effektivare metoder.

Izettles grundare investerar i Airmee

Nu rullar Älskade stad i Malmö

Två år efter starten i Stockholm går man in i skarpt läge i sin andra svenska stad.

Deras plattform ska ge snabbaste leveranserna

Svensk startup satsar på mobilapp för livsmedelsköp och leveranser.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Tip Trailer gör europeiskt storköp

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

Jobb & Karriär
Swedish logistic property rekryterar förvaltare

Bolaget fortsätter att bygga upp sin organisation.

Karlshamn samordnar sina transporter

Går ut med upphandling för att hitta leverantörer. Uppstart nästa vår.

Ny mässa för transportförpackningar

Plus

Intervju
Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Unik bergvärme i Logicenters nya miljösatsning

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Onepartnergroup köper östgötabolag

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

”Behåll dispenserna för BK4”

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.219